Echipat cu un motor nou mai ușor și mai puternic, un șasiu ușor și o caroserie ergonomică complet nouă, YZ450F 2023 reprezintă un pas înainte pentru vârful gamei modelelor de motocros Yamaha.
În loc să introducă noi tehnologii de dragul tehnologiei, designerii de la Yamaha au ales să acorde atenție pilotului, după care a urmat o abordare centrată pe pilot, evaluând constant potențialele
avantaje pe care orice caracteristică nouă le-ar oferi unei game largi de piloți aflați la diferite niveluri de pregătire și experiență.
Rezultatul este o motocicletă de motocros extrem de competitivă, rapidă și distractiv de condus pe oricare tip de pistă – indiferent dacă pilotul este un profesionist experimentat sau un concurent de weekend. Producând cu 5% mai multă putere pe toată plaja de turații și cântărind la plin doar 109 kg, acest nou model este conceput pentru a reafirma poziția firmei Yamaha ca una dintre mărcile de top în motocros.
Pentru 2023 motorul a fost complet reproiectat, fiecare componentă fiind revizuită și analizată, acesta fiind cea mai importantă schimbare a motorului de la apariția noii chiuloase inversate introdusă în 2010.
Admisia orientată spre față și evacuarea în spate, conferă o de eficiență deosebită, în timp ce poziția filtrului de aer, a rezervorului de combustibil, a evacuării și cilindrul înclinat în spate contribuie mult la centralizarea maselor.
Mai ușor și mai fiabil, noul motor este proiectat pentru a oferi o putere livrată mai liniar, ceea ce face ca modelul 2023 să fie mai ușor de utilizat pe toată plaja de turații.
Motorul cu chiuloasa inversată beneficiază de o cameră de ardere optimizată și de un piston proiectat, precum și un cilindru mai ușor, care sporește puterea. Pentru a permite o creștere a limitei turației cu 500 rpm, motorul este echipat cu un lanț de distribuție cu frecare redusă iar, pentru o eficiență sporită, vilbrochenul și biela sunt reproiectate, niște rulmenți mai ușori înlocuind precedentul model.
Pentru 2023, designul admisiei orientată spre față este îmbunătățit prin remodelarea traseului amestecului combustibil și utilizarea unor supape de admisie de 39 mm, din titan, care măresc volumul admisiei aerului cu 9%.
Pe motor este montată o transmisie nou proiectată pentru a face față creșterii cu 5% a puterii totale a motorului. Distanța dintre axele cutiei a fost mărită și diametrul pinioanelor a fost mărit pentru a spori rezistența cutiei de viteze cu 5 trepte.
Ambreiajul din 2 piese din oțel/aluminiu al modelului anterior este înlocuit cu unul mai fiabil și ușor, din oțel, cu arcuri cu disc în loc de arcuri elicoidale convenționale. Acest nou ambreiaj este semnificativ mai ușor și mai subțire, cântărind cu 0,75 kg mai puțin, oferind o senzație mai directă și acționare mai ușoară a manetei.
Urmând abordarea companiei centrată pe pilot, inginerii de la Yamaha s-au concentrat asupra reproiectării cadrului bilateral din aluminiu pentru a oferi o senzație mai ușoară, manevrabilitate și stabilitate îmbunătățite.
Caracterul și comportamentul noului șasiu sunt determinate de mulți factori, inclusiv de de geometria, rigiditatea fiecărei componente și modul în care acestea interacționează între ele. O schimbare semnificativă pentru 2023 este repoziționarea rezervorului de combustibil prin modificarea pieselor care îl susțin.
YZ450F este echipat cu o caroserie complet nouă numită de Yamaha „Horizontal Movement”, care îi conferă un nou aspect elegant. Fiecare panou exterior este reproiectat, iar rezultatul este un corp mai subțire și mai compact, fără suduri aparente, oferind pilotului posibilitatea a muta greutatea corporală rapid.
Aripa față este compactă și asortată cu noua aripă spate mai scurtă și, împreună cu noua șa, capac al filtrului de aer și rezervor de combustibil, creează un profil orizontal mai plat al motocicletei și o lungime mai mică a caroseriei.
Scărițele pilotului sunt acum poziționate cu 5 mm mai jos, oferind o creștere totală a spațiului pentru picioare cu 10 mm, iar ghidonul reglabil în 4 poziții este mutat pentru a oferi a poziție de pilotaj mai naturală, în timp ce prinderile elastice ale ghidonului asigură un confort sporit.
Noile supape ale suspensiei față îmbunătățesc performanța de absorbție a șocurilor și cresc nivelul tracțiunii și, pentru o configurare mai ușoară, furca KYB este echipată cu un dispozitiv de reglare manuală a compresiei. Piloții pot accesa acum informații clare și recomandări privind setările suspensiei prin aplicația Power Tuner de pe telefonul inteligent, eliminând setările întâmplătoare.
Utilizarea unui nou sistem de control al tracțiunii este un alt exemplu al modului în care Yamaha acordă atenție pilotului. Acest sistem de control electronic oferă două niveluri de asistență, precum și o funcție OFF și, împiedicând motocicleta să piardă în întregime tracțiunea, permite pilotului să se concentreze la pistă.
Noul sistem de control al tracțiunii este controlat prin aplicația Power Tuner, permițând pilotului să-și aleagă nivelul de intervenție preferat pentru a se potrivi condițiilor pistei, condițiilor meteorologice și nivelului de experiență.
Sistemul de control al plecărilor de pe loc are o nouă funcție de limitare a turației prin care turația maximă poate fi setată între 6.000 rpm și 11.000 rpm, în trepte de 500 rpm.
Aplicația Power Tuner a fost actualizată pentru 2023 și oferă o reglare rapidă intuitivă, funcție care face mult mai ușoară și mai rapidă selectarea caracteristicilor dorite ale motorului glisând o bară de derulare de la „Smooth” până la „Aggressive”. Noua aplicație include funcții suplimentare inclusiv un cronometru, rpm, consumul de combustibil, viteza și alte date și există, de asemenea, o pagină de întrebări frecvente despre suspensii care îl ajută pe proprietarul YZ450F să realizeze cele mai bune setări.
Fișa tehnică Yamaha YZ450F
Motor în patru timpi, monocilindru, răcire cu lichid, 4 supape, DOHC.
Capacitate cilindrică: 450 cmc, alezaj x cursă (mm): 97,0 x 60,8 mm, raport de compresie: 13,0:1.
Cutie de viteze cu cinci trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei, cu acţionare mecanică, transmisie finală pe lanţ.
Suspensia față: furcă hidraulică telescopică inversată KYB, cursă roată faţă: 300 mm.
Suspensia spate: amortizor KYB cu compensator, complet reglabil, cursă roată spate: 315 mm.
Frână faţă hidraulică cu disc din oţel Ø 270 mm, frână spate hidraulică cu disc din oţel Ø 240 mm.
Roată faţă 21”, roată spate 19”, jante din aluminiu cu spiţe.
Anvelopă faţă: 80/100-21 51M, spate: 120/80-19 63M, cu cameră.
Lungime: 2180 mm, ampatament: 1480 mm, înălţime la şa: 965 mm.
Gardă la sol: 350 mm, masă la plin: 109 kg, capacitate rezervor benzină: 6,2 litri.
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.