Harley-Davidson a lansat recent modelul LiveWire, prima motocicletă cu motor electric produsă de firma americană, declarând că intenționează să devină lider mondial în producția de motociclete electrice.
De-a lungul întregii mele vieți de motociclist am fost neîncrezător în schimbare și nou.
Am început cu motoarele în doi timpi, la care trebuia să fii atent la bujii, la cantitatea de ulei folosită în amestec și la vechile sisteme de aprindere cu platine.
Nu aveam încerdere în motoarele în patru timp, pe care le consideram bune pentru pensionari.
Cu toate astea, am fost nevoit să le folosesc și am descoperit că reglajele acestora sunt mai stabile si carburatoarele mai bune, pentru ca ma dezgusta ideea de injecție.
Îmi spuneam că, fără carburatoare, vraja motocicletei va dispare.
Am înțeles mai târziu câte avantaje îți oferă acest sistem de alimentare și m-am întrebat cum de am putut să mă chinuiesc cu carburatoarele.
Tot așa s-a întâmplat când au apărut motoarele electrice pe motociclete.
De data asta am fost chiar enervat și total împortiva ideii de motor electric. Unde este sunetul, unde este mirosul, cum să te mai bucuri de motocicletă fără să schimbi vitezele?
Marea surpriză a fost să constat că a fost nevoie de doar cinci minute de test pe noul model produs de Harley-Davidson, ca să îmi schimb complet părerea.
Păreri avizate
Prezentat pentru prima dată cu trei ani în urmă, LiveWire a fost unul dintre principalele puncte de atracție la toate expozițiile internaționale din ultima perioadă.
Nu-mi aduc aminte de un alt model care să fi dat naștere la atâtea polemici, sau să fie mai controversat (ca să nu spun urât de-a binelea).
Dar toate comentariile negative, sau chiar răutăcioase, au venit din partea celor care nu testaseră motocicleta, privilegiul de a o testa fiind rezervat unui număr foarte redus de persoane.
Comercializarea noului model a început în acest an, doar în anumite țări, în general pe piețele importante, în care rețeaua de puncte de alimentare pentru vehicule electrice este bine pusă la punct.
Pentru a veni în întâmpinarea jurnaliștilor și a le facilita accesul la o informație corectă, cei de la Harley-Davidson au organizat o sesiune de test o modelului electric, în cadrul unui eveniment internațional desfășurat la sfârșit de ianuarie în Spania.
Am întâlnit jurnaliști din toată lumea, unii cu părul alb, dar și tineri, prezenți pentru prima oară la un astfel de eveniment.
Indiferent de gusturi, sau de părerea pe care oamenii o aveau față de motoarele electrice, toți, dar absolut toți, au fost de-a dreptul impresionați, recunoscând că LiveWire este o motocicletă excepțională.
Prima impresie
Încă de când încaleci motocicleta, senzațiile sunt speciale.
Pornești motorul și nimic nu se aude, în schimb se simte. Pentru ca oricine să fie conștient de faptul că motocicleta poate porni la prima mișcare a accelerației, motorul transmite prin șa o pulsație, ca o bătaie a inimii motorului, care îți aduce aminte că fiara este vie și gata să atace.
Apoi urmează primii metri, un fel de fluierat care se aude din ce în ce mai tare, odată cu turația motorului electric și, indiferent de setările sistemelor electronice, te surprind accelerațiile motocicletei.
Ceea ce nu te-ai aștepta să găsești pe o motocicletă Harley-Davidson, adică sisteme electronice, se găsesc și încă la nivel de motocicletă sportivă performantă. Comportarea acestor sisteme este similară cu cea întâlnită pe modele sportive consacrate, dar denumirea acestor sisteme este diferită și puțin mai ciudată: Cornering Enhanced Antilock Braking System (C-ABS), Cornering Enhanced Traction Control System (C-TCS), Drag-Torque Slip Control System (DSCS).
Tot acest pachet de sisteme este numit de producător Reflex Defensive Riding System, optimizează tracțiunea în timpul accelerației, decelerației și a frânării, toate fiind active și pe viraje, funcționarea acestor sisteme fiind posibilă datorită existenței unei unități de măsurare inerțială pe șase axe.
