Bagger este o categorie de motociclete apărută în Statele Unite, care a evoluat și a cărei definiție s-a modificat odată cu gusturile publicului.
Curentul s-a născut în America și a fost cultivat acolo. În restul continentelor, această modă nu a fost foarte răspândită, dar, în ultimul timp, toți producătorii importanți au început să prezinte publicului modele bagger.
Era normal ca, în această bătălie pentru vânzările americane, BMW să producă un model care se adresează acestei piețe.
Cu 10% din vânzările totale reușite pe continentul nord-american, BMW reprezintă doar 3% dintr-o piață dominată de Harley-Davidson, simbolul motocicletei în viziunea americanilor.
Tot Harley-Davidson (cine altcineva ?) a fost primul producător care a observat că tinerii dezbracă greoaiele Electra Glide, transformându-le în bagger și, în 2006, au oferit clienților modelul Street Glide, primul bagger de serie.
Acesta a fost semnalul pentru celelalte companii care au urmat curentul, alte modele interesante fiind oferite publicului din Statele Unite: Kawasaki Vaquero, Star (Yamaha) Stratoliner Deluxe, Honda Gold Wing F6B. Toate acestea și altele care au urmat au fost echipate cu motoare bicilindrice, cu excepția Hondei, cu motor cu șase cilindri, dar cu putere asemănătoare, între 100-120 CP.
În acest context, BMW a prezentat în 2017 modelul K 1600 B, dezvoltat pe platforma motocicletei touring K 1600 GT, având modificările impuse de un bagger adevărat.
Avantajul experienței
Testasem modelul K 1600 GT și trebuie să recunosc că am fost impresionat de calitățile motocicletei, cu singura mențiune că o astfel de mașinărie își selecționeaza clienții. Nu oricine ar trebui să conducă o motocicletă care poate avea o masă totală de peste jumătate de tonă, chiar dacă centrul de greutate coborât îți dă senzația ca motocicletă nu e foarte grea.
Aceeași senzație am avut-o și când am urcat pe noul model K 1600 B (B de la Bagger).
Cunoșteam motorul și dotările de excepție oferite de pachetul electronic spectaculos, dar nu știam cum se comportă motocicleta, cu diferențele apărute față de modelul GT.
Prima deosebire am simțit-o imediat după ce am depășit 80-90 km/h. Parbrizul scurt, configurat conform curentului bagger, nu oferă aceeași protecție la vânt ca cel înalt de pe GT. Se simte curentul în cască și cred că un pilot mai sensibil simte și o diferență în stabilitatea motocicletei, sesizabilă la viteze mari.
De ce sport bagger
Îmi este greu să spun ce mi-a plăcut mai mult la această motocicletă: motorul, pe care îl cunoșteam, dar care este neobișnuit de puternic pentru un bagger, suspensiile ESA gestionate electronic, pe care le cunoșteam, dar care te surprind plăcut pe fiecare model nou sau pachetul întreg, motocicleta uriașă pe care o controlezi și de care te bucuri în fiecare clipă petrecută în mers.
Prima impresie pe care o ai văzând acest model este greu de definit. Motocicleta pare făcută prin alipirea a două modele diferite: părții din față a unui touring K 1600 GT căruia i s-a tăiat parbrizul, i-a fost atașat un spate de bagger.
După ce te obișnuiești cu formele deosebite ale motocicletei, privirea îți este atrasă de motorul compact și de cifra 6 inscripționată puțin ostentativ, reprezentând numărul cilindrilor. Nu este primul motor cu șase cilindri care echipează un bagger, acesta a fost cel de pe Honda Gold Wing F6B, dar este cu siguranță cel mai puternic motor instalat pe un bagger.
Cei 160 CP transformă versiunea germană de bagger într-o motocicletă despre care aș spune că face parte dintr-o categorie nou apărută: sport bagger.
Compromisul electronicii
Toate componentele și funcțiile motorului răspund ireproșabil: ambreiaj, cutie de viteze, timoneria care comandă schimbarea treptelor în cutie, iar puterea este livrată foarte liniar și previzibil, datorită sistemelor electronice.
