Scuterul, așa cum îl știam, se pare că devine un concept învechit, de vreme ce numărul roților crește continuu și la unele modele se mai și înclină…
Traficul aglomerat este o problemă generală și rezolvarea ei a devenit o prioritate pentru toate țările.
Una dintre soluțiile propuse pentru descongestionarea traficului infernal din marile orașe este utilizarea scuterelor, vehicul din ce în ce mai căutat (nu și în România).
Scuterul a evoluat, de la modestele modele de 50 cmc au apărut maxi-scuterele, apoi au fost introduse pe piață scutere cu trei roți, mai stabile, mai sigure, produse pentru a convinge mai mulți oameni să folosească această categorie de vehicule.
Ca și cum trei roți nu ar fi fost de ajuns pentru îmbunătățirea siguranței utilizatorilor, de câțiva ani am asistat la apariția primului scuter cu patru roți, un concept spectaculos, toate cele patru roți ale acestui model înclinându-se în același timp.
Nu ar fi trebuit să ne surprindă această apariție, pentru că scuterele cu trei roți ale căror roți din față se înclină sunt răspândite pe toate continentele și nu mai sunt o noutate, dar aspectul acestui nou tip de vehicul este atât de spectaculos, încât nu te poți abține să nu-ți arăți interesul (ca să nu spun uimirea).
Modele îndrăznețe cu patru roți au mai existat, dar nu scutere, ci motoare mai mari și, cu siguranță, nici un model destinat producției de serie și nici un model la care toate roțile se înclină.
Cine, când și pentru cine
Firma Quadro Vehicles din Elveția a fost înființată în 2010 și primul vehicul realizat de tânara companie a fost scuterul cu patru roți Qooder, singurul scuter ale cărui roți se înclină simultan.
La câțiva ani de la lansarea acestui model revoluționar, a fost lansată și varianta cu trei roți, asemănătoare ca dimensiuni și motorizare cu Piaggio MP3, soluția suspensiei față fiind diferită, mai simplă, solutie tehnică pe care o poți manevra în deplină siguranță după o scurtă perioadă de acomodare.
Modelul Qooder s-a bucurat de un succes imediat, în acest moment fiind prezent în peste 20 de țări.
Cunoscând bine comunitatea moto din România, eram convins că un astfel de scuter nu poate fi ales de motocicliști, ci doar de automobiliștii sătui de așteptatul în trafic, hotărâți să înlocuiască mașinile cu soluții alternative pentru folosința de zi cu zi.
Asta pentru că majoritatea motocicliștilor consideră nedemn să folosească ceva cu mai mult de două roți sau, în cel mai bun caz, nu consideră ca fiind motocicletă ceva cu trei sau patru roți.
Surpriza mare a fost să aflu rezultatele statisticilor întocmite în țările în care modelul Qooder există de niște ani. Peste 75% din cei care au achiziționat un astfel de scuter cu patru roți au fost sau sunt utilizatori de scuter sau motocicletă și cam tot atâția folosesc acest vehicul pentru drumul la serviciu, nu pentru plăcere.
Cum lucrează suspensia față
Dar pentru că vorbim de trafic, trebuie să descriu prima senzație trăită pe Qooder.
Testasem recent Piaggio MP3 și îmi închipuiam că scuterul cu patru roți va fi foarte aproape ca mobilitate și manevrabilitate.
Greșit. La început te simți chiar stângaci,ca un începător.
Și probabil că ești începător, de vreme ce modul în care te echilibrezi și controlezi cele patru roți este complet diferit.
La început chiar îți dorești să treci la trei roți, cu toate că instinctul îți spune că patru ar trebui să fie mai stabile și sigure.
Pentru un pilot cu experiență este nevoie de vreo oră ca să înțeleagă cum trebuie condus Qooder, după care nu mai vrei să te urci pe trei roți.
Principalul vinovat pentru senzația complet diferită este suspensia față, care lucrează după un alt principiu, diferit de cel instalat pe Piaggio MP3.
În timp ce la MP3 există câte două amortizoare la fiecare roată din față, unul fiind amortizor, cel de-al doilea doar un ghid, la Qooder este câte un amortizor și un singur compensator montat central, în spatele unei măști de plastic.
Cele trei sunt unite prin conducte și lucrează diferit: amortizoarele lucrează la presiune joasă, compensatorul la presiune înaltă.
La frânare, ambele amortizoare se comprimă și uleiul este trimis în compensator, în timp ce la schimbarea de direcție, amortizorul care se comprimă trimite uleiul în amortizorul care se destinde, compensatorul jucând rolul unui tampon.
Multumită acestui circuit hidraulic și rolului jucat de compensator, înclinarea scuterul se face încet și gradat, nu brusc, ca la toate modelele cu două roți pe față.
