A trecut ceva timp de când nu am mai prezentat o motocicletă Kawasaki și, ca să mă revanșez față de fanii firmei în verde, azi am adus în platou un model apărut în acest an: Ninja e-1.
De-a lungul ultimilor 12 ani am fost de-a dreptul răsfățat oferindu-mi-se niște modele de excepție produse de Kawasaki și am încercat să transmit și celor care mă urmăresc senzațiile și emoția pe care ți-o creează, un ZX-10, Z H2 sau Ninja H2 Carbon.
Dar dacă toate aceste mașinării fantastice se remarcă prin sute de cai putere, accelerații care îți taie respirația și viteze amețitoare, Ninja e-1, modelul de azi se află în cealaltă extremă.
Este o motocicletă sportivă dar gândită exclusiv pentru folosința în oraș, echipată cu un mic motor electric de 9 kw răcit cu aer, care produce un cuplu maxim de 40 Nm.
Știu, acum i-am pierdut pe împătimiții modelelor sportive din cel puțin două motive: motor electric și putere mică.
Nu schimbați pagina, s-ar putea să auziți lucruri interesante, chiar dacă nu este vorba de vreo rachetă.
Motorul este instalat pe un șasiu obișnuit cu componente civilizate, amortizoare cu cursă lungă, frâne bune, dimensiuni reduse și oferă două moduri de putere și o noutate pe care nu o poți găsi pe motoarele termice: e-boost.
Despre ce este vorba: fiind un motor mic, pot apare situații în care ai nevoie de un plus de putere, chiar în traficul urban, la o depășire sau într-un moment mai dificil.
Pilotul acționează butonul de boost aflat pe comanda dreaptă de pe ghidon și timp de 15 secunde motorul oferă plusul de putere și cuplu necesar.
Să nu fiți tentați să credeți că acest plus despre care v-am spus este neglijabil pentru că motorul este mic. Dimpotrivă, rezultatul este spectaculos.
Dacă în modul economic viteza maximă este 65 km/h și ajunge la 75 km/h, în modul Road motocicleta atinge 88 km/h și 105 cu boost.
Pentru un oraș aglomerat, 100 de km/h este o viteză mai mult decât suficientă. Vitezomanii vor fi profund dezamăgiți: doar 105 ?
Nu vă mai gândiți la ce faceți pe străzile din București ziua, dar mai ales noaptea, când nu mai stă în picioare nici o limitare de viteză.
În toate orașele mari din țările bogate, nu mai poți face ce vrei, e plin de camere video, poliția își face treaba și, de ce să nu recunoaștem, majoritatea populației respectă legile.
N-aș vrea să credeți că vă țin lecții de conduită pentru că eu nu sunt un exemplu bun și aș deveni lupul moralist.
Nu-mi aduc aminte de când nu am mai mers în oraș cu 50 de km/h și sunt unul dintre cei care au mare noroc că nu prea sunt radare în oraș, dar situația asta probabil că se va schimba și ne vom aminti cu nostalgie de vremurile în care mergeam pe Bulevardul Magheru cu 100 pe oră.
O altă noutate tehnologică care se găsește pe foarte puține modele cu motor termic este modul Walk, mers la pas, care are treaptă de înainte și înapoi.
De obicei o astfel de dotare se justifică în cazul motocicletelor foarte grele, vezi Honda Goldwing, dar cred că este foarte utilă și pe mini motocicleta noastră.
Modul Walk poate fi activat de la un buton aflat de data aceasta pe comanda stângă de pe ghidon și motocicleta poate merge înainte cu vreo 4 km/h și înapoi cu vreo 3, ușurând sarcina pilotului la manevre în parcare și nu numai.
Și ajungem la cea mai sensibilă problemă în cazul tuturor vehiculelor electrice: autonomia. E, aici e aici.
Ca să păstreze o masă redusă a motocicletei, era cât pe ce să spun o masă la plin, cei de la Kawasaki au pus două baterii mici Litiu-Ion de câte 30 Ah.
Ce e drept, în acest fel Ninja e-1 are doar 140 kg și bateriile se încarcă în 3 ore și jumătate, dar autonomia este de 66 km în modul Road fără e-boost.
Este clar că jucăria este gândită pentru oraș, pentru un oraș nu foarte mare și pentru încărcare zilnică, iar dacă ai mai multă treabă, poate chiar o încărcare în timpul zilei, drept pentru care cele două baterii pot fi scoase foarte ușor.
Aș putea să vă mai spun că lungimea motocicletei este de mai puțin de 2 metri, că garda la sol este de 170 mm, că bordul TFT oferă conectivitate cu telefonul sau că șasiul permite multor categorii de piloți să folosească motocicleta datorită sistemului numit de producător ERGO-FIT, prin reglarea poziției unor componente sau chiar prin înlocuirea altor repere, dar mă tem că toate astea nu mai interesează pe nimeni.
Toată lumea așteaptă scorul. Ei bine, Kawasaki Ninja e-1 costă în România 8800 euro.
Poate fi interesant acest model pentru publicul din țara noastră ? Asta depinde de mai multe lucruri care ar putea să influențeze decizia de achiziție.
Se încadrează în prevederile legii care va permite utilizarea ei de cei cu permis categoria B fără examen ?
Se va încadra în condițiile viitorului program Rabla ca să beneficieze de o reducere de niște mii de euro fiind electrică sau va mai exista încă o ediție a programului Rabla ?
Multe necunoscute, e greu de spus, dar cert este faptul că mica motocicletă este o noutate și noutățile merită prezentate pentru o informare corectă.
Eu mi-am făcut treaba, am adus-o în platou, am prezentat-o, de aici încolo fiecare dintre voi va decide: e interesantă, e frumoasă, e utilă.
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau X (ex Twitter) iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.