TIBERIU TROIA

Aprilia RSV4 RR, motocicleta de curse înmatriculabilă – test și prezentare

Aclamat de toți specialiștii încă de la apariție, modelul Aprilia RSV4 RR a reprezentat un punct de referință pentru caracterul sportiv și performanțele oferite, cel mai bun exemplu pentru ceea ce se poate obține folosind experiența acumulată în competiții.

Aprilia RSV4 RR

Sarcina principală a proiectanților a fost realizarea celei mai rapide motociclete de la clasa ei și, pentru asta, informațiile obținute în competiții de tânăra echipă de curse, au fost transferate produsului de serie.

În primii ani de participare ai echipei Aprilia Racing în Campionatul Mondial de Superbike, Max Biaggi și Sylvain Guintoli au reușit să aducă firmei titlurile de campion mondial și fiecare dintre modificările aduse motocicletelor de curse au fost puse în aplicare celor de serie.

Cunoscând istoria modelului și performanțele lui, am plecat în test prin Bucureștiul aglomerat, cu o motocicletă de peste 200 CP, într-un oraș supraaglomerat la orice oră.

Surpriza plăcută a fost să descopăr cât de elastic este motorul, îmblânzit de multiplele sisteme electronice care gestionează puterea și o livrează liniar.

Dar cât de complex este pachetul electronic instalat pe această motocicletă ?

Aprilia RSV4 RR

Mirajul electronicii

Pachetul APRC (Aprilia Performance Ride Control), disponibil ca echipament standard pe Aprilia RSV4 RR, este singurul care permite auto-calibrare, provine din tehnologia implementată pe motocicletele din Campionatul Mondial de Superbike, fiind cel mai complet și rafinat de pe piață și include:

– ATC: Aprilia Traction Control, control al tracțiunii reglabil din mers, fără a fi nevoie ca pilotul să ia mâna de pe accelerație, disponibil în 8 nivele de intervenție, datorită unei comenzi foarte practice

– AWC: Aprilia Wheelie Control primește semnal la plecările pe o roată și intervine la revenirea roții pentru a asigura continuitatea controlului, având trei setări.

– ALC: Aprilia Launch Control, asistă pilotul pentru a reuși un start perfect, fără pierderea aderenței, sistem cu trei setări, utilizabil numai pe circuit.

Aprilia RSV4 RR

– AQS: Aprilia Quick Shift, sistemul electornic de schimbare rapidă a treptelor din cutia de viteze care permite schimbarea fără a închide accelerația și fără a folosi ambreiajul, lucrând în dublu sens, este singurul sistem existent care permite retrogradarea cu accelerația deschisă.

– APL: Aprilia Pit Limiter, sistemul care permite selectarea unei viteze permisă în parcul de motoare de pe circuite sau pur și simplu respectarea unei viteze impusă pe anumite porțiuni ale drumului.

– ACC: Aprilia Cruise Control, sistemul de control implementat datorită existentei managementului electronic, care permite la drum lung setarea și respectarea unei viteze constante, fără a atinge accelerația.

Pe lângă cea de-a patra generație a sistemulul APRC, modelul RSV4 RR este produs în configurație standard cu ABS activ pe viraje, cu mai multe setări, sistem dezvoltat în colaborare cu Bosch, pentru a garanta nu numai siguranță maximă pe drumurile publice, ci și cea mai bună performanță posibilă pe circuit.

Aprilia RSV4 RR

Sistemul 9.1 MP optimizează frânarea și intervenția ABS-ului pe viraje mulțumită unui algoritm care monitorizează constant mai mulți parametri: accelerația laterală, presiunea exercitată pe maneta de frână, unghiul de înclinare al motocicletei pe cele trei axe, modulând acțiunea frânei pentru a stabili un raport echilibrat între decelerare și stabilitate.

Sistemul ABS lucrează împreună cu Aprilia RLM (Rear liftup Mitigation), sistemul care limitează ridicarea roții de spate în timpul frânărilor violente. ABS-ul activ pe viraje, setat în funcție de specificațiile Aprilia, este reglabil, având trei nivele ale sensibilității și poate fi decuplat.

Fiecare dintre cele trei hărți ale ABS-ului poate fi combinat cu oricare dintre cele trei hărți ale motorului (Sport, Track, Race), permițând piloților cu nivele diferite ale experienței și pregătirii să găsească cea mai potrivită combinație pentru stilul propriu.

Cele trei hărți livrează întreaga putere și diferă prin modul în care transmit puterea la roată și procentajului de frână de motor dedicată fiecărei hărți.

Aprilia RSV4 RR

Caracteristicile principale ale acestei bijuterii ale tehnologiei italiene, cele care au făcut din RSV4 RR una dintre cele mai bune motociclete din toate timpurile de la clasa superbike, au rămas neschimbate.

Este prima motocicletă de serie echipată cu un motor V4 îngust, de mare performanță, cel mai puternic și evoluat motor construit de Aprilia până acum, un motor inconfundabil datorită pachetului electronic complex instalat, a dimensiunilor și a masei reduse.

