În campania promoțională care a însoțit lansarea pe piață a noului GSX-R 1000R, Suzuki a promovat modelul ca fiind “Regele motoarelor sportive”.
Apărută pentru prima oară în 2001, modelul GSX-R 1000 a completat gama largă a modelelor GSX, echipate cu motoare cu patru cilindri în linie și patru supape pe cilindru, lansată de Suzuki în 1980.
Suzuki GSX-R 1000 a dovedit în cei 18 ani de existență că este o motocicletă sportivă cu lumini, așa cum a fost prezentată într-o altă campanie promoțională a producătorului.
Rezultatele impresionante obținute în această perioadă au consolidat imaginea creată, motocicleta dominând competițiile de anduranță.
12 titluri de Campioană Mondială WEC, 8 titluri de campioană în AMA Superbike, 8 victorii în cursa de 24 ore de la Le Mans și alte 11 la Bol d’Or reprezintă un nivel neatins până acum de nici o altă motocicletă sau producător, fiind greu de crezut că performanțele pot fi egalate.
Cu toate acestea, prestația modestă a echipei oficiale din MotoGP, competiția supremă a curselor de viteză pe circuit, a contat mult în ritmul dezvoltării motocicletei, fiind cunoscut faptul că acolo se fac pașii mari în față, lucru posibil numai cu ajutorul unui suport financiar pe măsură.
Modificat la fiecare doi ani, modelul GSX-R 1000 s-a oprit la stadiul în care a fost adus de constructor în anul 2008, fiind depășit de modelele produse de concurență. Nivelul actual existent pe motoarele sportive fiind deosebit de ridicat, în condițiile scăderii interesului publicului larg față de motoarele sportive, în paralel cu dezvoltarea tehnologică spectaculoasă înregistrată în ultimii ani, a impus apariția unui nou model Suzuki.
Noua generație
Și acest model a apărut după mai mulți ani în care fanii firmei îl așteptau.
Nu numai că a produs o motocicletă competitivă, dar Suzuki a reușit să ofere publicului două versiuni ale aceleiași motociclete, una de stradă, GSX-R 1000, având în configurație standard un nivel ridicat al dotărilor și o a doua variantă, GSX-R 1000R, gândită pentru pasionații circuitelor, pentru piloții cu mare experiență, având componente și dotări care îi permit utilizarea pe circuit.
În toamna anului 2016, la una dintre cele mai importante expoziții internaționale de motociclete, Intermot, organizată la Köln, Suzuki a prezentat publicului noul GSX-R 1000R, adus pentru prima dată în fața jurnaliștilor de Kevin Schwantz, pilotul-legendă care a adus firmei titlul de Campion Mondial al clasei 500 cc în 1993.
Am participat la festivitate și mă întrebam când voi avea prilejul să testez motocicleta în condițiile în care vânzările de unități noi sunt foarte reduse în țara noastră.
Întâmplarea a făcut să pot face câteva ture pe un circuit la scurtă vreme după lansarea modelului, dar testul de foc, utilizarea în traficul aglomerat al orașelor românești, a avut loc doar în toamna acestui an și am avut șansa să testez chiar versiunea GSX-R 1000R, echipată cu componente mai performante față de cele ale versiunii standard.
Haine noi sau schimbare radicală ?
Teoretic știam că modelul 2017 a păstrat de la generația anterioară numai sigla de pe rezervor, în rest totul a fost modificat, dar eram curios să văd cum se reflectă asta în ținuta de drum a motocicletei.
Prima impresie a fost stranie, pentru că am recunoscut senzațiile pe care ți le oferea GSX-R așa cum le știam, dar totul într-un alt format, într-o altă dimensiune.
Pentru a face față modelelor concurente, a fost nevoie ca noul Suzuki GSX-R să fie mai mic, mai ușor și cu performanțe superioare ale motorului, dar controlabil.
Toate modificările au fost făcute pentru a reduce masa în general, în special masa pieselor în mișcare și pentru optimizarea performanțelor.
Începând de la pistoane și supape, cu dimensiuni reduse, sau produse din materiale mai ușoare și terminând cu numeroasele schimbări făcute pentru a permite realizarea unui bloc motor mai îngust, toate au necesitat reproiectarea completă a motorului.
