TIBERIU TROIA

Harley-Davidson Street Rod – test şi prezentare

Modelul Street a apărut după 13 ani de la lansarea ultimului model Harley-Davidson complet nou și după 40 de ani de la apariția ultimei motociclete de capacitate cilindrică medie.

Harley-Davidson Street Rod

Gândit ca un model ieftin, destinat începătorilor și pentru folosința zilnică, Street 750 a fost important din punct de vedere strategic, dar, fiind produs într-o fabrică din India, a avut unele probleme de ordin estetic.

Ca de fiecare dată în cazul unei noi apariții Harley-Davidson, fiind diferită față de tiparele cu care firma își obișnuise clienții, motocicleta a fost primită cu multă răceală de fani, nefiind recunoscută ca adevărat model H-D.

Reacția de respingere a motocicliștilor fiind cunoscută, oamenii din departamentul de design au făcut din nou eforturi și au mers în zece țări, unde au luat legătura cu cei care folosesc motocicletele, în încercarea de a afla ce anume își doresc oamenii.

Este o metodă folosită de cei de la Harley-Davidson din ce în ce mai mult, așa au făcut și în cazul Proiectului Rushmore, consultând părerea motocicliștilor din USA i metoda a început să fie copiată și de alți mari producători.

Răspunsul a fost că o motocicletă potrivită pentru începutul vieții de motociclist trebuie să fie în primul rând accesibilă, fără a neglija atitudinea, performanțele și trebuie să ofere o experiență interesantă și dinamică.

Harley-Davidson Street Rod

Zis și făcut

Oamenii din departamentul de design aflat sub coordonarea lui Brad Richards s-au pus pe treabă și a fost nevoie de trei ani pentru ca un nou model al tinerei familii Street să apară pe piață și acela a fost Street Rod, îmbunătățind multe dintre caracteristicile vechiului model.

Principiile curentului Dark Custom, care stau la baza ultimelor motociclete produse de Harley-Davidson, au influențat și aspectul acestui model, suprafețele cromate fiind înlocuite cu negru mat și nuanțe de cenușiu, în timp ce masca farului și carcasa prizei de aer, inspirată din formele admisiilor folosite pe cruisere și mașinile hot-rod de acum 20-30 de ani, aduc un aer neo-retro.

Street Rod este mai mult decât un Street 750 revizuit, este o motocicletă nouă, având foarte puține componente preluate de pe modelul inițial.

Subcadrul a fost scurtat, bascula lungită, dar punctul de prindere a fost modificat, rezultând un ampatament mai scurt și gardă la sol mai mare, de unde și o manevrabilitate și ținută de drum îmbunătățite.

La rândul lui, motorul s-a bucurat de atenție, componentele sistemului de injecție fiind modificate, chiulasele au fost reproiectate și evacuarea scurtată. Toate aceste modificări au adus 20% mai multă putere, 10% mai mult cuplu, dar și un plus de cinci kilograme la masa motocicletei, singurul mare minus al noului model.

Harley-Davidson Street Rod

Rezultatul este o putere livrată pe plaja de turații joase și mijlocii, motorul simțindu-se bine pe la 4-5000 rpm, unde este livrat cuplul maxim, iar eu nu am simțit nevoia să turez motorul până la turația de 8750 rpm, la care este furnizată puterea maximă.

Încă din primele momente în care am pornit motocicleta în test, am simțit că este altceva, nu doar o simplă cosmetizare a vechiului Sport 750 pe care îl testasem imediat după apariție.

La această senzație a contribuit poziția pilotului, modificată datorită repoziționării rezervorului de combustibil, care, chiar dacă păstrează aceeași formă, fiind amplasat mai sus, corectează poziția cel puțin ciudată a celui de pe Street 750, aflat mult prea jos.

Față de poziția relaxată, asemănătoare celei de pe un cruiser pe care o ai pe Street 750, Street Rod îți oferă o poziție avansată, mai potrivită mersului energic în oraș (nu vreau să spun “mersul sportiv”, pentru a nu da impresia că motocicleta este o sportivă).

În rest, formele motocicletei Street Rod sunt un amestec de streetfighter, flat-track și moștenire Harley-Davidson, în orice caz nu retro, conform scopului propus de creatorii modelului, care și-au dorit ca motocicleta să fie mai agresivă și să reflecte evoluția designului modern din domeniu, dar să păstreze și ceva din liniile tipice pentru Harley-Davidson.

