Apărut pentru prima oară în 1998, actualul model Yamaha YZF-R1 este dezvoltat pe platforma generației lansată în 2015, având numeroase îmbunătățiri, dar păstrând aceeași putere.
Noul model Yamaha YZF-R1 are numeroase îmbunătățiri care ar merita comentate, detalii tehnice care pasionează mai mult pe cei care au abilități mecanice.
Chiulasa este modificată, sistemul de injecție are injectoare noi, care sunt repoziționate, axele cu came, culbutorii, rotorul pompei de ulei, canalele de ungere din blocul motor, eșapamentul, toate au fost optimizate, motorul livrând aceeași putere maximă.
Dar, după părerea mea, cele mai importante modificări aduse acestei ultime generații sunt cele ale sistemelor electronice de control și siguranță.
Pentru 2020, accelerația este ride-by-wire adevarată. Dacă înainte maneta de accelerație acționa cablurile conectate la un senzor, acum este controlată de un cip și este lipsită de cabluri, având un senzor magnetic care trimite semnalul de acționare a accelerației.
O altă modificare apărută este posibilitatea de a regla sistemul de control al frânei de motor EBM (Engine Brake Management). Controlat de unitatea centrală ECU, care este influențată de mai mulți parametri (treapta din cutia de viteze, turația motorului, poziția accelerației și poziția clapetelor de accelerație), pilotul are posibilitatea să selecteze nivelul de intervenție al frânei de motor.
Primul nivel EBM1 livrează același efect al frânei de motor ca înainte, în timp ce EBM2 și 3 acționează mai puțin, dar progresiv.
Și sistemul de control al frânei BC (Brake Control System) este modificat. Ca și EBM, acesta permite utilizatorului să aleagă între două diferite setări ale sistemului ABS.
BC1 acționează ca vechiul sistem ABS al generației anterioare, dar BC2 permite creșterea sensibilității sistemului ABS în funcție de informațiile livrate de unitatea de măsurare inerțială IMU. Fără mare utilitate în utilizarea motociclete pe circuit, nivelul 2 BC2 poate fi foarte util pe stradă, unde condițiile se pot schimba mai des.
Și pentru piloții cu pretenții sportive au apărut modificări, setările sistemului Launch Control fiind optimizate. Primul nivel LCS1 intră în funcțiune la o turație superioară, 9000 rpm, față de 8000 rpm, în timp ce LCS2 lucrează ca la modelul vechi.
Fișa tehnică Yamaha YZF-R1
Motor în patru timpi, cu patru cilindri în linie, patru supape pe cilindru, DOHC, răcire cu lichid, injecţie electronică cu YCC-T şi YCC-I.
Capacitate cilindrică: 998 cmc, alezaj x cursă (mm): 79,0 x 50,9 mm.
Putere maximă: 200,0 CP (147,1 kW)/13.500 rpm, cuplu maxim: 113,3 Nm/11.500 rpm, raport de compresie: 13,0:1.
Cutie de viteze cu şase trepte, ambreiaj în baie de ulei cu acţionare mecanică, transmisie finală pe lanţ.
Cadru tip Deltabox din aluminiu, basculă din aluminiu.
Suspensia față: furcă hidraulică telescopică inversată KYB Ø 43 complet reglabilă, cursă roată faţă: 119 mm.
Suspensia spate: monoamortizor KYB complet reglabil, cursă roată spate: 119 mm.
Frână faţă hidraulică cu dublu disc din oţel Ø 320 mm, etriere monobloc cu patru pistonaşe, ABS.
Frână spate hidraulică cu disc din oţel Ø 220 mm, etrier cu două pistonaşe, ABS.
Roată faţă/spate 17”, jante cu cinci spiţe duble, turnate din aliaj de aluminiu.
Anvelopă faţă: 120/70 ZR 17M/C(58W), spate: 190/55 ZR 17M/C(75W), Bridgestone Battlax RS11, fără cameră.
Lungime: 2055 mm, ampatament: 1405 mm, înălţime la şa: 855 mm, gardă la sol: 130 mm.
Masă la plin: 201 kg, capacitate rezervor benzină: 17 litri, consum mediu: 6,92 ltr./100 km.
Preț în România: 19.000 euro, TVA inclus (importator autorizat Motodynamics SRL).
Echipamentul folosit la testul modelului Yamaha YZF-R1
Cască Arai Quantum Kevin Schwantz – Arai Europe
Geacă REV’IT Akira Air – Motor Team
Pantaloni Alpinestars Air-Flo – Motor Team
Cizme Forma F1
Mănuşi Spidi TX-1 – Motor Team
Filmul a fost prezentat în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24 sâmbătă 28 noiembrie 2020.
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.