Două dintre noile sisteme foarte eficace implementate pe motor sunt surprinzătoare prin simplitatea lor.
Primul este SR-VVT (Suzuki Racing-Variable Valve Timing), un sistem mecanic de reglare a momentului deschiderii supapelor, atât de elegant și simplu, încât este de mirare că nu a fost inventat de mult.
Forța centrifugă împinge 12 bile metalice, care modifică momentul deschiderii supapelor, acțiunea nefiind resimțită de pilot, modificarea puterii și a turației motorului fiind cât se poate de liniară.
Se pare că Suzuki a testat și folosit acest sistem pe motocicletele din MotoGP începând din 2008, dovedindu-se încă o dată că experiența acumulată în competițiile de nivel înalt duce în final la implementarea tehnologiilor inovatoare în viața de zi cu zi.
Al doilea sistem spectaculos, mai greu de observat, este sistemul injectoarelor duble, fiecare cilindru având două rânduri de injectoare, amplasate în locuri diferite.
Primul injector se află în locul obișnuit, în airbox, cel de-al doilea fiind mai jos, la baza tunelului de admisie a aerului, scurtând traseul jetului de benzină pulverizată.
În primă fază, motorul este alimentat de injectoarele de sus, după care, la o anumită turație, intră în funcțiune injectoarele de jos, amestecul carburant intrând mai repede în chiulasă datorită traseului mai scurt, dând un plus de putere motorului la turații înalte.
Plusul adus de șasiu
Totul a fost instalat pe un cadru mai scurt din aluminiu, proporțiile șasiului fiind și ele modificate. Față de generația anterioară, distanța de la axul roții față până la axul basculei este cu 20 mm mai scurtă, fiind lungită cu 40 mm partea din spate, de la axul basculei, până la axul roții spate. A rezultat un șasiu mai lung, cu un ampatament de 1420 mm, având avantajul oferit de bascula lungă, dar rigidă, care conferă stabilitate.
Transmiterea puterii la roată este asigurată de amortizoare Showa, model foarte performant, asemănător cu cel întâlnit pe Kawasaki ZX-10R Ninja, iar elemenetele componente ale sistemului de frânare sunt Brembo și Nissin.
Pachetul electronic este similar cu cel întâlnit pe majoritatea motocicletelor sportive ale momentului, având moduri de livrare a puterii (Suzuki Drive Mode Selector), controlul tracțiunii cu zece nivele de intervenție, coordonate de o unitate de măsurare inerțială (IMU) datorită existenței sistemului drive-by-wire, launch control și Motion Track Brake System, care controlează pierderea aderenței roții spate și optimizează presiunea în sistemul de frânare, atunci când motocicleta este înclinată.
Toate aceste sisteme transformă motocicleta într-un instrument de precizie, sentimentul pe care l-am avut în șa fiind acela de control și siguranță, chiar dacă suprafața de rulare a fost pe alocuri umedă, iar temperaturile din ziua testului nu au fost optime pentru teste moto.
Este una dintre acele motociclete despre care poți afirma că este prietenoasă, termen utilizat mai mult atunci când caracterizezi un program de calculator, dar foarte potrivit și în cazul nostru.
Aș spune că este cea mai comodă și flexibilă motocicletă sportivă pe care am mers în ultimii ani, cu care am traversat nebunia traficului din București de la orele de ieșire de la lucru, strecurându-mă printre șirurile de mașini, dar am și încercat viraje rapide pe zonele cu trafic mai liber.
Dacă ne amintim și de rezultatele înregistrate în ultimele curse MotoGP ale acestui sezon, tind să cred că Suzuki GSX-R 1000R are șanse să își păstreze renumele de rege al motocicletelor sportive, așa cum pretinde producătorul.
Ce mi-a plăcut la Suzuki GSX-R 1000R
Precizie în ținuta de drum a motocicletei, răspuns liniar al puterii motorului, poziție foarte comodă de pilotaj
Ce nu mi-a plăcut la Suzuki GSX-R 1000R
Puterea maximă este puțin inferioară față de cea a modelelor concurente, dar mărturisesc că nu am avut ocazia să verific asta.
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 1 (266) din ianuarie 2020.
Foto: Radu Chindriș
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.