TIBERIU TROIA

Povestea motorului cross plane folosit de Yamaha – când a apărut şi ce face

Motorul cross plane folosit de Yamaha a fost promovat odată cu apariţia noului R1 şi multă lume a crezut că reprezintă o nouă invenţie.

Yamaha cross plane crankshaft

De ceva vreme, de fiecare dată când testez o nouă motocicletă, una din întrebările care mi se pun frecvent este dacă respectivul motor este cross plane, sau nu.

Este adevărat că apariţia noului R1, performanţele excepţionale şi sunetul complet diferit al motorului său cross plane au marcat lumea amatorilor de motociclete.

Dar această motocicletă nu este prima care are această soluţie tehnică, nici Yamaha nu este firma care a realizat primul motor de acest tip. Şi probabil că, după această introducere, nimeni nu va fi surprins dacă vă voi spune că motorul cross plane nu a fost folosit pentru prima oară la motociclete, ci la maşini.

Dar ce înseamnă motor cross plane ?

Termenul este extins la motor, dar ar trebui folosit doar la descrierea vilbrochenului. Este vorba de vilbrochenul care are manetoanele (maneton = bolţul de jos al bielei) defazate cu câte 90 grade.

Cross (cruce în limba engleză), pentru că privit din profil, un vilbrochen cu manetoanele la 90 grade arată ca un “X” răsturnat (ca o cruce), faţă de unul cu manetoanele la 180 grade, care arată ca un “I”, deci e plat şi este numit “Flat plane”.

crocs plane crankshaft

Foarte multe dintre modelele de maşini cu motor V8 au astfel de vilbrochen, iar la motociclete, una dintre primele încercări a fost făcută la cursele pe circuit, când, la sfârşitul anilor ’60, o motocicletă cu ataş a fost echipată cu un astfel de motor, a cărui motivaţie tehnică nu a înţeles-o multă lume.

Dar creditul pentru primul motor cu manetoanele defazate cu 270 grade, care a fost un motor cu cilindri gemeni în V (V-Twin), revine inginerului australian Phil Irving, de la legendarul producător Vincent.

Legenda spune că Irving a creat primul său motor în V dintr-o eroare, suprapunând greşit desenele unui motor monociclindru de 500 cc şi observând că poate să iasă un motor în V reuşit.

Pentru că cilindrul motorului de 500 cc era înclinat faţă de blocul motor cu 23,75 grade, noul motor rezultat a fost un V-Twin la 47,5 grade, de 998 cc, care, deşi producea doar 45 CP la 5500 rpm, propulsa motocicleta cu peste 180 km/h.

Motocicleta se numea HRD Vincent Seria A Rapide, a fost lansată pe piaţă în 1936 şi, pe lângă multe alte inovaţii, a avut una care a făcut epocă: a fost prima motocicletă cu cric lateral, pe care îl are azi orice motocicletă.

cross plane engine

Yamaha TRX 850, primul model echipat cu motor crossplane

În epoca modernă, prima companie care a produs o motocicletă cu vilbrochenul la 270 grade a fost într-adevăr Yamaha, care a lansat în anul 1995 modelul TRX 850, cu un motor de TDM 850 modificat, instalat pe un şasiu tubular tip grindă cu zăbrele, care semăna izbitor de tare cu Ducati 900SS, dar nereuşind să aibă acelaşi succes comercial.

A fost urmat de TDM 900, după care aproape toţi producătorii au început să scoată motoare la 270 grade: Triumph Thunderbird, Norton Commando 961, Yamaha MT-07, Honda NC 700, sau chiar noul Africa Twin.

În afară de toate modelele cu motoare bicilindrice enumerate mai sus, primul motor cu patru cilindri în linie, având cele patru manetoane defazate cu 90 grade, a fost Yamaha R1, apărut ca urmare a eforturilor echipei de curse.

Valentino Rossi folosea un astfel de motor încă din 2004, şi, datorită dezvoltării tehnologice rapide, motorul a putut fi folosit pe o motocicletă de serie, principala problemă care trebuia rezolvată fiind chiar producerea prin forjare a vilbrochenului, la un cost de producţie rezonabil.

Până aici a fost istorie.

Dar ce efect are motorul cross plane şi de ce este el mai bun decât cel tradiţional ?

Este simplu: cele patru pistoane împinse de bielele defazate la 90 grade produc puterea mai liniar decât cele la 180 grade, drept pentru care motocicleta este mai controlabilă şi puterea este mai eficace la turaţii joase şi medii, sarcina pilotului fiind mai uşoară.

Puterea trasmisă la roată mai liniar influenţează şi anvelopele, care au o viaţă mai lungă şi aderenţă superioară, fiind mai puţin bruscate.

cross plane engine

Yamaha MT-10 în standul de la EICMA 2015 – Milano

Ultima motocicletă care a preluat tot ce era mai bun de la noul R1 (inclusiv vilbrochenul cross plane), gândită pentru folosinţa pe stradă, este Yamaha MT-10, prezentat în premieră la Milano, un naked agresiv pentru băieţii de oraş, model pe care îl voi testa în curând.

Povestea urmează.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*