La începutul lunii iulie 2016, KTM a organizat un eveniment de amploare pentru prezentarea gamei EXC 2017, la care a invitat presa de specialitate din Europa.
În ultimii 22 ani am fost prezent la multe evenimente din lumea moto şi i-am întâlnit mulţi dintre idolii mei, dar trebuie să recunosc că nu am fost la nici un eveniment oficial legat de lumea enduro.
O lume aparte, cu obiceiuri, motociclete şi concursuri de care nu am fost foarte apropiat, experienţa mea fiind legată de alte ramuri ale motociclismului.
Poate şi din această cauză nu ştiam la ce să mă aştept atunci când am primit invitaţia din partea importatorului oficial KTM în România, compania Dementor.
Am plecat spre Slovacia, pregătit să testez toate modelele anunţate din noua gama enduro EXC 2017, patru motociclete echipate cu motor în 2 timpi, alte patru cu motor în 4 timpi.
Intenţiile erau cele mai bune, dar, fiind primul meu test enduro, socotelile de acasă nu s-au potrivit cu cele de la faţa locului.
Am ajuns la locul stabilit de organizatori, într-un hotel foarte cochet, dintr-o localitate de care nu auzisem, unde gazdele noastre nu s-au lăsat aşteptate şi ne-au întâmpinat cu multă amabilitatea, aş spune chiar călduros.
Întâlnirea a început cu un pahar de şampanie, că tot aveam ce sărbători, după care am intrat repede în pâine şi am aflat foarte multe lucruri noi şi interesante despre noua gamă de enduro.
Totul a fost construit, de la primul până la ultimul reper, folosind experienţa acumulată în ultimii 25 de ani în care KTM a reuşit să cucerească nu mai puţin de 110 titluri de Campion Mondial în această disciplină.
Absolut toate componentele noilor motociclete au fost redesenate şi realizate căutând să se reducă greutatea şi să se centralizaze masele, pentru a obţine o motocicletă mai uşoară, performantă şi manevrabilă.
Şi au reuşit, toate noile modele fiind agresive, extreme şi radicale.
Dar prezentarea tehnică a noilor modele va face obiectul altor articole pe care le voi posta.
După şedinţa tehnică, completă şi bine documentată, a urmat o altă împrietenire şi o masă bogată, în aşteptarea celei de-a doua zile a evenimentului, când urmau testele motoarelor.
Testele au fost organizate pe un traseu dedicat de enduro, aflat la vreo 15-20 km de hotelul nostru, într-o zonă în care locuiesc foarte mulţi iubitori ai sporturilor cu motor, cu o activitate competiţională intensă şi diversificată.
Ştiam asta pentru că participasem, cu mulţi ani în urmă, la o etapă de Cupa Prietenia organizată la Bánska Bystrica, principalul oraş din zonă, concurs internaţional la care participaseră, în afară de echipele naţionale ale celor opt ţări socialiste, invitaţi din aproape toate ţările vestice, unii invitaţi fiind chiar vedete recunoscute: Bohumil Staša, Dario Marchetti, Neil Tuxworth.
Traseul bine amenajat cuprinde tot felul de porţiuni tipice pentru enduro, puternic denivelat, cu noroi, apă, pietre, mă rog, tot ceea ce îţi poate oferi un astfel de traseul, turul complet având 15 km.
Aici s-au încurcat socotelile mele, pentru că un tur parcurs cu toate cele opt modele diferite ar fi însemnat 120 km de enduro, traseul fiind de dificultate medie, cu porţiuni de A (profi), adică peste nivelul meu de pregătire.
În unele zone, odată intrat, nu prea puteai să te răzgândeşti, neexistând posibilitatea să părăseşti traseul marcat, care avea şleauri făcute, eventual pline cu apă, sau noroi.
Am luat în prima repriză modelul 250 EXC-F, cu motor în patru timpi, pentru că îl puteam compara cu Yamaha WR250F pe care o am acasă şi cu care mai ies la câte o tura în natură, fără pretenţii sportive.
Motocicleta mea fiind generaţie 2005, nu putea fi comparată cu cea pe care am ales-o, diferenţa tehnologică fiind uriaşă, iar controlul tracţiunii prezent pe modelele EXC 2017 fiind cu adevărat surprinzător.
În plus, am avut proasta inspiraţie să mă amestec cu ceilalţi jurnalişti veniţi din alte ţări, fără să ştiu că unii erau veterani ai disciplinei, unul fiind de 10 ori campion al Ungariei la motocros.
Evident că jucam într-o ligă diferită, ei fiind ca acasă, eu căzut într-o lume străină mie, aşa că am parcurs aproape un tur, după care am cedat la un urcuş mai serios, motocicleta alunecând până s-a oprit într-un copac, ceea ce mi s-a întâmplat şi mie, numai că vreo 10 metri mai jos, eu oprindu-mă în alt pom pe care l-am sprijinit cu ficatul.
Motocicleta fără probleme, eu doar probleme de respiraţie, 10% din suprafaţa corpului vânătă şi orgoliul mototolit.
Supărea mi-a trecut aflând nivelul de experienţă al celor prezenţi şi faptul că am întâlnit oameni care participaseră la cursele mele organizate în secolul trecut, cu care am mai depănat amintiri.
Una peste alta, evenimentul a fost un succes, motocicletele excepţionale şi, ca să nu existe îndoieli asupra performanţelor reuşite de noile modele, a urmat Romaniacs 2016, concurs în care am putut vedea la lucru vedetele folosind noile motociclete KTM EXC 2017.
.
Dacă vreţi să vedeţi testul filmat al modelului KTM 250 EXC-F2017 care va urma, sau nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.