Cu toate acestea, tocmai această livrare liniară a puterii aduce după sine un cost, un prim compromis pe care ești nevoit să-l faci ca pilot.
Datorită inerției mari a vilbrochenului cu șase biele și a electronicii care “turtește” orice vârf de putere brusc, accelerația are o inerție care nu poate fi evitată.
Comanda bruscă și repetată a accelerației prin care cei obișnuiți cu un stil de pilotaj sportiv aerisesc motorul și îl aduc mai repede la cuplu, este imposibilă.
Nu consider acest fapt ca un minus al modelului K 1600 B, ci, mai degrabă, ca un cost pe care trebuie să-l plătești beneficiind de multiplele avantaje pe care ți le oferă sistemele electronice de protecție și control.
În afară de acest răspuns ușor întârziat al accelerației, toate sistemele lucrează impecabil, cele trei moduri de pilotaj, Dynamic, Road și Rain, coordonând răspunsul accelerației și nivelul de intervenție al controlului tracțiunii.
Modul Dynamic oferă răspunsul cel mai agresiv al accelerației și intervenția cea mai discretă a controlului tracțiunii, pe când modul Rain asigură un răspuns relaxat al accelerației și nivelul cel mai intruziv al ABS-ului și al controlului tracțiunii.
În instrucțiunile de folosire ale motocicletei este declarat faptul că cele două sisteme electronice, ABS și controlul tracțiunii nu sunt ajustabile și nu pot fi anulate, ceea ce nu corespunde întru totul realității, pentru că, după o adevarată aventură în interfața utilizatorului, setările pot fi modificate, dar, pentru că producătorul nu recomandă această operațiune, nu voi intra în detalii.
Ce ne face viața frumoasă
Ca o ultimă completare a sistemelor de siguranță și control prezentate, K 1600 B este echipat în configurație standard cu suspensia electronică ESA, produsă de BMW, în care, cele două moduri, Road și Cruise, modifică automat setările în funcție de condițiile de drum, pasager și informațiile legate de bagaje. Am testat motocicleta în ambele moduri, în modul Road suspensiile fiind mai ferme, dar confortabile, stilul sportiv fiind păstrat, față de modul Cruise, care îți oferă ceea ce se așteaptă de la un bagger, adică comfort și un răspuns mai dulce al suspensiilor, potrivit pentru drumuri lungi.
Pentru o motocicletă rapidă, cu o masă totală impresionantă, era necesar ca sistemul de frânare să fie performant, iar K 1600 B este echipat cu discuri de frână de 320 mm față/spate, care asigură o frânare eficace, chiar dacă lipsește mușcătura inițială cu care ne-au obișnuit motocicletele sportive, tocmai pentru că BMW și-a propus să ofere în primul rând confort.
La această stare de bine contribuie și poziția pilotului, datorată șeii bine gândite și comodă, în combinație cu lățimea redusă a cadrului în zona de contact cu rezervorul, dimensiune care permite aproape oricui să ajungă cu ambele picioare la sol.
Dacă adăugăm la toate aceste dotări și echipamente luminile adaptive tehnologie LED, capacitatea mare de depozitare și formele grațioase ale motocicletei, ne apropiem de imaginea idilică a unei motociclete perfecte.
Și, ca să nu creadă cineva că, în sfârșit s-a reușit produsul perfect, nu trebuie nimic altceva decât să încerce să deslușească la prima folosire rostul celor 11 butoane de la comanda stângă, care ar încurca până și pe cei mai rutinați folositori. Dar probabil că, după câteva zile de mers, le înveți funcțiile…
Ce mi-a plăcut la BMW K 1600 B
Performanțele deosebite ale motorului, sistemele electronice de siguranță și control eficace și suspensiile ESA gestionate electronic.
Ce nu mi-a plăcut la BMW K 1600 B
Stabilitate în mers inferioară celei a modelului mamă, K 1600 GT.
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 4 (245) din aprilie 2018.
Fotografiile sunt opera prietenului meu, maestrul Radu Chindriş (ca de obicei).
Pentru fanii firmei BMW, mai jos sunt câteva articole interesante postate până acum.
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.