Multe motociclete s-au bucurat de succes de-a lungul timpului, dar nu tot atât de multe au reprezentat repere în istoria motociclismului. Honda CB 750 Four este unul dintre cele mai importante modele din istorie, fiind considerat o piatră de hotar în dezvoltarea motocicletelor moderne.
Perioada anilor ‘60 a fost marcată de dominația motocicletelor britanice. Toate piețele importante de desfacere erau invadate de modelele produse de Triumph, Norton, BSA, Matchless, la mare concurență cu motocicletele Harley-Davidson.
În SUA, țară considerată de toți marii producători ca fiind cea mai importantă, competițiile rezervate motocicletelor erau foarte apreciate și se bucurau de interesul marelui public. Și aici modelele britanice făceau legea la clasele mari, dar clasele motocicletelor de cilindree mică și medie erau dominate de Honda.
În acest context, Bob Hansen, managerul de service al companiei importatoare a motocicletelor Honda în America, mare pasionat de sporturile cu motor, s-a deplasat în 1987 în Japonia, unde l-a întâlnit pe Soichiro Honda, fondatorul companiei, în încercarea de a-l convinge de necesitatea apariției pe piața americană unui model de cilindree mare, un fel de rege al motocicletelor, dezvoltat pe baza tehnologiilor folosite la motocicletele de competiție, care sa concureze modelele bicilindrice Triumph si Harley-Davidson.
Până în acel moment, cea mai mare motocicletă produsă de Honda era modelul CB 450, dar toată lumea, inclusiv oficialii de la Honda, cunoștea dictonul “Win on Sunday, sell on Monday”, principiu pe care s-a bazat câțiva ani mai târziu înființarea campionatului mondial de Superbike.
Un an mai târziu, noul CB 750 Four a fost prezentat la Tokyo Motor Show, după care a fost lansat în Marea Britanie.
Ce era nou
Motocicleta avea motor transversal cu patru cilindri în linie, cu o axă cu came în cap, cutie de viteze cu cinci trepte și frână hidraulică cu disc pe față, detalii tehnice care constituiau o premieră pentru un model de serie și un preț de 1.495 $ (echivalent a 10.000 $ la valoarea de azi), toate acestea reprezentând avantaje importante față de concurența britanică.
Lista noutăților existente pe CB 750 Four nu se oprea aici: starter electric, buton de oprire, două oglinzi retrovizoare, semnalizatoare, întreținere ușoara a jocului supapelor și un nivel foarte redus al vibrațiilor motorului, atât în timpul funcționării, cât și în staționare.
Recunoașterea valorii
Reacția presei de specialitate nu a întârziat să apară.
La prezentarea motocicletei, revista Cycle a numit CB 750 “cea mai sofisticată motocicletă de serie din toate timpurile” iar Cycle World a numit-o “capodoperă”, subliniind fiabilitatea dovedită în timpul testelor, viteza maximă de peste 190 km/h, frânarea fără efort, confortul asigurat pilotului și instrumentele de bord foarte bune.
Dar, dintre toate numele primite, probabil cel mai meritat a fost cel de “Superbike”, CB 750 Four devenind prima motocicletă dintr-o clasă care se năștea odată cu apariția ei.
În timp, recunoașterea valorii modelului a devenit universală, canalul Discovery numindu-l “Cea mai mare motocicletă a tuturor timpurilor”, asociația americană AMA a introdus-o în Motorcycle Hall of Fame la categoria motociclete clasice, a fost prezentată la expoziția The Art of the Motorcycle, este găzduită în National Motor Museum din Marea Britanie iar societatea inginerilor din industria auto din Japonia a inclus-o printre cele 240 de repere ale tehnologiei din industria auto-moto japoneză.
Motocicleta a fost produsă timp de zece ani, fiind îmbunătățită permanent, în această perioadă fiind produse și vândute peste 400.000 de unități.
Cea pe care am avut ocazia să o testez face parte din cea de-a doua generație, K2, fiind produsă în 1972, K0 fiind o adevărată raritate, valoarea unei astfel de motociclete restaurată depășind de multe ori 30.000 euro.
De data asta nu e un test
Am plecat la plimbare cu CB 750 Four fără să mă gândesc că fac un test, ci pur și simplu o călătorie în timp, având privilegiul să folosesc ca mijloc de transport una dintre legendele din istoria producției de motociclete.
