La aniversarea a 20 de ani de la apariția modelului YZF-R1, Yamaha sărbătorește producând o motocicletă de circuit, YZF-R1 GYTR.
Se întâmpla în anul 1998. Lucram la Yamaha România de aproape cinci ani.
Tocmai scăpasem de accize, taxele de lux pe care trebuia să le plătim la importul motocicletelor, dar taxele vamale erau în continuare de 30%.
Rezultatul imediat al scoaterii accizelor, măsură luată la insistențele guvernului japonez (ca urmare a demersurilor făcute de Președintele companiei Yamaha Motor Europe, Hasegawa-san, dar asta este o altă poveste), a fost o creștere imediată a vânzarilor de motociclete.
Nu era cazul să ne îmbătăm cu apă rece, cifrele erau în continuare ridicole.
Yamaha vindea câteva zeci de unități pe an, cam cât vinde un singur magazin serios în acest moment, iar vânzările totale de motociclete în România erau de 3-400 de unități.
În această atmosferă a apărut YamahaYZF-R1, o motocicletă care a revoluționat conceptul de Superbike.
Dimensiunile și poziția motorului, arhitectura șasiului și a componentelor sale, toate fuseseră regândite de inginerii de la Yamaha, iar rezultatul, motocicleta YZF-R1, a surprins pe toată lumea și a devenit imediat vedeta clasei din care făcea parte.
Primele generații erau violente, puterea era livrată agresiv, motocicleta era destul de greu de controlat chiar și de cei mai experimentați și a făcut numeroase victime în rândul entuziaștilor fără mulți kilometri la bord.
Încă din primele zile ale existenței acestei bombe pe roți, cu toată cererea modestă din acea perioadă, am vândut vreo 2-3 R1 unor curajoși, oameni care aveau să devină niște adevarate simboluri ale lumii moto bucureștene.
Anii au trecut, modelul a fost mult îmbunătățit prin modificările aduse generațiilor care au urmat, Yamaha YZF-R1 devenind una dintre cele mai râvnite motociclete de la clasa Superbike.
Anul acesta s-au împlinit 20 de ani de la nașterea acestui model de referință și Yamaha a considerat că aniversarea trebuie să fie una de excepție, poate și datorită rezultatelor excepționale reușite în competiții și, în special în cursa de anduranță de 8 ore de la Suzuka, considerată de toți producătorii din Japonia ca fiind cea mai importantă.
Fiind singura cursă de acest fel găzduită de Japonia, principalii jucători vor se demonstreze ce este de demonstrat în fața publicului de acasă, iar aici Yamaha a reușit să învingă în ultimii patru ani.
Ce altă sărbătorire mai spectaculoasă putea fi găsită decât lansarea unei motociclete aniversare, produsă într-o serie foarte mică, de doar 20 de unități, pregătită și vopsită ca motocicleta câștigătoare în acest an pe circuitul de la Suzuka ?
Ca principale echipamente istalate pe modelul Yamaha YZF-R1 GYTR destinat exclusiv curselor pe circuit, vor exista unitatea centrală (ECU), cablajul dezvoltat pentru curse, accelerație rapidă, furca de față performanță Öhlins FGRT 219, amortizor complet reglabil TTX36 GP pe spate, amortizor de direcție complet reglabil, sistem de evacuare Akrapovič Evolution 2 din titan și protecții produse de Gilles Tooling.
În afară de verificarea fiecărei unități pe bancul de probă, un fel de scurt rodaj, motocicletele vor putea fi echipate cu o serie de componente de curse oferite ca opționale, alese de tehnicienii care au lucrat la motocicletele învingătoare pe circuitul de la Suzuka, repere oferite chiar dacă nu sunt realizate de Yamaha, ci de alți furnizori, parteneri ai echipelor de curse oficiale Yamaha.
Mai multe detalii despre acest model, prețul și fișa tehnică completă vor fi făcute publice în scurt timp, în luna decembrie, când cei interesați vor putea rezerva motocicletele online, după care le vor primi la magazinele rețelei oficiale Yamaha.
Cei puțini care vor deveni fericiții proprietari ai celor 20 de motociclete, vor fi invitați la evenimentul Yamaha Racing Experience 2019 (YRE), unde vor fi îndrumați de tehnicienii firmei cum să reușească să seteze motocicleta pentru obținerea celui mai înalt nivel de performanță posibil.
Pentru cei care sunt îndrăgostiți de performanțele motoarelor Yamaha, am ales mai jos câteva dintre testele făcute în ultimul timp cu modele Yamaha, cu două sau chiar trei roți.
Yamaha TMAX 530 SX model 2017 – test şi prezentare – varianta video
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.