Flat Track este una dintre cele mai vechi discipline moto, apărută în SUA la începutul anilor ‘20, curse disputate pe pistă ovală de pământ, fiind sursa de inspirație pentru dirt-track, varianta cunoscută la noi, sport apărut câțiva ani mai târziu în Australia.
Cu mulți ani în urmă, concursurile de dirt-track desfășurate pe pista de zgură a stadionului Metalul aflat la marginea cartierului Pantelimon, reușeau să umple tribunele.
Imaginile îmi sunt proaspete în memorie: mii de oameni ovaționau piloții, praful de zgură îmi intra în ochi și parcă simt mirosul de alcool, ulei de ricin ars și gaze de eșapament,
Îi invidiam pe cei care aveau curajul să piloteze motocicletele fără nici un fel de frâne, dar, pe de altă parte, eram convins că nu voi risca niciodată așa ceva, nici măcar de dragul spectacolului.
Vremurile s-au schimbat, multe ramuri ale sportului românesc au intrat în comă, printre ele aflându-se și cursele pe pista de zgură.
Acum, fără un campionat intern, chiar că nu mai aveam nici un motiv să testez o motocicletă cu care virajele se iau prin derapaj.
Sau cel puțin așa credeam…
Niciodată să nu spui niciodată
Recent am fost invitat de Harley-Davidson București la un eveniment de trei zile organizat în Croația pentru presa de specialitate din întreaga lume. Trei zile în care era programată prezentarea a două modele noi, trebuiau testate trei categorii de motociclete diferite și invitații aveau să fie introduși în lumea derapajului controlat pe pistă de pământ, cursele de Flat Track.
Toate amintirile legate de Stadionul Metalul, mirosul de ricin ars și imaginea spectatorilor din tribunele prăfuite din Pantelimon mi-au revenit în minte, mai proaspete ca niciodată.
O asemenea invitație nu poate fi refuzată, este un adevărat privilegiu pentru oricine, așa că am adunat tot echipamentul necesar pentru niște zile de activități complet diferite și am plecat la drum.
Pentru o disciplină sportivă care se presupune că este o noutate pentru majoritatea celor invitați, era nevoie de niște profesori, instructori, le putem spune oricum, atât timp cât sunt niste profesioniști.
Reîntâlnire cu un mare pilot
Și surpriza plăcută a fost prezența instructorului coordonator, Ruben Xaus, fosta vedetă a Campionatului Mondial de Superbike, pilot pe care îl întâlnisem cu câțiva ani în urmă pe circuitul din Barcelona.
Împreună cu Grant Martin, Campion DTRA de Flat Track, Ruben ne-a explicat tehnica derapajului, folosind niște motociclete de stradă modificate, modelul Street Rod, fără frână de față.
Amândoi au făcut niste ture demostrative și imediat ne-au pus la treabă, făcând câteva ture de pistă cu câte unul dintre invitați, arătându-ne unde și când să frânăm pentru abordarea corectă a virajului.
După acomodarea cu mica pistă, toți cei prezenți au trecut la antrenament individual, atent supravegheați de pe margine de cei doi instructori, care au venit în pauze cu explicații și sfaturi pentru fiecare dintre învățăcei, încercând să înbunătățească stilul și să corecteze greșelile inerente începutului.
Provocare sau cursă ?
Au urmat cursele, perechile fiind stabilite în urma tragerii la sorți.
Pregătirea sumară s-a dovedit a fi utilă și coșmarul creat de lipsa frânei de față a fost repede uitat dar trebuie să recunosc că tehnica derapajului controlat cere o experiență mai serioasă decât 10-12 ture de antrenament.
Față de instructorii noștri, virajele noastre au fost penibile, unele finalizate chiar cu căzături ușoare.
Cei câțiva jurnaliști din India s-au dovedit a fi adversari redutabili, toți având experiență competițională și fiind antrenați pe pista de Flat Track existentă în țara lor. Cu toate astea, câștigător a fost singurul jurnalist din Brazilia, chiar dacă avea mult peste 1,80 m. și vreo 90 kg.
Experiența a fost deosebită și toți participanții au rămas cu o amintire de neuitat și cu orgoliul neștirbit, aflând că omul din Brazilia era Campionul de Superbike al țării sale, instructor al DRE, școala oficială de pilotaj Ducati, având școala proprie de pilotaj pe unul din circuitele din Brazilia și “sparing partner” al vedetelor MotoGP care vin în premieră pe circuitele din Brazilia, om care a rulat împreună cu Valentino Rossi și Marc Marquez.
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 6 (247) din iunie 2018.
Dacă vreți să vedeți cum au decurs primele două zile ale evenimentului Ride Ride Slide organizat de Harley-Davidson în Croația, mai jos sunt articolele postate până acum.
Ride Ride Slide – Croația ziua a 2-a – lansare Iron 1200 și Forty-Eight Special
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.