TIBERIU TROIA

Test Moto Guzzi V7 III Racer – tradiție și tehnologie

50 de ani de istorie ai motorului Moto Guzzi V7 sunt omagiați de apariția celei de-a treia generații și în special de modelul Racer.

Moto Guzzi V7 Racer

Emblemă a companiei și cel mai cunoscut motor produs de Moto Guzzi, V7 a apărut ca urmare a unei întâmplări.

În primii 40 de ani de existență, Moto Guzzi, cel mai vechi constructor de motociclete european în activitate, era specializat în producerea de motoare de capacitate cilindrică mică și mijlocie, de până la 500 cc.

În încercarea de a lărgi gama de produse și de a cuceri noi piețe de desfacere, Moto Guzzi a demarat o campanie de dezvoltare a unor noi motoare, care urmau să echipeze mașini agricole și vehicule speciale.

Același designer de talent, Giulio Cesare Carcano, coordonatorul colectivului care realizase motorul Grand Prix V8, a proiectat un motor cu doi cilindri gemeni în V la 90 de grade, răcit cu aer, destinat unei versiuni sport a cunoscutei mașini Fiat 500.

Proiectul a fost acceptat de Fiat, dar volumul anual de unități necesare nu putea fi produs de Moto Guzzi, astfel încât parteneriatul nu s-a concretizat.

Motorul a fost puțin modificat și a fost instalat pe o motocicletă cu care Moto Guzzi a participat la o licitație pentru achiziționarea de motociclete pentru Poliție, principalul criteriu de selecție fiind costuri mici de întreținere pe parcursul a 100.000 km.

Moto Guzzi V7 Racer

Licitația a fost câștigată și motorul V7 a început o carieră glorioasă, echipând motociclete de Poliție și escortă din mai multe țări, primele motociclete de serie fiind lansate pe piață în 1967.

În scurt timp, modelele echipate cu motor V7 din gama Moto Guzzi au devenit cele mai vândute, caracteristicile tehnice ale motocicletelor făcându-le accesibile atât începătorilor, cât și celor cu experiență, îndrăgostiți de efectul giroscopic creat de orientarea motorului cu vilbrochenul longitudinal, care generează un comportament ușor asimetric al motocicletei în viraje.

La câțiva ani de la introducerea pe piață a primei generații, motorul V7 a fost redesenat de un alt designer cunoscut, Lino Tonti. El a modificat proiectul, rezultatul final fiind motorul V7 care a rezistat peste patru decenii, fiind la baza motoarelor de 750, 110 și 1200 moderne ale fabricii din Mandello del Lario.

Apariția noului motor V7 a însemnat totodată și intrarea pe piață a unei motociclete cu aspect retro, un café racer numit, cum altfel, Racer.

Bucurându-se de un succes răsunător, modelul Racer a fost perfecționat și produs din nou în 2017, echipat cu ultima variantă de motor V7, dezvoltat pe platforma motorului modificat de Lino Toti.

Moto Guzzi V7 Racer

Motorul vechi dar nou

Arhitectura deosebită a motorului, cu cilindrii transversali la 90 de grade, a făcut ca motorul să devină parte integrantă a designului motocicletei, ca o sculptură în metal, o adevărată emblemă a firmei.

Blocul motor întărit în punctele cheie folosește o nouă pompă de ungere cu dimensiuni reduse, care alimentează un sistem redesenat pentru o disipare mai bună a căldurii și pentru a reduce absorbția de putere, în favoarea performanței și a reducerii consumului de combustibil.

Componentele principale ale motorului sunt modificate: vilbrochenul este calculat pentru livrarea unui răspuns mai rapid și o frână de motor eficace, chiulasele, pistoanele și cilindrii sunt complet noi, chiar dacă cursa și alezajul variantei precedente ale motorului sunt păstrate.

Puterea și cuplul motor maxim au fost majorate, puterea fiind livrată liniar, asigurând un răspuns rapid al motorului, toate noile modele echipate cu motorul V7 fiind disponibile și în varianta limitată, pentru folositorii cu carnet categoria A2.

O altă caracteristică tehnică interesantă a motorului este ambreiajul uscat, cu un singur disc de fricțiune uriaș, de 170 mm, care oferă fiabilitate sporită și efort redus al acționării.

Moto Guzzi V7 Racer

În fine, cutia de viteze cu șase trepte, introdusă de generația a doua, precisă și cursivă, a rămas nemodificată cu excepția pinioanelor de la vitezele întâi și a șasea, pentru a putea folosi la adevărata valoare puterea și cuplul motor îmbunătățite.

