Din ciclul motoarelor pe care le putem testa mai greu sau deloc, azi vă prezint un scuter care este de mulți ani mai mult decât un simplu vehicul, a devenit o legendă și un stil de viață: Vespa 946 Anniversario.
Povestea noastră începe într-un peisaj sumbru, în Italia din perioada sfârșitului celui de-al doilea război mondial, cu economia îngenuncheată și cu infrastructura într-o stare deplorabilă.
Piaggio, una dintre companiile importante, producătoare de avioane de luptă, a ieșit din conflictul recent încheiat cu fabrica din Pontedera demolată în urma bombardamentelor.
Enrico Piaggio, fiul fondatorului companiei, ia hotărârea să schimbe profilul activității și să producă un vehicul ieftin, pentru populația sărăcită a unei țări aflate într-o situație economică dezastruoasă.
Doi dintre inginerii firmei primesc sarcina să proiecteze un astfel de vehicul, dar proiectul nu este apreciat de conducerea firmei, care îl contactează pentru un nou proiect pe Corradino D’Ascanio, un inginer din industria aeronautică, un adversar al conceptului de motocicletă.
Atunci când a văzut prima oară prototipul realizat de D’Ascanio, Enrico Piaggio a exclamat: “Sembra una vespa !” (Seamănă cu o viespe !). Și așa a rămas numele primului scuter produs de Piaggio: Vespa.
Noul vehicul se bucură de succes, vânzările cresc an de an, dar adevărata minune are loc în 1952, rețeta succesului fiind simplă: actorii de la Hollywood adoptă scuterul.
Secvențele din filmul “Vacanță la Roma”, în care Gregory Peck o plimbă prin Roma pe Audrey Hepburn călare pe o Vespa au avut un efect rapid: 100.000 de scutere au fost vândute imediat și Vespa a devenit o modă.
Marile vedete ale lumii filmului au adoptat noua jucărie, John Wayne, Marlon Brando, Dean Martin și Charlton Heston plimbându-se pe platourile de filmare cu scutere Vespa.
Vespa devine un stil de viață și începe să fie recunoscută ca obiect care a schimbat lumea, a influențat tendințele designului de motociclete.
Scuterele capătă un loc de cinste în expoziții permanente organizate în centre culturale internaționale: Muzeul Guggenheim din New York, Centrul Pompidou din Paris, unul dintre exponatele de prestigiu fiind un scuter personalizat de Salvador Dali.
Începutul poveștii nu poate fi trecut cu vederea de conducerea companiei și, în 2011, Vespa prezintă conceptul Quarantesei, o interpretare retro-futuristă a prototipului original din 1945, concept care devine Vespa 946 și este comercializat începând cu anul 2013 ca model produs în serie limitată, în fiecare an având o altă temă.
Parteneriate cu firme la care nu te-ai aștepta să-și asocieze numele cu un scuter dau naștere unor modele căutate, vânate de colecționari, mediatizate de presă pentru sumele astronomice cu care sunt achiziționate: Vespa 946 Armani, Vespa 946 Christian Dior sau Vespa 946 Red, organizația muzicianului Bono, ajung să coste 60.000 de euro, adică cam cât 15 scutere scumpe de 125 cmc.
La 10 ani de la apariția scuterului exclusivist 946, Vespa lansează modelul Anniversario, anunțând începutul unui proiect de 12 ani, având ca temă zodiacul chinezesc.
Primul model din serie este dedicat anului iepurelui, scuter produs în 1000 de exemplare, din care în România a intrat prin rețeaua oficială unul singur, acesta.
Un motor în patru timpi, răcit cu lichid, monocilindric, cu trei supape, oferit în două variante de cilindree, de 125 și 150 cmc, cu performanțe obișnuite spre modeste, instalat în cadrul monococă legendar, realizat din tablă de oțel, având componente din aliaj de aluminiu și forme care sunt recunoscute de oamenii de pe toate meridianele.
În mod normal, nimic nu te-ar convinge să cumperi un astfel de scuter, poate doar formele, pe care le admiră marea majoritate a celor care îl văd.
125 cmc, un iepure ca din desene animate, care ar putea amuza pe cei din clasele pregătitoare, nimic care să-ți dovedească statutul social sau contul din bancă, nimic care să te convingă să cheltuiești 14.000 de euro, cât costă el.
Decizia de a cumpăra un astfel de scuter nu are nici o legătură cu vreun calcul economic, este un act emoțional, aș spune chiar hormonal, sperând că nu jignesc pe cineva.
Cel care îl va cumpăra, se va bucura de el din toată inima, lafel ca toți cei 999 de oameni care le vor cumpăra pe celelalte, lafel ca cei 1888 de cumpărători ai generației viitoare, a modelului Vespa 946 Dragon care urmează să fie lansat în curând.
Știu că la noi există un adevărat sport național cu capra vecinului și cu socotitul banilor altuia, dar hai să lăsăm capra omului în pace, în cazul nostru iepurele vecinului și să ne cumpărăm fiecare motoreta care ne face trebuință și pe care ne-o permitem.
Dacă suntem pasionați de motoare, simpatizanți, simpli folositori de scuter sau doar pietoni, asta e mai puțin important.
Important este să recunoaștem valoarea culturală a scuterului Vespa, unul dintre produsele industriale care au născut pasiuni, au schimbat vieți și, de ce nu, au modelat caractere.
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau X (ex Twitter) iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.