Cu doar două luni în urmă am prezentat motocicleta de care m-am îndrăgostit la prima întâlnire, Triumph Speed 400 și pentru că acest model a fost lansat pe piață în același timp cu o variantă propusă de Triumph pentru amatorii de ieșiri în afara asfaltului, azi prezint cel de-al doilea model nou apărut în categoria Modern Classics, Scrambler 400 X.
Am testat ambele motociclete în cadrul aceluiași eveniment de presă organizat de producător la începutul anului în Spania, la Valencia și am avut ocazia să merg cu micul Scrambler în oraș, la drum lung și pe teren accidentat, am reușit să văd ce poate și ce oferă motocicleta.
Chiar dacă sunt înrudite, cele două modele sunt complet diferite.
Au același motor dar cu setări diferite, același cadrul dar cu alt unghi al furcii față iar restul componentelor sunt diferite: suspensii cu cursă mai lungă, ampatament mai mare, roata față de 19”, anvelope mixte, discuri de frână mai mari, cu alte plăcuțe de frână și o masă mai mare, de 179 kg la plin, adică cu 9 kg mai mult decât Speed 400.
Șaua a fost înălțată cu 45 mm și, în combinație cu ghidonul mai lat, creează un spațiu generos, suficient de mare cât să fie comod pentru piloți de înălțimi diferite. Pentru piloții mai scunzi, diferența de înălțime se simte și chiar și centrul de greutate al motocicletei se simte a fi mai sus.
Scrambler 400 X are același finisaj ireproșabil de pe Speed 400 și niște dotări suplimentare: protecții la mâini, scut de protecție al motorului, grilă metalică de protecție la far, un alt eșapament și bara de rigidizare a ghidonului și protecție, repere tipice pentru un scrambler.
De la distanță, Scrambler 400 X poate fi confundat ușor cu modelele Scrambler de cilindree mai mare din gama Triumph, având aceeași siluetă și poziție de pilotaj similară, poate doar puțin comprimată.
Totuși, dacă Scrambler 400 X îl depășește pe Speed 400 în ceea ce privește aspectul și dimensiunile, motocicleta pierde din punct de vedere dinamic, dar acest lucru va fi cu adevărat vizibil doar prin comparație directă, pentru că încă se descurcă la un nivel rezonabil.
În cei aproape 300 de km pe care i-am parcurs cu cele două modele schimbându-le din când în când, am constatat că Speed este net superior pe asfalt, dar neputincios pe criblură, în timp ce Scrambler se comportă decent pe stradă și este o plăcere pe teren accidentat cu o singură mențiune: nu trebuie să confundați Scrambler-ul cu o motocicletă dedicată pentru off-road, este un model recreațional, nu pentru competiții și trebuie utilizat ca atare.
Motorul, un monocilindru în patru timpi, răcit cu lichid, cu două axe cu came în cap și patru supape, numit de producător “seria TR” făcând aluzie la vechile motoare monocilindrice din istoria Triumph, este același monocilindru de 398 cmc de pe Speed, dar are alte rapoarte mai degrabă pentru a face față anvelopei spate mai mare decât pentru a modifica tracțiunea. Motor mic, care produce 40 cai și un cuplu de 37,5 Nm, îi va încânta pe fanii motoarelor monocilindrice datorită plajei largi de turație în care oferă cuplul, mai ales peste 3000 rpm, dar poate îi va deranja pe cei obișnuiți cu motoarele bicilindrice, prin vibrațiile care apar, mai ales în scărițele pilotului.
Motorul este instalat pe un cadru din oțel tubular, asistat de o basculă turnată din aluminiu, având o formă care seamănă cu motoarele modelelor Triumph din familia Modern Classics, din care face parte.
Cilindrul are aripioarele de răcire false ca să arate ca un cilindru răcit cu aer și radiatorul destul de mare este amplasat într-o poziție în care este vizibil numai din față, ca să dea aceeasi impresie, de răcire cu aer.
Accelerația este ride by wire, datorită căreia a putut fi instalat sistem de control al tracțiunii decuplabil, nu sunt moduri de pilotaj, dar ambreiajul este cu patinare controlată.
Scrambler 400 X este foarte diferit de Speed, mai mult decât te face să înțelegi fișa tehnică, modificările șasiului fiind considerabile și, în timp ce Scrambler câștigă în dimensiuni, aspect și poziția de pilotaj comodă, cu un triunghi frumos poziționat pentru o poziție verticală, un spațiu generos rezervat pilotului și cu o șa mare, motocicleta pierde în precizie și comportamentul pe virajele abordate pe asfalt la viteză mai mare.
Dacă poți trece peste faptul că producătorul nu a echipat motocicleta gândită să iasă și pe teren accidentat cu roți cu spițe, ci doar cu jante turnate din aliaj de aluminiu, atunci poți considera nivelul de echipare existent ca fiind rezonabil.
Suspensie cu cursă lungă, de 150 mm față / spate, ghidon lat, apărători de mână și o placă de protecție, toate contribuie la aspectul caracteristic unui Scrambler, în timp ce roțile de 19 inch și 17 inch sunt echipate cu un set de anvelope mixte Metzeler Karoo, surprinzător de eficace.
În configurație standard, motocicleta are lumini LED, un bord mixt, analogic și LED, care afișează o cantitate rezonabilă de informații, inclusiv un indicator de combustibil și un indicator de viteză.
În fine, motocicleta are control al tracțiunii, care, la fel ca la Speed 400, poate fi activat și dezactivat, în timp ce Scrambler 400 X are o setare suplimentară off-road care permite dezactivarea ABS-ului atât în față, cât și în spate.
Am lăsat pentru la sfârșit prețul, nu ca să vă țin în tensiune, ci pentru că el reprezintă un alt atu al motocicletei.
În România Triumph Scrambler 400 X costă 6390 euro și, după ce veți testa motocicleta, cred că sunt toate șansele să vă convingă. Asta dacă vă trebuie un Scrambler…
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau X (ex Twitter) iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.