După mulți ani în care motocicletele sportive au fost cele mai căutate modele, publicul a început să caute motociclete pentru ieșiri în natură și ture lungi.
Noul val de motociclete dedicate plimbărilor lungi a fost dominat de un model produs de Kawasaki, o variantă modificată a popularului Z 1000.
Pentru a deveni un adevărat Sport Tourer, motocicleta naked a fost îmbracată, Kawasaki instalând o carenă incompletă, dar care a făcut față cu succes, iar motorul, echipamentele instalate și poziția foarte comodă a pilotului au făcut din noul Z 1000 SX lansat în 2011, cel mai vândut model în Europa la categoria sa.
În ultimii trei ani, Z 1000 SX a reprezentat 50% din vânzările totale la categoria Sport Touring de capacitate cilindrică 1000 cmc, cu peste 13800 de unități devansând oferta firmei BMW, modelul R 1200 RS.
Reușita s-a datorat atât echipării impresionante în configurație standard, cât și prețului avantajos.
În toamna anului trecut, Kawasaki a prezentat la EICMA, expoziția internațională de motociclete de la Milano, o gamă impresionantă de modele, printre acestea aflându-se Ninja 1000 SX, noua variantă Sport Touring de 1000, care înlocuiește vedeta Z 1000 SX.
Ce e nou
Primul detaliu care îți sare în ochi este carena completă, elementul care definește caracterul sportiv al oricărei Ninja.
În rest, motorul are aceeași arhitectură și performanțe ale generației 2014, aceleași amortizoare și componente ale sistemului de frânare instalate de Kawasaki pe prima versiune din 2011, etrierul de spate amintind de cel existent pe modelul GPZ750 din 1984.
Chiar dacă principalele elemente constructive sunt aceleași, dimensiunile motocicletei sunt diferite. Înălțimea fără oglinzi este cea mai mică de până acum, înălțimea șeii este cea mai mare și cea mai mică distanță intre prelungirea furcii de față și axul vertical imaginar care trece prin axul roții față, așa numitul Trail (nu cred că există un termen în limba română, fiind mai săracă în cuvinte tehnice), dimensiune care dovedește, dacă mai era nevoie, caracterul sportiv al noului Ninja 1000 SX.
Dar principalele noutăți implementate pe motocicletă nu sunt dimensiunile, ci dotările, care o fac lider incontestabil la categoria Sport Touring, toate fiind oferite de producător în configurație standard, nu ca opționale. Și sunt multe.
Motocicleta are pilot automat controlat electronic (cruise control), foarte important la drumuri lungi pe autostradă, sistem KQS (quick shifter în dublu sens produs de Kawasaki), moduri de pilotaj noi, cu trei moduri presetate și două moduri personalizabile de pilot, bord TFT color cu conectivitate cu telefonul inteligent și semnalizatoare tehnologie LED.
Până și parbrizul carenei este revizuit, având patru poziții de înclinare, fără să fie reglabil pe înălțime, față de modelele produse de concurență, care au, în cel mai bun caz, trei poziții.
Inginerii de la Kawasaki nu au neglijat nici anvelopele, modelul Battlax Hypersport S22 instalat pe motocicletă fiind produs de Bridgestone special pentru Ninja 1000 SX.
Cele mai multe dintre noutățile menționate mai sus nu există pe celelalte motociclete concurente, unele dintre ele fiind oferite ca opționale, dar nu toate.
Pentru cine e făcută
Fiecare motocicletă nouă este produsă cu un scop foarte bine definit, având un public țintă clar, dar, de cele mai multe ori, informația nu este făcuta publică.
De data aceasta, Kawasaki a menționat în materialele oficiale de prezentare a motocicletei cui se adresează Ninja 1000 SX.
