În acest an s-au împlinit 60 de ani de când Yamaha a intrat în lumea competițiilor moto pe circuit de la cel mai înalt nivel.
La doar trei ani de la acest început, Phil Read, unul dintre cei mai titrați piloți din istoria motociclismului de viteză, a adus primul titlu mondial pentru Yamaha.
Fiind primul pilot care a câștigat titlul la clasele 125, 250 și 500 cmc, Read a reușit nu mai puțin de cinci titluri pentru Yamaha.
Cu toate acestea, pilotul nu a fost onorat de Yamaha pe cât ar fi meritat, pentru că a nesocotit ordinele de echipă și, în anul 1968, după ce a câștigat la clasa 125 cmc, a hotărât să nu-l lase pe colegul de echipă Bill Ivy să câștige la clasa 250 cmc, așa cum ar fi vrut conducerea echipei și l-a depășit, câștigând la final titlul de campion și la această clasă.
Datorită acestei abateri, Yamaha nu i-a prelungit contractul, dar decizia l-a ambiționat pe Phil Read, care a revenit la aceeași clasă peste trei ani, câștigând din nou campionatul pe o Yamaha privată, cu un cadru construit de Eric Cheney (cel mai bun constructor și designer de motociclete din acea perioadă), pe care a instalat un motor modificat, cu o cutie de viteze cu cinci trepte, realizată de Rod Quaife și ambreiaj uscat produs de Helmuth Fath (dublu campion mondial la ataș).
Schema grafică a motocicletei lansată de Yamaha nu este cea folosită în primii ani. Atunci motocicletele erau vopsite în aceleași culori, dar dunga roșie era simplă, fără modelul întrerupt, numit de gazetarii vremii “Speed Block”.
Modelul cu care este decorată motocicleta aniversară a apărut mulți ani mai târziu, pe motocicleta lui Steve Baker, dar în altă variantă și în cea actuală pe motocicleta lui Kenny Roberts, care a rămas în memoria colectivă ca cea mai cunoscută motocicletă de competiție până la apariția lui Valentino Rossi.
Fișa tehnică Yamaha R7 World GP 60th Anniversary
Motor în patru timpi, cu doi cilindri gemeni paraleli, CP2, patru supape pe cilindru, DOHC, răcire cu lichid, injecţie electronică, EURO5.
Capacitate cilindrică: 689 cmc, alezaj x cursă (mm): 80,0 x 68,6 mm.
Putere maximă: 73,4 CP (54,0 kW) / 8.750 rpm, cuplu maxim: 67,0 Nm / 6.500 rpm, raport de compresie: 11,5:1.
Cutie de viteze cu şase trepte, ambreiaj în baie de ulei cu acţionare mecanică, transmisie finală pe lanţ.
Cadru tip Diamant, basculă din aluminiu.
Suspensia față: furcă hidraulică telescopică inversată KYB Ø 41 complet reglabilă, cu funcţii separate, cursă roată faţă: 130 mm.
Suspensia spate: monoamortizor cu reglaj pe preîncărcare şi revenire, cursă roată spate: 130 mm.
Frână faţă hidraulică cu disc dublu flotant din oţel Ø 298 mm, pompă Brembo radială, etriere radiale Nissin cu patru pistonaşe, ABS.
Frână spate hidraulică cu disc din oţel Ø 245 mm, etrier Nissin cu un pistonaş, ABS.
Roată faţă/spate 17”, jante cu zece spiţe, forjate din aliaj de aluminiu.
Anvelope Bridgestone Battlax S22, faţă: 120/70ZR17M/C (58W), spate: 180/55ZR17M/C (73W), fără cameră.
Lungime: 2070 mm, ampatament: 1395 mm, înălţime la şa: 835 mm, gardă la sol: 135 mm.
Masă la plin: 188 kg, capacitate rezervor benzină: 13 litri, viteza maximă: 210 km/h.
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.