Pe lângă acestea, sunt disponibile patru moduri de pilotaj presetate și alte trei moduri care pot fi personalizate complet, pilotul având posibilitatea să modifice toți parametri, operațiunile de
modificare a setărilor fiind foarte ușor de executat, mulțumită ecranului cu comandă tactilă a bordului.
De exemplu, controlul tracțiunii poate fi modificat prin simpla mișcare a degetului pe bord, pe un cursor, de la minus la plus.
Diferențele dintre modurile de pilotaj sunt uriașe și cea mai evidentă este între modul Range (a se citi economic), care oferă un răspuns progresiv al accelerației și mai multă frână de motor regenerativă, față de modul Sport, care permite niște accelerații fulminante și minimă intervenție a controlului tracțiunii.
Șasiu demn de motor
La plecările de care e în stare motocicleta era nevoie de un șasiu performant și, pentru asta, tehnicienii de la Harley-Davidson au apelat la niște componente care nu mai au nevoie de nici o recomandare, fiind instalate pe cale mai rapide motociclete de serie ale momentului.
Amortizoarele sunt Showa față/spate, ambele niște versiuni de ultimă oră, sistemul de frânare este Brembo, cu cele mai eficace repere existente în gama actuală, anvelopele sunt produse de Michelin special pentru Harley-Davidson, toate contribuind la o ținută de drum excepțională.
Chiar dacă am testat motocicleta la sfârșit de ianuarie și temperatura asfaltului nu era cea mai bună pentru astfel de situații, nu au existat probleme de aderență și scurtele derapaje pe care le-am simțit s-au datorat cuplului deosebit al motorului livrat în modul Sport.
De altfel, dacă pe linie dreaptă LiveWire poate fi depășit de multe motociclete, viteza maximă fiind limitată la 180 km/h, pe un drum virajat poate concura de la egal la egal cu orice model sportiv.
Masa de 249 kg nu constrituie un impediment, mai ales pentru că motocicleta pare mult mai ușoară, cele mai grele componente, bateria și motorul, fiind grupate în partea de jos.
Motorul este amplasat sub baterie, care este deosebit de grea: doar bateria are 113 kg, dar, cu ritmul de dezvoltare al acestor baterii, sunt toate șansele ca generația LiveWire 2 să piardă câteva kilograme bune numai de aici.
De ce nu o vedem în România
Producătorul a hotărât ca acest model să fie comercializat, cel puțin în primul an, numai în anumite țări, unde rețeaua punctelor de încărcare pentru mașinile electrice este dezvoltată. În afară de asta, orice magazin urmează să comercializeze LiveWire, trebuie să facă o investiție considerabilă, nu numai în instruirea personalului și achiziționarea sculelor necesare, ci și într-o stație de încărcare rapidă pe care s-o pună gratuit la dispoziția clienților.
Până aici toate bune, dar, pentru piața din România, ar mai fi o problemă: prețul anunțat în celelalte țări de peste 30.000 euro.
Nu pentru că această sumă ar fi ceva nemaîntâlnit la Harley-Davidson, ci pentru că acești bani se cer pentru ceva neconvențional, pentru un model pe care mulți dintre împătimiții firmei probabil că îl vor respinge, așa cum s-a întâmplat și cu alte modele în istoria zbuciumată a producătorului, modele primite cu răceală.
În orice caz, chiar dacă nu e clasic, nu sună, nu vibrează ca un Harley-Davidson, nu miroase și nu se stă ca în fotoliu, după ce am testat noul LiveWire pot spune doar atât: nu, nu le face pe toate astea, dar merge de ți se face părul măciucă !
Și, dacă toate motocicletele electrice vor merge ca acest model, din partea mea, viitorul poate să fie electric.
Ce mi-a plăcut la Harley-Davidson LiveWire
Componente excepționale ale șasiului și comportament pe măsură, posibilități nelimitate de setare a sistemelor electronice, accelerații fulminante.
Ce nu mi-a plăcut la Harley-Davidson LiveWire
Prețul anunțat pentru țările în care va fi comercializat este nejustificat de mare (sau poate nu-l înțeleg eu).
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 3 (268) din martie 2020.
Foto: Alessio Barbanti
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.