Ca sa evit alte explicatii, imi exprim de la inceput admiratia pentru marele pilot si rezultatele sale. Indiscutabil, Troy Bayliss este unul dintre cei mai valorosi piloti de Superbike din lume, performantele sale fiind depasite doar de Carl Fogarty.
De-a lungul timpului, au existat piloti de varf care au intrerupt actvitatea competitionala si au revenit peste cativa ani, reusind din nou performante de exceptie, revenind in fruntea clasamentelor, acolo de unde plecasera.
Poate cel mai bun exemplu este Mike Hailwood, cel pe care aproape toti fanii din Anglia il considera cel mai valoros pilot din istorie, trecand cu vederea numarul de campionate mondiale cucerite de Giacomo Agostini, rivalul sau.
Mike the Bike a facut o pauza de 11 ani, dupa care a luat din nou startul intr-o cursa din Insula Man, transformand revenirea intr-o victorie fabuloasa.
De fapt, analizand detaliile acestui succes, nu sunt convins ca exemplul este cel mai bun, ci poate cel mai spectaculos si voi incerca sa punctez diferentele dintre cele doua situatii.
Mike Hailwood revine la varsta de 38 ani.
Troy Bayliss are 46 ani.
Hailwood avea la activ 9 titluri de Campion Mondial (si nu la WSBK, ci la GP, actualul MotoGP) si 14 victorii in TT
Bayliss a cucerit de 3 ori titlul de Campion WSBK
Cursa TT din Insula Man este o cursa foarte aparte, cu specialistii ei, cu un cerc foarte restrans de potentiali castigatori si foarte putini piloti noi, care pot face surpriza sa castige.
Cursa din Australia, de la Phillip Island, nu are nimic atat de special fata de alte circuite, ca sa poata limita cercul pilotilor invingatori, asa ca oricare dintre primii 5-6 piloti din grila poate castiga cursa.
Ducati 900SS cu care a castigat Hailwood dupa 11 ani, nu avea asemenea concurenta printre motoarele timpului, ca Ducati Panigale R pe care il va folosi Bayliss.
In anii ’60, cand Hailwood a reusit fantastica performanta, era aproape imposibil pentru un tanar pilot sa ajunga la varf, pentru ca motociclismul de atunci se baza pe experienta tehnica obtinuta in multi ani de piloti.
Motociclismul de performanta din zilele noastre foloseste din ce in ce mai mult abilitatile pilotilor tineri, sustinuti de echipele tehnice superspecializate si computerele care incep sa inlocuiasca reactiile pilotilor.
Lista diferentelor dintre cele doua cazuri poate continua, pentru ca vorbim de doua epoci diferite, dar toate punctele mentionate si oricare altele ar fi luate in discutie, toate sunt in defavoarea lui Troy Bayliss.
Este aproape imposibil pentru veteranul atat de iubit in Australia, sa vina la start si sa ne uimeasca cu o noua victorie.
Pentru marele public, poate este “cool”, sau amuzant sa-l vada din nou pe Troy Bayliss pe linia de start si sa viseze ca oricine a jucat la curse, sta acasa vreo 6 ani, poate sa se razgandeasca si sa bata din nou cursele, ca si cum toti ceilalti au pierdut timpul in acesti 6 ani si nu au invatat nimic.
Pentru un sportiv mare, care a ajuns in varful piramidei, nu da bine sa te reintorci si sa fii depasit de o puzderie de tineri, care te urmareau la TV, pe cand castigai tu campionate.
Bayliss are de luptat cu multi dintre cei care vor lua startul, dar cred ca cei care vor conta sunt: Jonathan Rea, Jordi Torres, Tom Sykes, Sylvain Guintoli, Chaz Davies si Alex Lowes, poate chiar in aceasta ordine.
Este adevarat ca veteranul australian a cochetat in ultimul timp cu cursele de flat track (cursele de dirt-track pe pista lunga) si va alerga in acest sezon in campionatul AMA, dar, de la pista de pamant si cursele americane, pana la lupta cu lupii tineri din mondialul de Superbike, e cale lunga si spinoasa.
In general, convingerea mea este ca sezonul 2015 va fi complet diferit fata de ceea ce am vazut pana acum si vom avea parte de multe surprize placute.
E prima oara ca am parte sa citesc un articol publicat de tine, mai cu seama asa de bine scris si argumentat – dovada unui frenetic pasionat de motoare… Eu n-am habar ce inseamna asta, dar cand il vad pe fiu-meu pornindu-si-l in miezul iernii ca sa nu sufere la primavara, bag seama ca ”ori e oarece, ori mere oareunde”… La mai tare si toate cele bune sa s’adune!
Ma bucur ca ti-a placut, mai ales pentru ca motoarele nu sunt una din prioritatile tale. Te-ai prins, e scris cu suflet, ca de altfel toate postarile mele despre motoare. Mai sunt cateva care cred ca o sa-ti placa.
Sa-mi traiesti Rade, numai de bine !