Nici nu ar fi cinstit să prezint acest articol ca un test tehnic, rece, fără sentimente, al unei piese construite folosind tehnologiile existente cu jumătate de veac în urmă, exact acum, când Honda, cel mai mare producător mondial, sărbătorește cei 50 de ani de existență ai familiei CB, printr-o prezență spectaculoasă în cadrul festivalului moto Glemseck 101, organizat în localitatea Leonberg din Germania, manifestare aflată la cea de-a 14-a ediție.
Cu siguranță că piesa cea mai importantă a motocicletei este motorul, care a marcat începutul epocii moderne în construcția de motociclete, prin caracteristicile tehnice deosebite și prin fiabilitatea sa.
Și chiar dacă motorul s-a bucurat imediat de recunoașterea unanimă a specialiștilor, fabrica a apelat la o tehnologie specială pentru producerea carterului, ceva similar turnării aluminiului la nisip, fără matrițe metalice.
Poate măsura a fost luată fiind gândită ca un început în care s-au urmărit investiții mai mici, poate a fost considerată o perioadă de tranziție, așteptând răspunsul pieței la apariția primei generații, rezultatul fiind blocul motor al primelor unități, cu un material mult mai rugos decât cel al motoarelor obișnuite produse de Honda.
Asta nu înseamnă că motoarele primei generații sunt mai slabe din punct de vedere al calității, ci este pur și simplu un semn distinctiv al motocicletelor produse în 1969.
Mersul regulat al motorului, alimentat prin carburatoarele Keihin, printre cele mai evoluate ale perioadei în care motocicleta a apărut, te încântă chiar dacă orice motor actual funcționează cel puțin tot atât de bine.
Motorul și toate celelalte componente trebuie analizate luând în considerare nivelul la care se aflau motocicletele în anii ‘60 și mijloacele tehnice prin care acestea erau construite.
O altă epocă
Azi ambreiajele, cutiile de viteze, alimentarea prin injecție, soluțiile de reducere a vibrațiilor, tratamentele aplicate componentelor în mișcare ale motorului, totul este mult evoluat și, cu toate acestea, multe principii care au stat la baza construcției modelului CB 750 sunt folosite cu succes.
Probabil că piesele care reflectă cel mai bine decalajul dintre generații sunt amortizoarele și frânele instalate pe CB.
Soluțiile tehnice sunt depășite, atât amortizoarele cât și componentele sistemelor de frânare sunt într-o permanentă evoluție mulțumită accentului pus în ultimii ani pe siguranța pilotului.
Furca față este rigidă, simți fiecare pietricică, după un timp începe să te deranjeze iar frâna față, care ar trebui să reprezinte 90% din frânare, este departe de ceea ce ar trebui să fie.
În aceste condiții, folosirea frânei de spate necesită multă atenție și concentrare, pentru că efectul tamburului de frână este violent.
Sunt și elemente care fac față și azi pe orice motocicletă modernă, cum ar fi roțile cu spițe, piesele cromate de o calitate remarcabilă sau vopseaua impecabilă și foarte rezistentă.
Nu aș vrea ca cineva să rămână cu impresia că prezentarea de mai sus are un caracter critic.
Motocicleta trebuie privită ca ceea ce este: o mostră de tehnologie a secolului trecut, o minune a vremii sale și un simbol al tehnicii anilor ‘60, o legendă.
O astfel de piesă de colecție nu trebuie folosită zi de zi, ea trebuie colecționată, tratată cu respect și iubire, indiferent dacă fericitul proprietar este fan Honda sau nu.
Pentru mersul zilnic există atâtea alte alternative mai ieftine, probabil mai eficace, mai ușor de întreținut, Honda CB 750 Four este pentru suflet.
Ce mi-a plăcut la Honda CB 750 Four
Motorul furnizează puterea liniar, carburatoarele răspund fără întârzierea carcateristică, finisajul pieselor este de excepție.
Ce nu mi-a plăcut la Honda CB 750 Four
Amortizoarele dure, în special cele de față, frâna față ineficace.
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 10 (263) din octombrie 2019.
Foto: Radu Chindriș
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.