TIBERIU TROIA

Harley-Davidson FXDR 114, cel mai nou Softail – test și prezentare

Al zecelea membru al noii game Softail este unul dintre puținele modele care nu poartă si un nume comercial în afară de codificarea Harley-Davidson – FXDR 114.

Softail FXDR 114

La începutul anului 2018, Matt Levatich, Președintele companiei Harley-Davidson, a anunțat lansarea a nu mai puțin de 100 de noi modele în următorii 10 ani.

Măsura a fost luată ca urmare a scăderii vânzărilor de motociclete în SUA, cea mai importantă piață pentru marele producător, chiar dacă în restul lumii motocicletele Harley-Davidson s-au vândut mai bine decât în anii precedenți.

Se pare că schimbul de generații a adus și o schimbare a opțiunii cumpărătorilor, motocicletele clasice fiind în declin.

În paralel, un studiu făcut pe același continent nord-american, arată că vârsta medie a posesorilor de Harley-Davidson a crescut alarmant de mult, fapt care se poate observa și la adunările motocicliștilor din Europa.

FXDR 114

Numele misterios

Imediat după publicarea anunțului au apărut primele două modele Sportster, realizate cu modificări cerute de public, dar care nu au surprins prin forme noi.

Adevăratul șoc a venit în luna august, atunci când Harley-Davidson a făcut publice viitoarele modele care vor apare până în 2020 și a prezentat un nou Softail, cel de-a zecelea model din noua gamă lansată cu un an în urmă, FXDR 114.

Dacă toate motocicletele Harley-Davidson au și un nume comercial, pe lângă codificarea internă, FXDR 114 a rămas singurul model al cărui nume este neînțeles de mulți.

Misterul poate fi lesne rezolvat dacă cunoști semnificația literelor din numele de cod.

F înseamnă că motocicleta este dotată cu un motor V-Twin de capacitate cilindrică mare, X – furca față este de diametru mic, D – cadrul folosit este model Dyna, R – motorul are prinderi elastice pe cadru, iar 114 este capacitatea cilindrică (114 inch cubici = 1868 cmc) a celei mai mari versiuni de motor Milwaukee Eight instalat de companie pe noua gamă Softail.

FXDR 114

Primul contact

FXDR 114 a fost prezentat pe Internet și motocicleta a putut fi testată zece zile mai târziu, în cadrul unui eveniment organizat în Grecia, la care au fost invitați jurnaliștii din întreaga Europă.

Serii de câte zece jurnaliști au pilotat tot atâtea motociclete pe drumurile din nordul Greciei, pe autostradă, pe șosele lăturalnice și chiar pe drumuri de munte ale căror benzi de circulație erau micșorate la sub 1,5 metri de vegetația abundentă crescută până în mijlocul străzii.

Provocarea a fost cu atât mai mare cu cât asfaltul era fisurat în multe locuri din cauza alunecărilor de teren și, de cele mai multe ori, situația era întâlnită în viraje, evident fără nici o semnalizare. Cam ca în România.

La astfel de evenimente sunt invitați oameni cu mulți ani de condus în spate, cu experiență pe măsură și, de obicei, motocicletele sunt testate la limită, adică viteza de deplasare în grup depășește de multe ori viteza legală, iar motorul de pe FXDR 114 parca te împinge la așa ceva, mai ales pe străzile din orașele din Grecia, în care, pe principalele artere asfaltul este amestecat cu resturi de marmură, pentru a rezista la temperaturi înalte, dar care îl fac deosebit de alunecos și pe care orice accelerație bruscă înseamnă o roată care învârte pe loc, celebrul “burnout”.

FXDR 114

Prima impresie

La prima vedere toate privirile au fost atrase de partea din spate a motocicletei, cu spoilerul a cărui formă a stârnit imediat discuții și de anvelopa de 240 mm, care îți dă impresia că FXDR nu va fi un exemplu de manevrabilitate.

Chiar această parte a motocicletei îți oferă surpriza. În ciuda dimensiunii uriașe a anvelopei spate, motocicleta este spectaculoasă și permite niște viraje cu care poți merge cot la cot cu motoarele sportive.

