TIBERIU TROIA

Kawasaki Versys 650 – test si prezentare

Versys 650 împrumută elemente și caracteristici de la mai multe categorii, dual-sport, aventură, sport, în realitate nu se integrează în nici una dintre aceste categorii, dar face față cu succes în cele mai multe situații și de aici provine numele Versys.

Kawasaki Versys 650

Concept lansat de Kawasaki în 2007, Versys reprezintă o rețetă câștigătoare, un amestec de elemente preluate de la mai multe modele ale producătorului, al cărui nume provine de la Versatile System, motocicleta fiind într-adevăr versatilă.

În primă fază, Kawasaki a prezentat modelul de 650 cmc, rămas singurul reprezentant al conceptului timp de câțiva ani, până în 2011, când a apărut și modelul mai mare, de 1000 cmc.

Dezvoltat pe aceeași platformă pe care sunt construite modele cunoscute ale producătorului, Ninja 650R și ER-6N, Versys 650 are același cadru, motor, roți, frâne și sisteme electronice, oferind o poziție a pilotului complet diferită, un alt subcadru și alte suspensii, motorul beneficiind de setări diferite.

Ca rezultat al acestor modificări aduse, motocicleta este descrisă de producător ca fiind un partener de sport, un prieten în oraș și un cuceritor al drumurilor de munte.

Kawasaki Versys 650

De obicei nu cred în motocicletele promovate de producător drept universale, fiind evident faptul că un model specializat oferă mai mult decât unul care încearcă să facă față în orice fel de condiții, așa că am plecat în test putin neîncrezător.

Încă din primele minute am fost surprins de înălțimea mare a șeii, detaliu tehnic care mă preocupă de fiecare dată.

La 1,74 m nu sunt un pilot înalt și, ca mulți alții, am torsul mai lung, picioarele mai scurte, ceea ce face ca orice motocicletă cu înălțimea șeii mai mare să reprezinte o grijă suplimentară.

Citisem cu atenție fișa tehnică a modelului, înălțimea la șa este de 1840 mm, adică doar 5 mm mai mult decât cea a modelelor concurente, Yamaha Tracer 700 și Suzuki V-Strom 650, dar probabil șaua are o altă configurație și cei 5 mm se simt.

Un aspect neglijat de mulți, important mai ales la motoarele înalte, este alegerea corectă a echipamentului. Un pantalon mai strâmt te poate face să pierzi controlul motocicletei, în special în momentele în care urci sau cobori de pe motocicletă, sau în situațiile în care oprești în locuri cu denivelări și am fost în această situație neplăcută (a se citi jenantă), de vreo 2-3 ori.

Kawasaki Versys 650

Trecem la fapte

Așadar, echipat cu niște pantaloni nu foarte mulați, am plecat cu motocicleta cu șaua mai înaltă, surprins de înălțimea mare a șeii, dimensiune influențată de tipul de amortizoare instalat.

Versys 650 are pe față o furcă telescopică hidraulică inversată cu funcții separate produsă de Showa, cu amortizoare Ø 41 mm, amortizorul din stânga gestionând preîncărcarea, iar cel din dreapta revenirea, ambele fiind reglabile, tip de amortizoare din ce în ce mai utilizat de Kawasaki. Cursa roților oferită de acest model de amortizoare este generoasă, 150 mm / 145 mm, performanțe care permit motocicletei să ruleze cu succes în afara asfaltului.

În același timp, am fost plăcut impresionat de masa resimțită, mult mai mică decât cea reală.

Motocicleta are masa cu 1 kg mai mare decât V-Strom 650 și cu peste 20 de kg mai mare decât cea a modelului Tracer 700, dar distribuția judicioasă a maselor face ca pilotul să simtă modelul Versys 650 ca fiind mult mai ușor, acea masă resimțită de care tot amintesc în testele pe care le fac.