Bărbat între 35-50 ani, pilot cu experiență care apreciază setările personalizabile, care a pilotat motociclete sportive, dar a trecut la folosirea zilnică a unei motociclete din categoria Sport Touring, dispus să își amintească din când în când că știe să meargă sportiv, dar apreciază calitățile unei motociclete care poate fi utilizată zilnic și respectă confortul pasagerului.
Destul de multe trăsături care definesc clientul potențial, dar cred că mulți dintre cei care se încadrează în grupa de vârstă vizată se recunosc în descrierea de mai sus.
Formula de succes
Motor, cadru, amortizoare, frâne, toate sunt preluate de la Z 1000 SX, motocicletă care s-a dovedit a fi un succes în ultimii trei ani.
În acest caz, este simplu de înțeles de ce s-a instalat și același pachet electronic îmbunătățit, de ce s-ar schimba o formulă care s-a dovedit câștigătoare ?
Toate sistemele de pe Z și Versys 1000 se regăsesc: Kawasaki Cornering Management Function (KCMF), controlul tracțiunii Kawasaki (KTRC) și ABS inteligent Kawasaki (KIBS), care, mulțumită sistemului KCMF, este activ pe viraje.
Motorul propriu-zis furnizează aceeași putere ca cel de pe generația anterioară, dar cuplul maxim este obținut la o turație superioară, făcând din Ninja 1000 SX o motocicletă mai sportivă ca niciodată și cea mai puternică de la clasa ei.
Motocicleta este masivă și arată ca una de 1000 cmc, dar, încă de la primii metri parcurși, te surprinde manevrabilitatea ei și usurința cu care te strecori în trafic.
Centrul de greutate este jos și masa de 235 kg nu se simte, ai senzația că mergi pe una mai mică.
Șaua și rezervorul creează un fel de post de pilotaj, nu te așezi pe șa, ci te îngropi în ea.
Ghidonul este destul de coborât și poziția pilotului este mai degrabă una sportivă, dar nu obositoare.
Bordul este amplasat în așa fel încât accesul la toate informațiile oferite este facil, datele disponibile sunt mai mult decât suficiente, comenzile sunt amplasate pe partea stângă a ghidonului și meniul este ușor de folosit.
O altă premieră pentru un model Sport Touring este una dintre informațiile oferite de bordul TFT color: unghiul de înclinare al motocicletei, atât cel instantaneu, cât și cea mai mare valoare, care rămâne în memoria bordului.
Asta ar putea fi o mică problemă pentru piloții cu multă personalitate, nu-ți poți lua ochii de la valoarea unghiului, în speranța că vei îmbunătăți rezultatul.
Aș fi putut să spun că nu găsesc nici un minus motocicletei, dar, din păcate, am descoperit singura problemă tehnică încă dinainte de a face primii metri.
Oglinzile retrovizoare sunt foarte greu de reglat. În mers nu ai nici o șansă, dar, chiar de pe loc, ai senzația că oglinda se va rupe dacă încerci să o reglezi și senzația a fost atât de puternică, încât am preferat să merg cu oglinzile strâmbe, decât să rup vreuna.
În rest, cred că doar un utilizator cârcotaș ar putea găsi vreun cusur, poate doar că, după ce mergi pe ea, începi să-ți dorești una.
Și, ca să fiu chiar eu cârcotașul despre care vorbeam, un ambreiaj hidraulic nu ar fi stricat, chiar dacă cel existent funcționează fără probleme. Singura scuză pentru lipsa lui ar fi prețul final cu care Kawasaki a lansat motocicleta, care face din modelul Ninja 1000 SX una dintre cele mai atractive motociclete mari ale momentului.
Ce mi-a plăcut la Kawasaki Ninja 1000 SX
Motor elastic, multe dotări pe motocicletă, poziție de pilotaj foarte comodă.
Ce nu mi-a plăcut la Kawasaki Ninja 1000 SX
Oglinzile retrovizoare sunt foarte greu de reglat.
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 6 (271) din iunie 2020.
Foto: Radu Chindriş
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.