Sicurezza: patrimonio di Moto Guzzi

Chiar dacă puterea maximă a motorului este de doar 52 CP, valoare la care oricine se poate descurca fără sisteme electronice sofisticate, noul V7 din generația a treia este echipat cu un sistem reglabil de control al tracțiunii decuplabil MGCT (Moto Guzzi Controllo Trazione), cu două nivele de intervenție.

O caracteristică deosebită și foarte interesantă a acestui sistem este posibilitatea de a-l recalibra în funcție de circumferința anvelopei spate, compensând eventualele uzuri sau utilizarea unei anvelope cu un profil diferit de cel original, pentru a obține cel mai bun răspuns al controlului tracțiunii.

Întregul ansamblu este instalat pe un cadru din oțel, tip dublu leagăn, parțial demontabil, preluat de la generația anterioară, care a păstrat aceeași distribuție a masei, 46% în față, 54% în spate, partea frontală fiind întărită, cu o nouă geometrie, care conferă un comportament dinamic pe viraje, manevrabilitate sporită și o stabilitate mai bună, motocicleta surprinzând prin caracterul demn de o adevarată sportivă.

Moto Guzzi V7 Racer

La comportamentul sportiv contribuie amortizoarele, pe față fiind instalată o furcă telescopică Kayaba, iar pe spate două amortizoare Öhlins, toate complet reglabile și sistemul de frânare, dotat cu componente Brembo.

Minunea electronicii

Dar partea cea mai spectaculoasă și mai puțin previzibilă la o astfel de motocicletă cu aspect retro este platforma multimedia Moto Guzzi (MG-MP), oferită ca dotare opțională pe toate modelele gamei V7 din cea de-a treia generație, a cărei existență este posibilă mulțumită pachetului electronic existent pe motocicletă. Această platformă este un sistem care permite conectarea motocicletei la orice telefon inteligent, prin intermediul unei aplicații gratuite, telefonul devenind un computer multifuncțional, făcând conexiunea între vehicul și Internet.

Conexiunea Bluetooth permite monitorizarea a cinci parametri simultan la alegere, selectați dintr-un meniu cuprinzător, incluzând vitezometru, turometru, puterea instantanee, cuplul motor instantaneu, consumul mediu și instantaneu, viteza medie, voltajul bateriei și altele.

Este disponibil și un mod de pilotaj economic “Eco Ride”, care furnizează informații referitoare la consum, pentru încurajarea unui pilotaj economic.

Moto Guzzi V7 Racer

Informațiile pot fi înregistrate și revăzute pe computer sau direct pe telefon, analizând ruta sau parametrii vehiculului.

Sistemul permite localizarea motocicletei în parcare, memorând ultima poziție înainte de deconectarea sistemului. MG-MP include și funcțiunea “Grip Warning” (atenționare a aderenței), care, preluând informațiile legate de acțiunea controlului tracțiunii, alertează pilotul în cazul unui pilotaj la limita aderenței.

Datorită existenței giroscoapelor și informațiilor provenite din conexiunea cu componentele electronice ale motocicletei, telefonul devine un instrument de control și măsurare a unghiului de înclinare în viraje. 

Moto Guzzi V7 III Racer este un amestec reușit de nou și vechi, de tradiție și tehnologie folosită inteligent, o motocicletă care poate mai mult decât promite de la distanță și care merită testată, pentru că este surprinzătoare.

Moto Guzzi V7 Racer

Ce mi-a plăcut la Moto Guzzi V7 III Racer:

Motocicleta este surprinzător de ușoară și manevrabilă

Design reușit, atenție la detalii

Ce nu mi-a plăcut la Moto Guzzi V7 III Racer:

Cricul prost amplasat, reduce unghiul de înclinare la virajele pe stânga

Articolul complet a apărut în revista  Auto Motor şi Sport nr. 1 (242) din ianuarie 2018.

Motocicleta testată a fost pusă la dispoziție de prietenul meu Mircea Rădulescu, căruia îi mulțumesc, cu spijinul firmei The Bike Hub Romania, importatorul autorizat Moto Guzzi în România.

Fotografiile sunt opera prietenului meu, maestrul Radu Chindriș.

Pentru fanii Moto Guzzi, mai jos este prezentarea filmată a aceluiaş model, film difuzat pe canalele Digi.

Prezentare Moto Guzzi V7 III Racer – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*