Ducati Streetfighter V4S este unul dintre cele mai spectaculoase modele din producția motocicletelor de serie, având cel mai puternic motor 4 în V instalat pe un naked.
Conceptul Streetfighter reprezenta la început o motocicletă puternică, cu o poziție de pilotaj agresivă și un motor tot atât de agresiv, primele motociclete fiind greu de controlat.
Cu atât mai mult, apariția iminentă a unui nou model, echipat cu ultimul motor V4 instalat pe gama sportivă Panigale, promitea să fie o fiară sălbatică.
Mult timp înainte de lansarea oficială, Ducati a pregătit o lovitură de imagine, anunțând prezența viitoarei motociclete la startul celei mai cunoscute curse de viteză în coastă din Statele Unite, cea mai importantă piață de desfacere pentru toți producătorii.
O premieră ratată
Evenimentul care trebuia să rămână în memoria colectivă ca o intrare spectaculoasă în lumea moto a unui model impresionant s-a transformat într-o tragedie.
Nimic nu prevestea finalul nedorit al celebrei curse din 2019, cea de-a 97-a ediție, desfășurată pe același traseu începând din anul 1916.
Dimpotrivă, Carlin Dunne terminase calificările sâmbătă cu cel mai bun timp și dominase cele trei manșe, la mare luptă cu Rennie Scaysbrook, pe o Aprilia Tuono V4 1100.
Susținut de Ducati America, considerat un adevărat membru al acestei familii, nu numai datorită celor trei victorii obținute aici pe motociclete Ducati, ci și întregii sale activități dedicate acestei mărci, Carlin Dunne devenise un simbol al firmei Ducati.
Fiind considerat cel mai valoros pilot din ultimii opt ani, de patru ori câștigător al cursei Pikes Peak, Carlin s-a lansat în ultima manșă și se îndrepta către un nou record al cursei.
Pe ultima porțiune a traseului lung de 20 kilometri, după nu mai puțin de 156 de viraje, cu câțiva metri înainte de linia de sosire, Carlin a pierdut controlul motocicletei iar cursa, care trebuia să reprezinte noul record al traseului, s-a încheiat tragic, tânarul pilot pierzându-și viața.
Adevărata premieră
Prezentarea oficială a avut loc câteva luni mai târziu, la EICMA 2019, dar evenimentul nu a fost atât de strălucitor pe cât ar fi meritat, din motive lesne de înțeles.
Am văzut motocicleta încă din prima zi a expoziției, studiasem fișa tehnică, totul părea impresionant, dar nu am realizat cu adevărat ceea ce oferă.
Aveam să înțeleg valoarea ei mai târziu, atunci când mi s-a oferit șansa să o testez.
La construcția motocicletei, Ducati a anunțat implementarea așa numitei “The Fight Formula”. Rețeta acestei formule pare simplă: se ia o motocicletă sportivă Panigale V4, se îndepărtează carenajul, dar se păstrează aripioarele biplane laterale, pachetul electronic și motorul Desmosedici Stradale, derivat din versiunea folosită la MotoGP în sezonul 2014, după care se instalează un ghidon înalt și drept.
Rezultatul este surprinzător și nu îl poți întelege decât mergând pe motocicletă.
Vechi și nou
Șasiul oferă rigiditatea pe care ți-o dorești pe o motocicletă sportivă iar sistemele electronice fac din fiara sălbatică pe care ți-o închipui, o motocicletă perfect controlabilă în orice moment.
Cadrul este același tip “Front Frame” folosit la modelul Panigale V4, o piesă din aliaj de aluminiu de numai patru kilograme, care face legătura între furca față și motor, transformând motorul în parte componentă a șasiului, de motor fiind prinse bascula și subcadrul.
La versiunea Streetfighter V4S pe care am testat-o, amortizoarele și sistemul de frânare sunt preluate de la Panigale V4S, fiind vorba de cele mai performante repere produse de Öhlins, respectiv Brembo, pentru motocicletele de serie.
În rest, totul este diferit și poziția pilotului nu are nici o legătură cu cea de pe Panigale. O șa mai înaltă și groasă, surprinzător de plăcută, scărițele pilotului mai joase și un ghidon drept fac ca actuala poziție să fie diferită până și de poziția de pe vechile generații Streetfighter, care era mai aproape de cea de pe un Supermoto.
Dezavantajul acestei poziții ridicate este faptul că nu există nici un fel de protecție la vânt și, la viteze mari, este dificil să reziști mai mult timp.
Pe ambele roți
Primul lucru care te surprinde de la primii metri parcurși pe Streefighter V4S este faptul că motocicleta nu are tendința să plece pe o roată, așa cum se întâmplă la toate modelele naked agresive.
Indiferent de modul de livrare a puterii pe care îl alegi, Street, Sport sau Race, roata față stă lipită de asfalt, indiferent de cât de agresiv accelerezi. Motocicleta pur și simplu refuză să ridice roata față și, ca să reușești asta, trebuie s-o păcălești cu ambreiajul.
Toate componentele care pot influența acest comportament, sunt gândite și realizate special pentru a reuși să țină fața jos.
Vilbrochenul are sensul de rotație invers, fapt care anulează efectul giroscopic al roților în mișcare, îngreunează orice tendință de ridicare a roții față, și apasă roata spate în perioadele de frânare violente, făcând ca motocicleta să fie mai manevrabilă, în special la viteze mari.
Și aripioarele biplane laterale au un efect important, dar, în cazul utilizării pe stradă, acesta este mai mult teoretic, fiind simțit la viteze foarte mari.
Ele lucrează independent și creează o forță de apăsare de 20 kg pe față și 8 kg pe spate, la viteza de 270 km/h.
Dar adevăratul efect în prevenirea pierderii aderenței îl au sistemele electronice împrumutate de la surata sportivă: controlul tracțiunii, ABS, quick-shifter, suspensiile gestionate electronic, anti-wheelie și controlul frânei de motor, toate fiind active pe viraje, adică lucrează în funcție de unghiul de înclinare al motocicletei.
Testul timpului
Ducati Streetfighter V4S este o motocicletă extremă, pentru un stil de pilotaj extrem și, chiar dacă poate fi utilizată în trafic, datorită sistemelor electronice eficace, nu văd rostul ei pe stradă, mai ales pe străzile noastre. Cu toate astea, dacă m-ar da banii afară din casă, probabil că aș cumpăra una, este prea deosebită și impresionantă ca să nu o ai în garaj, sau chiar în casă.
În ceea ce privește fiabilitatea sau eventualele probleme tehnice, timpul le va lămuri pe toate și cum structural Streetfighter este aproape de Panigale, circuitul, locul de test perfect, va fi cel care va dezvălui plusurile și minusurile celor două modele.
Ce mi-a plăcut la Ducati Streetfighter V4S
Frâne impresionante, putere uriașă utilizabilă în orice moment.
Ce nu mi-a plăcut la Ducati Streetfighter V4S
Zero protectie la vânt, greu de folosit la peste 150 km/h.
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 11 (276) din noiembrie 2020.
Foto: Radu Chindriş
Fișa tehnică a modelului Ducati Streetfighter V4S poate fi studiată în articolul postat mai jos.
Ducati Streetfighter V4S – date tehnice și rolul aripioarelor aerodinamice
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.