Sistemul hidro-pneumatic este numit Hydraulic Tilting System, fiind brevetat de Quadro Vehicles și comunică cu sistemul de frânare integral.
Maneta stângă și pedala de frână de la podea acționează frânele tuturor roților, în timp ce maneta dreaptă acționează doar frâna față. În același timp, frâna combinată, adică maneta stângă sau pedala, controlează și înclinarea suspensiei față, blocând înclinarea scuterului.
Sistemul este interesant și, dacă tot am amintit de frâne, sunt bune, își fac treaba, dar nu m-au lăsat cu gura căscată, adică sunt departe de o frână serioasă a unei motociclete puternice, cu alte cuvinte, nu are rost să vorbim de stoppie…
Și spatele…
Și senzația pe care ți-o oferă puntea spate este diferită față de cele întâlnite pe diferitele modele de scuter cu trei roți.
Ecartamentul spate este de 450 mm, nu cu mult mai mic decât cel de față, dar cei 100 mm sunt suficienți ca să nu simți două roți. Și chiar dacă ești convins că ai doar o roată pe spate, în momentul în care folosești scuterul cu pasager, datorită stabilității mai bune, aproape că nu simți sarcina suplimentară, iar mișcările pasagerului nu te incomodează.
Un rol important îl joacă proporțiile scuterului, înălțimea șeii pasagerului fiind aproape de cea a pilotului și, în acest fel, pasagerul poate face corp comun cu pilotul, ca la o motocicletă obișnuită.
Era normal ca modificările făcute să aducă și minusuri. Înălțimea mică a șeii pasagerului a adus după sine un volum redus al compartimentului de bagaje de sub șa, mult mai mic decât te-ai fi așteptat văzând șaua dublă generoasă.
În afară de asta, bușonul rezervorului de benzină este foarte aproape de spațiul de depozitare de sub șa, asfel încât, la cea mai mică mișcare greșită în timpul alimentării, riști să torni benzină în compartimentul pentru bagaje.
În rest nimic surprinzător
Mi-ar fi plăcut să continui cu descrierea unor sisteme surprinzătoare, dar tot restul construcției este cât se poate de aproape de un scuter tradițional.
Singurul detaliu tehnic diferit și inovator este frâna de parcare: un bolț metalic acționat de maneta aflată în lateralul șeii intră în degajările practicate pe discul de frână și blochează mecanic scuterul. Simplu și eficace.
Un motor economic, o poziție de pilotaj plăcută, protecție la vânt rezonabilă și mai ales multă încredere pe care ți-o inspiră (după ce te obișnuiești cu jucăria).
Nu pot spune că te descurci în trafic tot atât de ușor ca atunci când mergi pe motocicletă, dar siguranța, plusul de aderență indiferent de condiții datorat celor patru roți, cred că suplinește slalomul printre mașini pe care îl poți face pe două roți.
Cât despre cei mai agitați, îi asigur că și cu un astfel de scuter cu patru roți se pot face giumbușlucuri, mai ales pentru că sistemul de frânare nu are ABS.
Poate fi un succes în România ?
Dacă mi-ar fi pus cineva această întrebare cu câțiva ani în urmă, răspunsul ar fi fost un NU hotărât. Acum am altă părere.
Între timp lucrurile s-au schimbat și vânzările de unități noi ne spun altceva: în ultimii doi ani, în România s-au vândut peste 2000 de ATV-uri noi pe an, adică mai mult decât motociclete și scutere la un loc.
Probabil că suntem singura țară din lume în care se înmatriculează mai multe ATV-uri decât motociclete și este probabil că o parte din miile de oameni care au devenit proprietari de ATV, se pot îndrăgosti de senzațiile pe care ți le oferă un ATV și pot alege un Qooder pentru mersul în oraș.
Nici nu e nevoie să fie mii, e de ajuns să fie 5%, ca să putem spune că e un succes.
Ce mi-a plăcut la Qooder
Stabilitate și aderență deosebite
Sistem foarte simplu de blocare a scuterului în poziție verticală
Ce nu mi-a plăcut la Qooder
Volum mic al compartimentului de depozitare
Poziție prost aleasă a bușonului rezervorului de benzină
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 1 (254) din ianuarie 2019.
Credit foto: Radu Chindriș
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.
Bună ziua, va rog sa ma ajutați cu site-ul oficial sau importatorul oficial în România.
Mulțumesc
Bună ziua,
În primul rând îmi cer scuze pentru răspunsul întârziat.
Nu mai fac față cu mesajele spam, durează mult curățatul, am ajuns la 10.000 pe zi.
Produsele Qooder teoretic se mai aduc în România, dar prețurile sunt mai mari și perioada de livrare mai lungă.
Importatorul este același, importatorul grupului Piaggio în România – https://www.thebikehub.ro/