Încă de la prima apariție, noul vehicul a stârnit controverse, principala întrebare fiind în ce categorie se încadrează Slingshot. Este o mașină cu trei roți, sau o motocicletă cu volan ?
Soluția constructivă nu constituia o noutate, un model similar fiind construit și comercializat încă de la inceputul anilor ‘90 – Campagna T-REX.
Întemeietorul companiei și realizatorul acestui model inedit a fost Daniel Campagna, din Quebec, fost pilot în Formula Ford, tehnician cu mare experiență din echipa tehnică care l-a susținut pe Gilles Villeneuve în Formula 1.
Capacitatea de producție a companiei fiind limitată, Campagna T-REX a putut fi achiziționat în primii șase ani doar in Quebec, după care a fost distribuit în celelalte orașe mari din Canada și în Statele Unite, fiind mai puțin cunoscut
Din punct de vedere constructiv, T-REX era asemănator, dar avea mult mai multe piese componente de la motociclete, principalele fiind motorul și toba de eșapament, compania oferind variante ale produsului echipate cu diferite motoare de motocicletă preluate de la modele performante: Suzuki GSX-R1100, Kawasaki Z-11, ZX-12R, BMW K1600 sau motorul Evolution instalat pe Harley-Davidson V-Rod.
Nici pentru alții nu e clar
Chiar dacă trecuseră niște ani de la apariția primului vehicul de acest gen și Polaris a înlocuit motorul de motocicletă cu unul de mașină cu patru cilindri în linie instalat pe modelele sportive Pontiac Solstice și Saturn Sky, încadrarea într-una din categoriile tradiționale a noului Slingshot a fost o problemă rezolvată destul de anevoios.
În unele state americane Slingshot a fost omologat ca motocicletă, în altele ca mașină, iar in Hawaii, omologarea nu a fost posibilă în primul an.
În România este omologat ca triciclu, poate fi condus cu carnet categoria B, nu este obligatorie folosirea căștii de protecție, dar eu personal recomand cu căldura utilizarea acestul mijloc elementar de protecție.
Am avut primul contact cu Polaris Slingshot cu ocazia uneia dintre ultimele ediții ale expoziției internaționale de motociclete de la Milano, EICMA, cea mai importantă manifestare a industriei moto gazduită de bătrânul continent.
Trebuie să recunosc că am fost impresionat de formele avangardiste ale năzdrăvăniei, neavând cum să evaluez posibilitățile ei și nivelul de performanță. Eram convins că nu voi avea niciodată ocazia să testez așa ceva, crezând că Slingshot este prea extrem pentru a se putea bucura de succes în țara noastră, o piață atât de ciudată, una dintre cele mai sărace, dar pretențioasă din această parte a lumii.
Ca de fiecare dată, convingerile mele s-au dovedit a fi pesimiste, firma importatoare a acestor produse exclusiviste înregistrând un succes imediat, astfel încât a apărut și o unitate de test pentru potențialii clienți.
Nu puteam scăpa o astfel de ocazie, chiar dacă experiența mea pe vehicule cu trei roți este limitată. Din acest motiv am hotărât să apelez la ajutorul unui prieten cu care am realizat de-a lungul ultimilor ani mai multe materiale, una dintre vocile autorizate ale automobilismului de performanță din România, Vali Porcișteanu.
Vali a răspuns cu căldura invitației mele, făcând posibil un test inedit, diferit de ceea ce s-a făcut până acum: un vehicul aflat la granița dintre mașină și motocicletă testat de un automobilist și de un motociclist, fiecare cu deprinderile sale și cu impresiile personale.
Formula pe care am hotărât să o aplicăm a fost mersul în doi, pilotând pe rând mașina, primul fiind Vali, care mi-a întărit convingerea (dacă mai era nevoie), că Slingshot este mult mai aproape de mașină decât de motocicletă.