Harley-Davidson Street Rod

Milimetri, kilograme, cai putere

Modificările aduse șasiului au influențat nu numai latura estetica, ci au îmbunătățit mult performanțele motocicletei, manevrabilitatea și ținuta ei de drum. Nimic din dimensiunile șasiului Street 750 nu a fost păstrat: unghiul furcii de față a fost micșorat cu 5 grade, poziția scărițelor pilotului retrasă cu 75 mm, ampatamentul micșorat cu 25 mm, cursa roților față/spate a fost redusă la 126 mm, toate acestea permițând o înclinare mult superioară în viraje, de 37,3 grade pe stânga, respectiv 40,2 grade pe dreapta, față de cele 28,5 grade ale modelului Street 750.

Amortizoarele instalate pe față se comportă bine, fără posibilități de setare și reglate conform tendinței generale din ultimul timp, fiind comode, poate prea comode, în timp ce amortizoarele de spate mi s-au părut dure, sau poate precomprimarea arcurilor era reglată pentru o greutate mai mare.

Frânele sunt eficace, cele trei discuri de câte 300 mm sunt mai mult decât suficiente pentru masa motocicletei și motorul de aproape 70 CP, chiar dacă toate componentele sistemului de frânare arată ca niște piese ieftine.

Manetele și toate elementele comenzilor de pe ghidon sunt, la rândul lor, economice, dar totul funcționează fără reproș, iar bordul este foarte simplu.

La prima vedere, informațiile oferite de singurul cadran al bordului sunt elementare, dar, în timpul funcționării, apare informația oferită de turometrul digital și treapta din cutia de viteze, date importante pentru orice nivel de pregătire și experiență a pilotului.

Harley-Davidson Street Rod

Toate cifrele și datele prezentate mai sus sunt mai ușor de înțeles atunci când încaleci motocicleta.

Street Rod este într-adevăr un model nou și la orice motocicletă există detalii care o pun în valoare și care trebuie recunoscute.

în cazul nostru, în afară de plusurile evidente, este remarcabilă inițiativa producătorului Harley-Davidson de a porni pe calea introducerii pe piață a unor motociclete pentru toți, renunțând la exclusivismul modelelor mari, strălucitoare, dar scumpe.

În loc de concluzii

Este Street Rod o motocicletă perfectă ?

Nu, nici pe departe, dar nimeni nu și-a propus să reușească așa ceva cu un model din gama ieftină, care ar trebui să se bucure de vânzări masive.

Nu este un vârf al tehnologiei, nu are sisteme electronice de control și siguranță, este o motocicletă grea, dar arată bine și este Harley-Davidson. Pentru mulți acesta poate fi argumentul principal în luarea deciziei de a cumpăra viitoarea motocicletă și are toate șansele să convingă clienți noi, care nu ar fi atrași de clasicele și masivele modele Touring.

Harley-Davidson Street Rod

Cu câteva luni în urmă, Președintele companiei Harley-Davidson a anunțat direcțiile planului de dezvoltare al firmei.

În următorii zece ani compania va produce nu mai puțin de 100 de modele noi, propunându-și să convingă 2 milioane de noi clienți să aleagă aceste modele. Pentru realizarea acestui scop ambițios, probabil că este nevoie de mult mai mult decât să-i convingă pe actualii proprietari de motociclete să cumpere altele noi, este nevoie să convingă oameni care nu folosesc motociclete Harley-Davidson, poate chiar unii care sunt împotriva modelelor actuale. Și asta înseamnă o schimbare radicală față de gama actuală, o înnoire tehnică și estetică a modelelor pe care le cunoaștem.

Poate că în acest context, modelele Street și viitoarele lor versiuni vor juca un rol important, oferind mai multă mobilitate și dinamism și, de ce nu, un aer proaspăt.

Harley-Davidson Street Rod

Ce mi-a plăcut la Harley-Davidson Street Rod:

Motorul mult evoluat față de prima generație, ambreiajul cu acționare ușoară, consum redus

Ce nu mi-a plăcut la Harley-Davidson Street Rod:

Masă mare, șaua incomodă la drum lung

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 7 (249) din iulie 2018.

Motocicleta testată a fost pusă la dispoziție de Harley-Davidson București, unicul dealer autorizat al producătorului în România.

Fotografiile sunt opera prietenului meu, maestrul Radu Chindriş (ca de obicei).

Pentru fanii firmei Harley-Davidson, mai jos sunt câteva articole interesante postate până acum.

Cum a sărbătorit Harley-Davidson 115 ani la Praga

Cum a fost la lansarea FXDR 114, ultimul Harley-Davidson din familia Softail

Harley-Davidson FXDR 114 – test și prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*