Visul oricărui pasionat de motoare este să viziteze o fabrică în care se produc jucăriile care deosebesc bărbații de băieți.
De peste 30 de ani, Polaris este liderul mondial al producției de vehicule de teren. Gama produsă de concernul american este largă și cuprinde categorii mai puțin întâlnite pe stradă, pentru că, în general, nu sunt destinate utilizării în trafic: ATV, Side by Side, snowmobile, vehicule utilitare (6X6).
Inaugurată la sfârșitul anului 2014, fabrica din Opole, Polonia a fost prima unitate de producție a marelui concern, deschisă în afara continentului Nordamerican.
Cu o suprafață totală de 32.000 mp, uzina este una dintre cele mai moderne din industrie, având, în afară de spațiile de producție și depozitare, un circuit pentru teste specifice vehiculelor de teren, în lungime de 2 km.
În cei trei ani de existență, pe poarta fabricii au ieșit peste 38.000 de vehicule, din 280 de modele diferite.
Dintr-o curiozitate profesională lesne de înțeles și entuziasmat de oportunitate, am răspuns invitației făcute de firma ASP Group, importatorul autorizat Polaris în România și am plecat în Polonia, în orașul Opole, unde, la sediul fabricii, a fost organizat un eveniment pentru jurnaliștii din presa de specialitate.
A fost unul dintre puținele evenimente la care am participat în care invitații nu au fost împărțiți pe criterii geografice (a se citi economice). În afară de noi, cei din România, au participat gazetari din Austria, Germania și Portugalia, toți fiind echipați ca la carte, pregătiți pentru testul anunțat după vizita în uzină.
Pe linia de asamblare
Gazdele ne-au întâmpinat cu multă căldură și surpriza a fost că toți cei care erau implicați în organizare făceau parte din colectivul companiei din Franța, centrul European de distribuție și coordonare.
După o ședință teoretică, în care ne-au fost furnizate informații și date despre întreaga operațiune, a urmat vizita propriu-zisă în uzină.
Primul departament din turul organizat a fost cel al controlului pentru depistarea eventualelor defecțiuni ale materialelor, unde am putut să admirăm echipamente specifice de ultimă oră.
Văzusem un astfel de laborator la IMGB, cu ani în urmă, pe când evoluam în echipa de moto a uzinei, dar trebuie să recunosc că cei peste 25 de ani scurși de atunci au însemnat un salt tehnologic spectaculos.
Am continuat turul urmărind fluxul tehnologic de producție, singurul compartiment în care nu am intrat fiind cel în care se asamblau cutiile de viteze, asemănător unei farmacii, în care tot personalul era echipat ca în filmele science-fiction cu dezastre biologice.
Fiecare etapă parcursă a fost însoțită de explicații amănunțite, iar specialiștii uzinei au răspuns tuturor întrebărilor puse de jurnaliștii prezenți.
Finalul turului ghidat ne-a dus pe poligonul din incinta fabricii, unde un pilot testa unul dintre modele, pentru a depista eventuale defecțiuni sau pentru a testa limitele.
Testul practic
Odată vizita încheiată, am plecat încolonați pe șosea, către un poligon militar aflat în orasului Opole, în care fusese amenajată o pistă pentru acest fel de vehicule, având la dispoziție nu mai puțin de opt unități din modele și cilindree diferite.
Trebuie să mărturisesc că cei 10-20 de kilometri parcurși pe asfalt nu au făcut altceva decât să mă indispună serios, având tot timpul senzația că drăcia pe care o conduc urmează să se dezintegreze.
Impresia inițială s-a schimbat imediat ce am intrat pe teren accidentat, unde drăcia s-a transformat instantaneu într-o jucărie simpatică, cu posibilități nelimitate.
Polaris GENERAL 1000 are un motor ProStar de 999 cc, în patru timpi, cu doi cilindri gemeni, DOHC, răcit cu lichid, cu transmisie automată, care dezvoltă o putere maximă de 100 CP și un cuplu maxim de 87 Nm.
Una dintre cele mai eficace dotări ale modelului GENERAL este servo-direcția electronică, sistem datorită căruia pilotajul este mult mai comod, efortul depus de pilot fiind considerabil mai mic.
Modelul GENERAL este primul side-by-side omologat ca tractor cu ABS, transformând un vehicul versatil (modelul Ranger), într-unul mai bun pentru muncă și timp liber.
După mai bine de două ore petrecute în poligon, cu porțiuni de teren dificile și aderență scăzută, am plecat convinși de eficiența modelelor produse în fabrica din Opole și de faptul că un astfel de vehicul trebuie folosit numai pe teren accidentat, nu pe asfalt.
.
Articolul a fost publicat în revista Auto Motor şi Sport nr. 5 (246) din mai 2018.
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.