19 milioane de scutere vândute sunt tot atâtea povești de libertate, trăite de generații întregi de tineri.
Povestea firmei Vespa a început în primăvara anului 1946 și aniversarea celor 75 de ani a coincis cu producerea a 19 milioane de scutere.
Modelul care a fost prezentat cu această ocazie festivă, produs în aceeași fabrică din Pontedera, care funcționează neîntrerupt din 1946, este GTS 300, o ediție specială aniversară.
Dar modelul de 300 cmc nu este singurul lansat cu această ocazie.
O adevărată colecție de modele din gama Primavera, de 50, 125 și 150 cmc, alături de GTS 125 și 300 cmc, vor fi fabricate și comercializate exclusiv în cursul acestui an.
Este greu de sintetizat în câteva cuvinte realizările firmei ale cărei produse sunt prezente în 83 de țări de pe toate continentele, care a reușit să înregistreze două milioane de unități vândute doar în ultimii zece ani.
Pe 23 aprilie 1946, Piaggio, companie fondată în 1884, depune un patent pentru ceea ce avea să devină primul scuter. Marca Vespa s-a născut și scuterul cu motor de 98 cmc în doi timpi începe să fie construit în fabrica din Pontedero, Toscana.
- 1948 – Este introdus modelul Vespa 125 cmc
- 1949 – Se formează Uniunea Italiană a Motocicliștilor Vespa (Unione Italiana Vespa Riders), reunind 30 de cluburi și este organizată prima convenție.
- 1950 – Vespa începe producția în Germania sub licență cu Hoffman-Werke.
- 1951 – Începe producția de scutere în Marea Britanie sub licență cu Douglas și în Franța cu ACMA din Paris.
- 1952 – Se naște în Milano Vespa Club Europea, care reunește cuburi din Italia, Franța, Germania, Elveția, Olanda și Belgia. Numărul membrilor Vepsa Club depășește 50.000 în întreaga lume și funcționează peste 10.000 unități service specializate Vespa.
- 1953 – Modelul Vespa 125 este imortalizat în filmul “Vacanță la Roma”, de William Wyler, cu Gregory Peck și Audrey Hepburn.
- 1954 – Vespa GS este cel mai elegant scuter produs până acum și marchează un punct de răscruce, depășind viteza maximă de 100 km/h și având pentru prima dată o cutie de viteze cu 4 trepte.
- 1964 – Se naște Vespino, modelul cu motor de 50 cmc.
- 1965 – Vânzările Vespa depășesc 3,5 milioane de unități.
- 1976 – Vespa Primavera 125 – ET3 este primul scuter cu aprindere electronică.
- 1978 – Vespa PX apare în trei versiuni diferite de cilindree clasică: 125, 150 și 200 cmc. Va fi cel mai vândut model din istoria Vespa, cu peste 30 de milioane de unități.
- 1980 – Patru scutere Vespa PX participă la raliul Paris-Dakar. În mod incredibil, unul dintre ele, pilotat de Marc Simonot, reușește să termine cursa.
- 1984 – Vespa PK 125 Automatica este primul scuter Vespa cu transmisie automată.
- 1988 – Vânzările Vespa depășesc 10 milioane de unități.
- 1992 – Giorgio Bettinelli, scriitor și jurnalist, pleacă din Roma pe un scuter Vespa și ajunge la Saigon în martie 1993. A continuat să stabilească noi recorduri: în 1994-1995 a parcurs 36.000 km pe o Vespa, între Alaska și Tierra del Fuoco. În 1995-1996 a călătorit între Melbourne și Cape Town, peste 52.000 km în 12 luni. În 1997 a pornit din Chile și a ajuns în Tasmania după trei ani și opt luni, parcurgând un traseu de 144.000 km pe o Vespa, traversând 90 de țări din America, Siberia, Europa, Africa, Asia și Oceania. În total, Bettinelli a parcurs 250.000 km pe o Vespa.
- 1996 – Se naște nouă generație Vespa, cu motor în patru timpi și transmisie automată, primul model fiind de 125 cmc.
- 1996 – Vânzările Vespa depășesc 15 milioane de unități.
- 1997 – Se lansează Vespa ET2 (50 cmc).
- 2003 – Reîncepe producția modelului și apar Vespa GT 125 și Vespa GT 200.
- 2006 – Vespa sărbătorește 60 de ani cu seria spectaculoasă Vespa 60°, care readuce culorile și stilul primelor modele lansate.
- 2008 – Vespa 300 GTS Super este cel mai performant și sportiv model din istorie.
- 2018 – Apare Vespa Elettrica, model care schimbă segmentul mobilității urbane.
- 2021 – Vespa atinge 19 milioane de scutere vândute și sărbătorește aniversarea a 75 de ani cu seria Vespa 75, prin modelele gamelor GTS și Primavera.
O poveste care a schimbat lumea motociclismului, așa cum puține firme au făcut-o.
La mulți ani Vespa !
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.