Automobilist vs. motociclist
Poziția ocupanților, scaunele alăturate pentru pilot și pasager, soluție utilizată la auto și UTV, scaune impermeabile și destul de dure, tipice pentru mașinile de sport, prezența volanului, a schimbătorului de viteze și a tuturor celorlalte comenzi, consola media cu ecran LCD de 4,3 inch, centurile de siguranță în trei puncte, totul îți inspiră faptul că te afli într-o mașină specială, foarte asemănătoare cu un kart, atât în ceea ce privește poziția și stilul de pilotaj impus, cât și comportarea sau precizia pe care Slingshot o demostrează.
Ca automobilist te marchează faptul că stilul de pilotaj sportiv impune destul de multă mișcare în scaun, mai ales atunci când ești pasager, situație asemănătoare pilotajului la raliu, niciodată întâlnită în trafic.
Controlul stabilității poate fi decuplat, caz în care Slingshot poate intra în derapaj foarte ușor, mult mai ușor decât mașinile, datorită singurei roți pe spate care crează o rezistență mult mai mică față de cele două roți ale mașinilor. Cu alte cuvinte, cei 173 CP neasistați de controlul stabilității se comportă cam ca 300-400 CP ai unei mașini normale.
Ca motociclist nimic nu-ți amintește de motor sau de două roți și trebuie să uiți de motocicletă. Bascula monobraț asemănătoare celor de la motociclete sau bordul spartan, singurele repere întâlnite la motoare, nu sunt suficiente, totul este nou și inedit, te crezi pilot de curse, dar ești puțin stânjenit, față de piloții de auto, care pot face comparații cu eventualele modele sportive testate până atunci.
Împreună cu Vali Porcișteanu am încercat să creionăm profilul unui cumpărător de Slingshot și părerea noastra a fost că numai un dependent de adrenalină se poate îndrăgosti de un astfel de vehicul, dar pentru care nici mașinile sportive, nici motocicletele rapide nu sunt principala pasiune.
Senzațiile pe care ți le oferă Polaris Singshot pot reprezenta o altă plăcere a unui practicant de sporturi extreme, plictisit de ATV, snowmobil, scuter de apă, sau mai știu eu ce altă mașinărie cu motor, pentru că Slingshot este altceva și, cu siguranță, merită testat.
Ce mi-a plăcut la Polaris Slingshot:
Precizie chirurgicală în special pe virajele strânse, sisteme electronice eficace.
Ce nu mi-a plăcut la Polaris Slingshot:
Frâne perfectibile, preț mare
Fișa tehnică
Motor: GM Ecotec 2.4L DOHC, 2384 cmc, 4 timpi, 4 cilindri în linie, 4 supape/cilindru, răcire cu lichid, injecție electronică.
Alezaj x cursă: 88 x 98 mm.
Putere maximă: 129 kW (173 CP)/6200 rpm.
Cuplu maxim: 225 Nm/4700 rpm.
Transmisie: Cutie de viteze manuală cu 5 trepte și marșarier, curea de transmisie ranforsată cu fibră de carbon
Sistem de rulare: Cadru din oțel tip grindă cu zăbrele și basculă monobraț, suspensii față “double wishbone” cu bară stabilizatoare, sistem integrat de frânare, discuri de frână față turnate din fier 298 mm, disc frână spate turnat din fier 298 mm, ABS, controlul tracțiunii, control electronic al stabilității, servodirecție Polaris EPAS, roți 18” pe față și 20” pe spate, forjate, cu 5 spițe în Y
Caracteristici: Lungime: 3800 mm. Lățime: 1980 mm. Ampatament: 2667 mm. Gardă la sol: 127 mm. Capacitate rezervor: 37,1 l. Masă la plin: 793 kg.
Prețul modelului Polaris Slingshot în România este 29.750 Euro și poate fi achiziționat de la magazinul firmei ASP Group din București, importator oficial Polaris.
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 8 (237) din august 2017.
Modelul Polaris Slingshot a fost prezentat și într-un test filmat, material inclus în emisiunea La Volan, difuzată de Digi24, episod pe care îl puteți urmări în articolul de mai jos.
Polaris Sligshot – test și prezentare video, împreună cu Vali Porcișteanu
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.