Scuterele sportive de cilindree medie sunt din ce în ce mai căutate pentru utilizarea în orașele cu trafic fluent și au început să fie folosite și în România, chiar dacă traficul de la noi numai fluent nu e.
Unul dintre cele mai ieftine vehicule pentru folosința zilnică este scuterul, apreciat în orașele supraaglomerate, cu trafic intens.
Înregistrând vânzări din ce în ce mai mari, companiile mari au început să producă în principalele țări consumatoare de scutere, aflate în general în Asia.
În primă fază, toți producătorii au apelat la colaborări cu parteneri locali, din mai multe motive, în special pentru reducerea costurilor de producție.
Execuția fiind externalizată, în sarcina companiilor mari au rămas proiectarea modelelor și supravegherea producției, pentru păstrarea nivelului calității.
Rezultatul acestor colaborări a fost dezvoltarea unităților productive ale partenerilor și educarea colectivelor implicate, parteneriatul reprezentând o adevărată școală.
În acest fel, mici firme necunoscute cu 20-30 de ani în urmă, au devenit jucători importanți pe piața scuterelor, oferind produse de calitate care concurează cu succes marile companii.
Astfel au apărut în prim plan nume ca Kymco și SYM.
În România, primele companii care au apărut imediat după 1989 au fost cele cunoscute de toată lumea, numele răsunătoare din industrie.
Apariția motocicletelor și scuterelor japoneze nu a dus la vânzări spectaculoase, datorită posibilităților financiare modeste ale majorității celor interesați, dar și dorinței celor mai mulți români de a avea o mașină modernă, după mulți ani în care singurele modele disponibile au fost Dacia și Oltcit.
Modificarea legilor operată în 2004-2005, care a permis utilizarea scuterelor de 49 cmc fără permis de conducere a dus la vânzări uriașe ale unor modele ieftine produse în China.
Calitatea îndoielnică a multora dintre aceste scutere chinezești, problemele tehnice apărute și lipsa pieselor de schimb a dus la un fenomen de respingere a vehiculelor chinezești, mare parte din publicul din țara noastră devenind consumatori de produse japoneze.
La începutul anului 2019, o mică firmă din București a introdus pe piața românească scuterele SYM, produse în Taiwan.
Fiind de mulți ani lider de piață la unele categorii de scutere în mai multe țări cu tradiție, firma SYM nu este cunoscută la noi și mulți confundă calitatea produselor din China cu cea a produselor din Taiwan.
Trebuie să recunosc că și eu am fost influențat de cele povestite mai sus și, până să testez primul scuter SYM, le priveam cu neîncredere, uitând că multe dintre scuterele japoneze sunt fabricate în alte țări, nu în Japonia, calitatea fiind diferită.
Modelul Maxsym TL pe care l-am ales are niște avantaje majore față de modelele concurente, detalii tehnice care l-au transformat în lider de piață în Grecia, disputându-și prima poziție cu un alt model al aceluiași producător.
Principalul avantaj oferit de acest model este faptul că motorul utilizat este bicilindric, spre deosebire de toate celelalte modele cu capacități cilindrice de sub 500 cmc, care au motoare monocilindrice.
Livrarea liniară a puterii, vibrațiile reduse ale motorului, economia de combustibil, fiabilitatea și chiar sunetul motorului, toate aceste caracteristici sunt apanajul motoarelor cu doi cilindri și SYM Maxsym TL nu face excepție de la regulă.
Suspensiile și sistemul de frânare instalate pe scuter lucrează impecabil și, chiar dacă componentele nu sunt produse de firme renumite, soluția tehnică a fost tratată cu maximum de seriozitate: furcă telescopică inversată Ø 41 mm, monoamortizor cu compensator și sistem Multi Link pe spate, cu dublu disc de frână pe față, adică ceea ce se poate găsi pe orice motocicletă serioasă.
În afară de sistemul de frânare tradițional, toate modelele de maxi-scuter sunt echipate cu frână de parcare, datorită lipsei cutiei de viteze.
La majoritatea modelelor, frâna este mecanică, fiind acționată de o manetă sau un levier iar la altele sistemul este electronic. Maxsym TL este singurul model pe care l-am întâlnit până acum la care frâna de parcare este acționată automat atunci când este folosit cricul lateral, efectul fiind deosebit de eficace, scuterul nu poate fi mișcat.
O altă soluție tehnică implementată este unică, nefiind folosită pe alt model actual: transmisia finală pe lanț.
Toate scuterele au transmisia finală pe curea, avantajul fiind lipsa totală a întreținerii acesteia. Lanțul transmite puterea la roată fără pierderi, dar necesită întreținerea de care mulți se feresc.
Din acest motiv aș menționa soluția tehnică de utilizare a lanțului atât la avantaje, pentru cei care apreciază eficiența lanțului, cât și la minusuri, pentru scuteriștii care sunt obișnuiți cu cureaua, care nu trebuie spălată sau unsă.
Și, dacă tot am amintit de minusuri, la un scuter sportiv de 7495 euro, parbrizul carenei ar fi putut fi reglabil și niște manșoane încălzite de 50 euro ar fi fost apreciate de orice pilot, chiar dacă prețul amintit este mult mai mic decât prețul oricărui alt model concurent.
Și, ca să închei într-o notă optimistă, lista de minusuri se încheie aici.
În rest, Maxsym TL corespunde așteptările oricărui amator de scutere sportive, ca să nu spun scutere de lux.
Maxsym TL este foarte manevrabil și comod, are spațiu de depozitare generos, un bord spectaculos cu numeroase posibilități de setare și câteva formate grafice interesante de afișare a informației și, nu în ultimul rând, o poziție foarte comodă a pilotului și protecție bună la vânt, dar dimensiunile scuterului și performanțele motorului fac ca utilizarea unui astfel de model să fie justificată numai în cazul unui oraș cu drumuri deschise și trafic fluent, cum puține orașe din România mai sunt în prezent.
Trecând peste avantaje și dezavantaje, problema pentru un potențial client român rămâne cea de la începutul articolului: plătesc o căciulă de bani pe un scuter bun, fiabil, performant, dar cu care mă însor, că nu îl va mai cumpăra nimeni uzat, sau mai strâng cureaua și iau unul care merge tot atât de bine, dar pe care este scris un nume pe care îl știu până și gospodinele ?
Ce mi-a plăcut la SYM Maxsym TL
Calitate a lucrăturii și finisaje foarte bune, frâna de parcare acționată de cricul lateral, lanțul asigură un răspuns instantaneu.
Ce nu mi-a plăcut la SYM Maxsym TL
Transmisia prin lanț necesită întreținere, parbriz nereglabil.
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 7 (272) din iulie 2020.
Foto: Radu Chindriş
Toate poveştile, interviurile şi ştirile din lumea moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE pot fi urmărite și pe Facebook, LinkedIn sau Twitter iar filmele sunt postate pe canalul YouTube.