După niște ani în care Dan Năstase a renunțat la viața publică, în dimineața zilei de azi, 2 aprilie 2021, veteranul moto a plecat într-o lume mai bună.
.
Au trecut aproape 50 de ani de când Dan Năstase a început să promoveze motocicleta și motociclismul în revistele din România.
Ne-am cunoscut și ne-am împrietenit la mijlocul anilor ‘70.
Dan era o figură cunoscută în lumea moto, nu numai datorită colaborării cu diferitele publicații auto din țară, pentru care scria articole moto, ci și datorită motocicletei sale BMW și a unui concurs de viteză pe circuit stradal organizat în cartierul Balta Albă din București, competiție la care câștigase clasa motocicletelor mari.
Conform unei vechi tradiții existente în sportul comunist din România, periodic erau organizate competiții, de obicei cu participare locală, pentru a “oferi” pe tavă niște rezultate pozitive unor organizații care trebuiau să raporteze succese în muncă, din motive politice sau pur și simplu ca să justifice activitatea și salariile încasate.
Clasa motocicletelor cu cilindree nelimitată fusese gândită pentru cei câțiva milițieni, care au luat startul pe BMW-urile de serviciu, alături de alți câțiva entuziaști călare pe niște gloabe obosite.
Înscrierea la cursă fiind liberă, Dan Năstase și prietenul lui, Sorin Vasile, au oferit surpriza evenimentului, venind cu două BMW-uri rapide, frumoase și performante, cu care au ocupat primele două locuri, depășind pe unii participanți chiar și cu câte două ture.
După acest episod, Dan a început un proiect ambițios, inspirat de cele câteva motociclete participante în campionatul național de viteză, la clasa ataș, instalând un motor de Wartburg pe un șasiu de BMW.
Lucrarea a durat vreo doi ani, timp în care ne-am întâlnit de câteva ori, în încercarea de a rezolva problemele legate de construirea viitoarelor componente din fibră de sticlă ale caroseriei.
În final, motocicleta a fost terminată, înmatriculată, folosită și apoi vândută prietenului Viorel, care o are și azi.
În toată această perioadă, ducând dorul motocicletei, Dan a continuat să scrie articole cu subiecte moto pentru mai multe publicații din țară și, ca să poată merge zilnic pe motocicletă, s-a angajat la întreprinderea care deținea cofetăriile din București, livrând prăjituri cu scuterul utilitar Tula, pus la dispoziție de firmă.
După 1989 au apărut o sumedenie de reviste, în care Dan Năstase a început să publice articole de prezentare și promovare a fenomenului moto și mulți dintre noi au avut mult timp ca unică sursă de informare articolele scrise de el.
Autoturism, Auto Pro, Auto Mondial, Almanahul Auto, Știință și tehnică și altele pe care nu mi le mai amintesc, toate au găzduit articole scrise cu entuziasm și pasiune de Dan.
În anul 2003, la împlinirea a zece ani de existență a trustului Motor Presse în România, s-a hotărât că a sosit momentul pentru lansarea unei reviste moto puternice și astfel a apărut Univers Moto, versiunea românescă a cunoscutei reviste Motorrad, din Germania.
Dan Năstase a fost cooptat în echipă ca redactor șef și împreună am realizat câteva materiale interesante.
Chiar în primul număr Univers Moto apărut în România a fost publicat un test comparativ facut în munții Apuseni, la Arieșeni, material pregătit împreună cu Zsolt Szilveszter, importator KTM la acea oră și Cornel Trică, proaspăt importator Rev’It.
Motocicletele prezentate au fost BMW F 650 GS Dakar, Yamaha XT 600 E, KTM 640 LC4 Adventure și Suzuki XF 650 Freewind.
Un an mai târziu, la invitația importatorului Yamaha, compania Motodynamics, am plecat amândoi pe motociclete la Brno, alături de alți trei prieteni, la Yamaha Summer Festival 2005, manifestare repetată în anul următor.
A urmat un test comparativ făcut în doi, Suzuki SV 650 vs. Suzuki SFV 650 Gladius, ședința foto fiind realizată cu ocazia unei adunări neoficiale a veteranilor, organizată la Slănic Prahova.
Această primă acțiune a veteranilor l-a inspirat pe Dan, care a propus o reunire a tuturor veteranilor moto din țară. Chemarea a fost onorată de foarte mulți pasionați și, în septembrie 2009, un grup de vreo 20 de motociclete am plecat la Tismana, unde a avut loc prima adunare oficială a veteranilor.
Ideea excepțională, răspunsul pe măsură, dar totul a continuat în cel mai pur stil românesc: veteranii s-au împărțit în mai multe grupuri și fracțiuni, proporțional cu ambițiile personale și dorința de șefie sau nevoia de a ieși în față.
În loc să se adune prieteni uniți de aceeași pasiune comună, s-au născut rivalități și dușmănii, schimburi de replici tăioase pe mediile de socializare, iar Dan Năstase s-a retras din viața publică.
Am ținut legătura, știam că are o problemă de sănătate și nu am reușit să-l mai scot la vreo ieșire.
În dimineața zilei de azi, vestea a căzut ca un trăsnet: Dan nu mai e.
Rămân în urma lui zeci, poate sute de articole prin care neobositul gazetar a promovat ideea de motocicletă si motociclism, o pasiune care trebuie respectată și multe amintiri frumoase adunate de-a lungul anilor.
Drum lin printre stele Dan Năstase, vom duce dorul articolelor tale și a celebrului tău salut: “Vă salut cu farul !”
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.
Am avut onoarea de a fi prieten cu acest muschetar pe doua roti! Un om plin de farmec si povesti . Un ramas bun si sunt sigur ca una dintre stelele ce vor clipoci pe cerul noptii va fi Dan salutandu ne cu farul! Drum bun prietene! 🙁
Dumnezeu sa-l odihneasca! De ce aflam despre acesti oameni minunati doar cand acestia nu mai sunt printre noi?!!!