Colectivul care a proiectat motocicleta a avut ca principală sarcină reducerea masei și pentru asta au apărut repere noi și soluții tehnice mai puțin întâlnite la Harley-Davidson.

Materiale ușoare și premiere

Bascula este turnată din aluminiu, masa rezultată fiind de 6,25 kg, față de o basculă tradițională de pe celelalte modele Softail, care cântărește 11 kg, cele 5 kg economisite la o piesa în mișcare ușurând mult sarcina amortizorului spate.

FXDR 114

La distribuția maselor contribuie mult și subcadrul din aluminiu, care susține carenajul șeii, realizat dintr-un material compozit, aceeași rețetă fiind folosită și în cazul aripilor față/spate.

În acest fel, masa motocicletei la plin este de 303 kg, mult sub masa unei motociclete cu care Harley-Davidson ne-a obișnuit până acum.

Această economie a dus la modificarea radicală a ținutei de drum a motocicletei, FXDR 114 comportându-se ca un adevărat “Power cruiser”, sau, mai bine zis, ca un “Dragster”, motocicletele construite pentru cursele de accelerație pe un sfert de milă, atât de populare în Statele Unite.

De altfel, întreaga formă a motocicletei și a unor componente sunt inspirate din formele acestor motociclete.

FXDR 114

Sistemul de admisie a aerului, cu filtrul aparent, construit din materiale care nu mai necesită întreținere cu ulei, nu numai că seamănă cu cele de competiție, dar și influențează sunetul motorului, aerul aspirat provocând un sunet întâlnit la admisiile forțate de pe motociclete sau mașinile hot rod.

Și forma eșapamentului este nouă, fiind influențată de asemenea de formele amintite mai sus, sunetul emis fiind o premieră.

La accelerațiile pe care le reușește motorul Milwaukee Eight 114 amplasat pe un șasiu ușor, era cazul ca frâna față să fie pe măsură și FXDR 114 este unul dintre puținele modele Harley-Davidson cu dublu disc.

FXDR 114

Care sunt minusurile

Ca orice motocicletă, FXDR 114 nu este perfectă.

Având o poziție tipică pentru motocicletele americane, scărițele pilotului sunt plasate mult înainte, fiind potrivite pentru un pilot înalt, sau pentru unul cu picioare foarte lungi. La multe dintre modelele H-D cu comenzile avansate, există posibilitatea schimbării poziției acestora, dar, din câte am văzut, la FXDR 114 această modificare nu este posibilă.

Pentru a face comodă motocicleta piloților scunzi, trebuie schimbată șaua cu una mai scurtă, care ar fi de dorit să fie mai moale decât cea originală și schimbarea trebuie însoțită de înlocuirea semighidoanelor cu care este echipată motocicleta, niște piese foarte frumoase și atent lucrate. Pentru aceasta, constructorul a prevăzut orificiile de montare tradiționale ale unui ghidon obișnuit, mascate de o plăcuță din aluminiu, pe care nu o remarci, fiind un element decorativ reușit al ochelarului superior al furcii de față.

Harley-Davidson FXDR 114

Gama Softail râmane familia de bază a firmei, cu cele mai multe unități vândute, iar FXDR 114 este unul dintre cele mai interesante modele ale acestei game, dar și unul dintre cele mai scumpe, în același timp.

.

Ce mi-a plăcut la Harley-Davidson FXDR 114:

Masă redusă și accelerații spectaculoase.

Ce nu mi-a plăcut la Harley-Davidson FXDR 114:

Șaua incomodă la drum lung.

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 10 (251) din octombrie 2018.

Credit foto: Alessio Barbanti

Modelul Harley-Davidson FXDR 114 poate fi achiziționat de la magazinul Harley-Davidson București, singurul dealer autorizat în România.

FXDR 114

Pentru fanii firmei Harley-Davidson am selecționat mai jos alte articole despre acelasi model, materiale postate cu ocazia lansării acestui model.

Cum a fost la lansarea FXDR 114, ultimul Harley-Davidson din familia Softail

Harley-Davidson FXDR 114 – test și prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*