Kawasaki Versys 650

Atenție la bagaje

Cea de-a doua componentă majoră modificată față de cele instalate pe modelele Kawasaki cu același cadru, motor, roți și frane, este subcadrul, mai solid, pentru a face față solicitărilor din off-road, mai ales pentru că Versys 650 este echipat cu genți laterale și chiar cu topcase.

Personal nu recomand utilizarea motocicletei în afara asfaltului echipată ca pentru touring, cu genți și mai ales cu topcase, care pun la încercare rezistența subcadrului.

Am participat la ieșiri alături de piloți cu experiență, care au neglijat forțele de torsiune și forfecare care apar în cazul unui mers solicitant, generat de suprafețe de rulare neregulate și am asistat la distrugerea părții din spate a unor motociclete, a subcadrului.

Toți producătorii, atât cei de motociclete, cât și cei specializați, de sisteme de genți și bagaje pentru motociclete, recomandă o sarcină maximă pentru topcase de cel mult 5 kg, indiferent de dimensiunea acestuia, chiar dacă unele modele au un volum de 55 litri. De aici și confuzia: dacă volumul e de 55 litri, cu ce să încarci cutia ca să aibă doar 5 kg ? Poate doar cu vată…

Kawasaki Versys 650

Ce oferă motorul

Și motorul a suferit modificări față de versiunea instalată pe modelele de stradă, hărțile injecției fiind modificate, mersul motorului fiind optimizat la turații joase și medii, specifice utilizării zilnice, pe stradă sau în afara asfaltului.

La optimizarea sistemului de injecție contribuie și un set de clapete de injecție suplimentare controlate electronic, numite de producător subclapete, care nivelează volumul injecției între cerere (comanda accelerației) și ofertă (posibilitățile reale ale sistemului).

Există și un sistem automat de relanti rapid, care ridică puțin turația atunci când motorul rămâne în lipsă, atunci când e rece sau în situații limită.

Cu toate aceste sisteme și modificări, motorul produce 69 CP și 64 Nm, mai puțin decât modelele concurente, dar, mai ales în cazul unei motociclete care poate fi utilizată și în afara asfaltului, nu puterea este detaliul tehnic cel mai important.

Kawasaki Versys 650

Cu bune și rele

Versys 650 are cel mai bun șasiu pentru folosirea în off-road, cu niște amortizoare performante cu cursă lungă, poate fi utilizată la drum lung mulțumită poziției comode a pilotului și protecției rezonabile la vânt oferită de carenă și parbrizul acesteia, are valențe sportive, este multifuncțională și are cel mai bun preț.

Pentru obținerea numeroaselor avantaje pe care le oferă, a fost nevoie și de niște compromisuri.

Motocicleta are un pachet electronic elementar, nu este cea mai puternică sau cea mai rapidă, probabil că nu este nici cea mai fiabilă (Yamaha declară motorul CP2 instalat pe toate modelele de 700 cmc ale familiei MT ca fiind cel mai fiabil), dar este una dintre cele mai serioase oferte de la clasa din care face parte.

Încă de la apariția modelului, numeroase publicații au declarat modelul Versys 650 câștigător.

În 2008, revista Motorcyclist Magazine a declarat modelul “Motocicleta Anului”, Motor Cycle News i-a conferit premiul pentru cea mai bună motocicletă la clasa “Allrounder”, pentru ca, în 2015, tot Motorcyclist Magazine să declare Versys 650 LT învingător în testul comparativ făcut alături de Suzuki V-Strom 650XT.

Dacă toate aceste reputate publicații au declarat modelul învingător, cine sunt eu să spun altceva ?

Kawasaki Versys 650

Ce mi-a plăcut la Kawasaki Versys 650

Poziție de pilotaj foarte comodă, manevrabilitate bună, amortizoare foarte bune.

Ce nu mi-a plăcut la Kawasaki Versys 650

Nu stricau câțiva cai putere în plus…

Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 9 (262) din septembrie 2019.

Foto: Radu Chindriș

Kawasaki Versys 650

Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe  YouTube.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*