TIBERIU TROIA

Yamaha XZ 550 modificată în viziunea constructorului Maarten Poodt

Unul dintre modelele care nu s-au bucurat de vânzari spectaculoase, dar a fost conceput printr-un efort comun al unor titani din industria auto-moto, a fost Yamaha XZ 550.

Yamaha XZ 550

Apărută în 1982, Yamaha XZ 550 a fost proiectată de celebra firmă de design GK Design, autoare a unora dintre cele mai importante modele din istoria firmei Yamaha, fiind sprijinită de Cosworth la proiectarea motorului și de Porsche pentru realizarea transmisiei finale.

Numită Vision, Yamaha XZ 550 a fost un model vizionar, așa cum sugerează și numele, fiind prima motocicletă cu doi cilindri gemeni în V la 70 de grade, cu filtru de aer poziționat deasupra carburatoarelor, considerată cea mai europeană motocicletă produsă de o firmă japoneză.

Yamaha XZ 550

Maarten Poodt este un constructor din Olanda, îndrăgostit de motocicletele Yamaha, în special de modelele care sunt mai greu de găsit în țara sa.

La fiecare nou proiect, rezultatul final te face să te îndoiești de informația pe care o ai legată de istoria firmei Yamaha, motocicletele sale neavând nici o legătură cu originalul de la care a pornit proiectul.

Așa s-a întâmplat și cu ultima sa creație, o motocicletă sportivă, cu influențe café racer, un omagiu adus lui Kenny Roberts și motocicletei sale de competiție, construită plecând de la o Yamaha XZ 550.

Yamaha XZ 550

Maarten a folosit numeroase piese de la alte modele Yamaha, începând cu furca de față, jugul și semighidoanele de la R6, roțile de la XS 850, discuri de frână de YZF 600 și etriere de la MT-07, amortizorul spate fiind produs de Hyperpro, liderul mondial de arcuri progresive pentru amortizoare.

Una dintre cele mai mari provocări a constituit-o construcția unui butuc nou pentru a putea împerechea roata spate de la XS 850, cu axul cardanic original al modelului XZ 550.

Yamaha XZ 550

Constructorul a aplicat aceeași tehnică de a amesteca diferite repere utilizate de Yamaha pe alte modele și pentru realizarea caroseriei.

Rezervorul este cel original, modificat pentru instalarea semighidoanelor și mărit în partea inferioară, ajungând la o capacitate de 17 litri.

Carena este preluată de la o motocicletă de competiție, instalată prin intermediul unui suport construit din aluminiu, în timp ce șaua este preluată de la o Yamaha TZ și este continuată de suportul de număr cu semnalizatoare luate de pe un R1, ca și scărițele și comenzile pilotului.

Yamaha XZ 550

Prin instalarea unor evacuări construite, terminate cu finale Laser și reglând carburatoarele originale, constructorul a reușit să corecteze modul neregulat în care funcționau carburatoarele la apariția motocicletei, la începutul anilor ‘80.

Încă o motocicletă reușită de Maarten Poodt, care arată atât de bine, încât te face să crezi că este produsă de uzină, după mulți ani de studiu și proiectare.

Yamaha XZ 550

Maarten Poodt și motocicleta construită de el

Sursa: Bikeexif

Foto: Mark Meisner

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*