TIBERIU TROIA

Despre Norden 901 și cine e Husqvarna

Azi vă prezint o motocicletă produsă de una dintre cele mai vechi companii în activitate din lume: Husqvarna Norden 901.

De cele mai multe ori, când spui “Husqvarna” în România, urmează întrebarea: “Sunt ăia care fac drujbe ?”. Da, ăia sunt, dar diviziile sunt separate și firma Husqvarna nu este cunoscută pe plan mondial pentru drujbe, ci pentru armamentul pe care îl produce.

De când produce armament ? Cam de când sărbătoream noi urcarea pe tron a domnitorului Dimitrie Cantemir, adică de 334 ani.

Și fiecare a mers pe drumului lui. Noi am continuat cu stăpânirea fanariotă și domnitorii care s-au tot schimbat: Mavrocordat, Racoviță, Mavrocordat, Ghica, Racoviță, Mavrocordat, Ghica, Ghica, Mavrocordat și tot așa vreo sută de ani.

Ei au continuat să facă armament.

Husqvarna Norden 901

Noi ne-am trezit ba sub ocupația rusească, ba sub cea habsburgică și jocurile s-au repetat: Rosetti, Caragea, Ipsilanti, Șuțu, Șuțu, Ipsilanti, Moruzi, Șuțu.

Ei făceau armament.

La noi a venit Tudor Vladimirescu, după care ne-au ocupat rușii, turcii și austriecii.

Ei făceau armament.

Alexandru Ioan Cuza, Unirea, Carol I, constituția și am devenit în sfârșit România.

Acum poate mă repet: ei făceau armament.

Husqvarna Norden 901

Și tot așa până când, în 1903, Husqvarna a produs prima motocicletă.
Dacă noi ne-am chinuit cu jocurile domnitorilor, nici lor nu le-a fost ușor, dar în alt fel.

Au diversificat producția de motociclete, au lansat pe piață modele de diferite capacități cilindrice, au început să se implice în sportul cu motor și au câștigat 14 campionate mondiale de motocros și 24 de campionate mondiale de enduro.

Hățișurile capitalismului le-au jucat și lor feste, compania schimbând acționariatul de mai multe ori. Au fost cumpărați de Cagiva, înglobați în MV Agusta, vânduți celor de la BMW, grupului Pierer Industrie și, în sfârșit, concernului KTM.

Asta a însemnat mutarea producției de motociclete în Austria, la Mattighofen și implicit influența firmei KTM și utilizarea tehnologiilor și a rețetelor folosite de grup.

Husqvarna Norden 901

Norden 901 este prima motocicletă nouă produsă de Husqvarna în ultimii 5 ani și în același timp prima motocicletă de ture lungi și aventură de capacitate cilindrică medie din istoria companiei.

Aici este un lucru cu care nu pot să mă obișnuiesc, noțiunea de cilindree medie atunci când vorbim de 900 de cmc. Cu câțiva ani în urmă, capacitate cilindrică medie însemna 5-600 cmc, acum am sărit la 900, către ce ne îndreptăm ?

Într-o lume în care viteza este din ce în ce mai strict controlată și accesul în multe zone este restricționat sau interzis, să înțeleg că 900 fiind cilindree medie, vom ajunge la motociclete de 2000 cmc ca fiind ceva obișnuit ? Mă rog, poate am îmbătrânit eu…

Husqvarna Norden 901

Pe Norden a fost utilizată platforma modelului KTM 890 Adventure, dar motocicleta a fost lucrată, are propria personalitate, nu este un KTM puțin modificat. A împrumutat cadrul grindă cu zăbrele

și motorul de 899 cmc cu doi cilindri gemeni paraleli de pe 890 Adventure, care furnizează o putere maximă de 105 CP, motor instalat pe un cadru din aluminiu asistat de o basculă realizată prin turnare sub presiune tot din aluminiu, o frumusețe de piesă.

Suspensiile nu sunt aceleași și au o cursă generoasă.

Pe față avem o furcă telescopică inversată WP Apex complet reglabilă, cu elementele de 43 mm diametru, în timp ce pe spate este un monoamortizor WP Apex reglabil, cursa roților față/spate fiind de 220, respectiv 215 mm.

Husqvarna Norden 901

Sistemul de frână este compus din dublu disc de 320 mm pe față, asistat de etriere J.Juan radiale cu 4 pistonașe și disc de 260 mm pe spate, cu etrier J.Juan radial cu 2 pistonașe, având ABS activ pe viraje.

Motocicleta este una dintre cele mai comode la această categorie, datorită poziției pilotului și a șeii late, care are în poziția coborâtă înălțimea de 854 mm, chiar dacă garda la sol a motocicletei este de 252 mm.

Configurația tipică a unei motociclete de aventură este completată de dimensiunea roților de 21” pe față și 18” pe spate, echipate cu jante din aluminiu cu spițe și anvelope Pirelli Scorpion Rally STR fără cameră.

Sistemele electronice de control și siguranță sunt mai mult decât decente, dar nu sunt perfecte.

Husqvarna Norden 901

Există trei moduri de livrare a puterii, din care modul off-road este decuplabil și anulează la rândul lui controlul tracțiunii, care este activ pe viraje, sistemul de control al plecărilor pe o roată, sistemul ABS pe roata din spate și reduce nivelul de intervenție al ABS-ului pe roata din față.

Vă spuneam că sistemele sunt bune dar nu sunt perfecte pentru că nu sunt corelate.

Dacă schimbi modul de livrare a puterii, asta nu înseamnă că se schimbă automat și nivelul de intervenție al celorlalte sisteme, ele trebuie setate manual.

Un alt detaliu perfectibil al motocicletei este parbrizul carenei. În configurație standard este instalat un parbriz mic și opțional este oferit unul mai înalt, dar nici unul dintre ele nu este mobil, sunt fixe. E adevărat că protecția la vânt se simte, dar un parbriz mobil, chiar acționat de un sistem manual, necostisitor, ar fi fost un mare plus. 

Husqvarna Norden 901

În rest, datele tehnice ale motocicletei sunt apropiate de cele ale modelelor concurente: un rezervor de combustibil cu o capacitate de 19 litri, în timp ce consumul mediu declarat este de 4,5 litri la 100, o masă la gol de 204 kg, puțin mai mare decât ce oferă alte modele și dimensiuni care intimidează, lafel ca la multe alte motociclete asemănătoare, parcă producția s-a axat în ultimul timp pe motociclete pentru oameni mari.

E adevărat că odată pusă în mișcare, Husqvarna Norden 901 devine manevrabilă și ascultătoare ca o pisicuță. O pisicuță de rasă, cu pedigree, pe care o poți lua acasă din vitrina magazinului cu 13500 de euro și te poți bucura de ea mulți ani, de-a lungul a  multe mii de kilometri de bucurii, ceea ce vă doresc și eu până la povestea viitoare.

Husqvarna Norden 901

Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe FacebookLinkedIn sau X (ex Twitter) iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*