TIBERIU TROIA

Sembra una vespa ! Povestea mărcii Vespa

Istoria primului scuter, care s-a dovedit a fi nu doar un scuter, ci un stil de viață, se confundă cu povestea mărcii Vespa.

scutere Vespa

Povestea noastra începe într-un peisaj sumbru, în Italia din perioada sfârsitului celui de-al doilea război mondial, cu economia îngenuncheată și cu infrastructura într-o stare deplorabilă.

Piaggio, una dintre companiile importante, producătoare de avioane de luptă, a ieșit din conflictul recent încheiat cu fabrica din Pontedera demolată în urma bombardamentelor.

Enrico Piaggio, fiul fondatorului companiei, ia hotărârea să schimbe profilul activității și să producă un vehicul modern și accesibil, pentru populația sărăcită a unei țări aflate într-o situație economică dezastruoasă.

Doi dintre inginerii firmei primesc sarcina de a proiecta și construi un astfel de vehicul, rezultatul fiind un fel de motocicletă cu caroserie integrală, cu o aripă de față acoperind roata în mare parte, cu admisie forțată a aerului și o secțiune mediană înaltă, care masca transmisia și motorul.

Cunoscut în mod oficial ca MP5 (Moto Piaggio nr.5), prototipul a fost numit “Paperino”, porecla italiană a personajului Donald Duck, din filmele de desene animate.

Proiectul nu a fost apreciat de conducerea firmei, care a contactat un inginer din industria aeronautică, Corradino D’Ascanio, adversar al conceptului de motocicletă, pentru a proiecta și produce un scuter.

Prototipul Vespa MP6

Prototipul Vespa MP6 din 1945

Prototipul lui D’Ascanio, MP6, a avut câteva modificări importante față de predecesorul său: motorul era montat lângă roata spate, aceasta fiind antrenată direct, eliminând lanțul de transmisie, uleiul și murdăria, suspensia față era laterală, roțile interschimbabile și exista o roată de rezervă.

Aceste modificări au permis construcția modelului MP6 fără porțiunea mediană înaltă, ca la Paperino, poziția pilotului fiind mai comodă.

Văzând prima oară prototipul realizat de D’Ascanio, Enrico Piaggio a exclamat: “Sembra una vespa!” (Seamănă cu o viespe!). Și astfel, Piaggio a numit primul scuter Vespa.

Povestea devine realitate

În 1946, Piaggio a depus documentele pentru înregistrarea patentului pentru scuterul Vespa și a început producția.

Având experiență și o istorie în producția de avioane, linia de producție a fost modernizată după modelul Ford, prevăzând vânzări importante.

Vespa

Fabrica din Pontedera in anul 1950

Prima manifestare de profil importantă la care scuterul a fost expus a fost expoziția internațională de la Milano, primele 50 de unități fiind vândute destul de greu.

Introducerea vânzărilor în rate a reprezentat startul așteptat de companie. În primul an calendaristic au fost vândute 2500 unități, urmate de 10.000 în anul următor, 20.000 în 1949 și 60.000 în 1950.

Dar adevărata minune a avut loc în 1952 și rețeta succesului a fost simplă: actorii de la Hollywood au adoptat scuterul. Secvențele din filmul “Vacanță la Roma”, în care Gregory Peck o plimbă prin Roma pe Audrey Hepburn călare pe o Vespa au avut un efect rapid: 100.000 de scutere au fost vândute imediat și Vespa a devenit o modă. Marile vedete ale lumii filmului au cumpărat noua jucărie, John Wayne, Marlon Brando, Dean Martin și Charlton Heston deplasându-se în timpul filmărilor cu scutere Vespa.

Scuterul – stil de viață

Pasionații de scutere se organizează în cluburi, în 1952 existând peste 50.000 de membri ai cluburilor Vespa în întreaga lume, iar vânzările explodează, astfel încât modelele Vespa încep să fie produse sub licență în fabrici de pretutindeni: Germania, Marea Britanie, Franța, Belgia, Spania, India, Brazilia, Indonezia.

Vespa

Vespa Seigiorni 1952

În 1956, numărul total de scutere Vespa vândute atinge un milion de unități, două milioane patru ani mai târziu, patru milioane în 1970, pentru ca în anii ‘80 să fie sărbătorite zece milioane de scutere vândute.

Gândit inițial ca un mijloc de deplasare economic, scuterul, confundat cu numele Vespa, a devenit repede un stil de viață, un simbol al libertății de mișcare, obsesie pentru unii sau obiect de colecție.

Apar noi afaceri pornite la cererea pieței: restaurarea și exportul de modele vechi de scutere Vespa. Pentru mulți devine mai interesant să folosești un scuter vechi, astfel încât este pusă pe picoare o adevărată industrie de restaurare a scuterelor, în ateliere din țările cu multe unități văndute, Tailanda, Indonezia și Vietnam, motoare exportate apoi în întreaga lume.

Vespa începe să fie recunoscută ca obiect care a schimbat lumea, a influențat tendințele designului de motociclete și scuterele capătă un loc de cinste în expoziții permanente organizate în centre culturale internaționale: Muzeul Guggenheim din New York, Centrul Pompidou din Paris, unul dintre exponatele de prestigiu fiind un scuter personalizat de Salvador Dali.

Vespa

Linia de montaj Vespa 1960

Dacă suntem pasionați, simpatizanți, simpli folositori de scuter sau nu, asta e mai puțin important. Important este să recunoaștem valoarea culturală a scuterului Vespa, unul dintre produsele industriale care au născut pasiuni, au schimbat vieți și, de ce nu, au modelat caractere.

.

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 7 (248) din iulie 2018.

Foto credit: Piaggio Group

Pentru fanii firmei Vespa, mai jos sunt câteva articole postate până acum.

Vespa a venit din nou în România. Grupul Piaggio a deschis magazinul din București.

VESPA 946 (RED) prezentată la București

Cum a fost la prima întâlnire Vespa Club România, în noua casă din București  

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*