Toate modificările aduse acestei ultime generații de motor V4 au dus la o creștere a fiabilității și performanțelor, fără a sacrifica puterea și cuplul maxim, care au rămas 201 CP la 13.000 rpm și 115 Nm la 10.500 rpm sau sunetul inimitabil, devenit o adevărată marcă a motoarelor Aprilia V4.

Propulsorul are un sistem de evacuare cu amortizor de zgomot cu senzor dublu de oxigen, o unitate centrală ECU cu capacitate mare de calcul, capabilă să gestioneze creșterea de turație maximă, cu 300 rpm mai mare decât cea a generației anterioare, creștere de turație posibilă datorită îmbunătățirilor aduse unor piese în mișcare ale motorului.

Aprilia RSV4 RR

Ca o motocicletă de competiție

Dacă complexitatea sistemelor electronice implementate pe RSV4 RR se regăsește și pe alte modele concurente, caracteristicile șasiului și setările disponibile o fac lider al categoriei.

Aprilia este recunoscută ca fiind unul dintre cei mai buni constructori de șasiuri din lume, iar RSV4 reprezintă sinteza reușitelor tehnice care au dus la câștigarea a numeroase titluri mondiale.

Principala caracteristică a șasiului acestui model este posibilitatea multiplă de ajustare, reglaje similare celor existente pe motocicletele de competiție, lucru posibil datorită implementării experienței dobândite în competițiile de cel mai înalt nivel, în care Aprilia a cucerit mai multe titluri mondiale imediat după introducerea modelului RSV4.

De altfel, Aprilia RSV4 este una dintre puținele motociclete de serie de la clasa superbike care permit ajustarea poziției motorului în cadru, unghiul jugului, înălțimea axului basculei și a spatelui șasiului, exact ca o motocicletă de curse.

La versiunea RR a modelului au fost instalate amortizoare Sachs, pe față și spate, toate fiind complet reglabile, împreună cu amortizorul de direcție produs de aceeași companie.

Pentru sistemul de frânare au fost folosite numai componente Brembo, discuri de față de 330 x 5 mm și etriere radiale monobloc M50, cele mai bune repere existente pe motocicletele de serie.

Aprilia RSV4 RR

Jucării pentru băieții mari

Având performanțe sportive și echipamente de vârf, motocicleta poate fi folosită pe circuit fără modificări importante și, pentru această situație, fabrica a prevăzut un capac pentru șaua pasagerului, piesă foarte utilă pentru pilotajul sportiv, reper care este oferit de obicei ca piesă opțională.

Ca și cum numărul pieselor speciale instalate pe RSV4 RR nu ar fi fost suficient pentru o motocicletă înmatriculabilă, lista de opționale pusă la dispoziție de producător este de-a dreptul impresionantă, cele mai multe dintre acestea fiind piese pentru competiții: final de eșapament din titan sau carbon, sistem complet de evacuare, ambele produse de Akrapovič, toate amortizoarele, pe față furcă NIX30, pe spate TTX36 și modelul electronic pentru direcție, toate produse de Öhlins și disponibile în configurație standard pe versiunea RSV4 RF, carenă și aripi din carbon, scărițe și manete de competiție, protecții pentru motor și jante forjate, pe lângă multe alte accesorii pentru uz stradal.

Aprilia RSV4 RR

Înainte de a pleca în test, îmi propusesem să fac recomandări celor cu mai puțină experiență, să-i sfătuiesc să se abțină de la o astfel de alegere, dată fiind puterea motorului.

După ce am terminat testul mi-am schimbat părerea inițială și nu mai sunt atât de convins că pe Aprilia RSV4 RR pot merge numai piloții experimentați.

Este adevărat că motocicleta poate fi folosită cu succes chiar și în competiții, dar, dacă ești la început de drum și ești un tip cerebral, care nu vrea să dovedească nimic nimănui, poți pilota o astfel de motocicletă în condiții de maximă siguranță, fiind sprijinit de sistemele electronice complexe și eficace.

Probabil că cea mai mare problemă nu o reprezintă puterea și cuplul maxim, pe care nu te obligă nimeni să le folosești, ci faptul că un model sportiv nu este suficient de manevrabil la schimbările de direcție rapide și dese din traficul infernal al unui oraș românesc.

Aprilia RSV4 RR

Ce mi-a plăcut la Aprilia RSV4 RR:

Performanțe și echipamente de top, design reușit, sunet spectaculos al motorului.

Ce nu place românilor la Aprilia RSV4 RR:

Nu e japoneză.

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 11 (252) din noiembrie 2018.

Motocicleta testată a fost pusă la dispoziție de firma The Bike Hub, importator al firmelor grupului Piaggio.

Fotografiile sunt opera prietenului meu, maestrul Radu Chindriş (ca de obicei).

Aprilia RSV4 RR

Pentru fanii firmei Aprilia am selecționat mai jos câteva dintre articolele postate în ultima perioadă.

Aprilia RSV4 RR, motocicleta de competiție înmatriculabilă – pregătire de livrare (Unboxing)

Aprilia RSV4 RR – test și prezentare – varianta video

Aprilia Dorsoduro 900, un Supermoto pentru fiecare zi

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*