Patruzeci de ani de existență au produs șase generații ale aceluiasi model și au transformat numele Low Rider în legendă.
A fost odată ca niciodată
Povestea modelului Low Rider începe cu mulți ani în urmă, in 1977, atunci când Harley-Davidson a produs primul Low Rider, model special proiectat pentru viitoarea familie Dyna, alături de Super Glide, creația lui Willie G. Davidson, nepotul unuia dintre fondatorii companiei, devenit el însuși una din legendele Harley-Davidson.
Considerat de producător ca find un model sportiv, față de uriașele motoare de touring apreciate de pasionații de motociclete din Statele Unite, Low Rider a fost unul dintre modelele emblematice ale gamei Dyna, păstrând scărițele pilotului, în loc de tălpicile utilizate la marile choppere și amortizoarele laterale tradiționale, detalii care definesc conceptul Dyna.
Modelul a fost îmbunătățit permanent, a suferit numeroase modificări și a beneficiat de mai multe motorizări, având la început 1200 cc, 1340, 1450, 1584 și 1690.
Evoluția celei de-a șasea generații a venit ca o etapă normală în dezvoltarea motocicletei și pasul era așteptat de toți pasionații motocicletelor Harley-Davidson.
Din moment ce motocicleta era considerată sportivă de creatorii ei, caracterul sportiv trebuia să fie recunoscut și de utilizatori, astfel încât varianta cu adevărat sportivă trebuia să apară. Și lucrul acesta s-a întâmplat, ultima generație fiind echipată cu motorul Screamin’ Eagle Twin Cam 110B, de 1801 cc, care produce un cuplu maxim spectaculos, de 156 Nm la 3500 rpm, modelul fiind denumit Low Rider S, ca o recunoaștere a comportamentul sportiv.
Primul contact
Chiar dacă testasem multe modele Harley-Davidson în perioada în care am lucrat în cadrul acestei companii, nu-mi puteam imagina cum poate o motocicletă din familia Dyna să se comporte ca o sportivă.
Șansa extraordinară de a testa Low Rider S a venit în 2016, la puțin timp după lansarea noului model, când am fost invitat de Harley-Davidson să particip la lansarea în premieră mondială a unui model nou, ocazie cu care a fost pusă la dispoziția celor invitați la eveniment o adevărată flotă formată din 16 motociclete, parte dintre ele fiind Low Rider S.
Deși toți jurnalistii se aflau acolo pentru a face cunoștință cu modelul Sportster Roadster, toată lumea se înghesuia să testeze Low Rider S, de departe cea mai cautată motocicletă a evenimentului.
Noroc cu organizatorii, care anticipaseră fenomenul și puseseră etichete cu numele participanților pe ghidoanele tuturor motocicletelor, pentru o împărțire echitabilă a unităților pentru test.
A urmat un drum de două zile, de la Marsilia la Saint Tropez și înapoi, cu pauze prevăzute pentru sesiuni foto/video și explicații tehnice, jurnaliștii find însoțiți de oamenii companiei, printre care se afla și Brad Richards, Directorul departamentului de creație și design.
Șoselele înguste din sudul Franței sunt un fel de paradis pentru motocicliști, cu zecile de kilometri de viraje, peisajele de basm și riviera cautată de bogătașii lumii.
Eram curios să aflu părerea lui Brad, creatorul motocicletei, despre Low Rider S, dar am renunțat la întrebări, atunci când mi-a spus că și-a cumpărat unul, ca să-și completeze colecția.
A doua întâlnire
A trecut ceva vreme fără să scriu despre prima mea întâlnire cu Low Rider S, dar amintirea experienței trăite nu avea cum să se șteargă din memorie.
Senzațiile au fost atât de puternice, încât, un an mai târziu, atunci când a avut loc în București cel mai important eveniment anual de marketing din familia Harley-Davidson, sosirea camionului cu motociclete pentru test, nu am ratat ocazia și am ales să mai fac o tură cu acelasi Low Rider S pentru că, de această dată, să-mi aștern pe hârtie impresiile.
Faptul că testasem motorul de-a lungul a mai multe sute de kilometri de drumuri necunoscute, într-un ritm destul de alert, a constituit un mare avantaj, perioada în care am putut să rezerv motocicleta fiind limitată și vremea potrivnică.
Cuplul spectaculos al motorului se simte la orice bruscare a accelerației, roata de spate pierzând aderența chiar și pe uscat. Fenomenul este amplificat și de faptul că motocicleta nu are nici un sistem electronic de protecție, nu există moduri de livrare a puterii, control al tracțiunii, anti-wheelie, sau mai știu eu ce alte sisteme sofisticate prezente pe motociclete sportive cu același cuplu motor, numai accelerația fiind controlată electronic, fapt care conferă un control mai bun și precizie a comenzilor.
Pentru cei cu expriență limitată, trebuie amintit că la un motor nu trebuie luată în seamă numai puterea maximă, ci și cuplul maxim și turația la care acesta este realizat, pentru că această caracteristică tehnică influențează accelerația motocicletei și plecările de pe loc.
Performanțele atinse de motorul Screamin’ Eagle Twin Cam 110B instalat pe Low Rider S se datorează și accesoriilor care completează echipamentul în configurație standard, admisia Heavy Breather și eșapamentul stil Tommy Gun 2-în-2, toate acestea fiind disponibile până la modelul S numai pe motocicletele din gama CVO (Custom Vehicle Operation), modelele accesorizate de fabrică, dar foarte scumpe.
De altfel, Low Rider S și celelalte două modele S lansate în acelasi timp, sunt primele motociclete de serie din istoria companiei, echipate cu motoare Screemin’ Eagle.
Adevărul văzut din șa
Pentru o evaluare corectă a ceea ce reprezintă un cuplu maxim având această valoare pe o motocicletă, aș compara cei 156 Nm reușiti de Low Rider S, cu cel al uneia dintre cele mai cunoscute și temute motociclete din istorie, Suzuki Hayabusa, recunoscută ca motocicleta de serie cu cea mai mare viteză finală, al cărei motor produce un cuplu maxim de 155 Nm, mai mic decât la sportivei Dyna.
O astfel de putere brută trebuia asistată de frâne performante, iar Low Rider S este una dintre puținele modele pe care Harley-Davidson a instalat frână cu dublu disc pe față. Efectul este remarcabil, frâna având mușcătura inițială întâlnită pe motoarele agresive cu care ne-am obisnuit în ultimul timp.
Nu în ultimul rând trebuie menționată calitatea amortizoarelor, cele din față fiind cu cartuș, iar cele din spate cu emulsie, produse de Showa.
Dar, pentru pasionații motocicletelor clasice, cele ale părinților noștri, poziția pilotului pe Low Rider S este cea care diferențiază modelul de toate celelalte din gama Dyna, chiar și de surata sa, Low Rider standard.
Ghidonul drept, cu înălțătoare mai mari și scărițele pilotului instalate în poziție mediană, diferită de cea avansată a majorității chopperelor, fac ca motocicleta să poată fi folosită de orice motociclist fără experiență pe motocicletele touring americane.
Un element de mare ajutor al acestei poziții este forma șeii, care are din construcție un spătar deosebit de util pentru stabilitatea pilotului în cazul accelerațiilor reușite de motocicletă. Culmea este că nu realizezi importanța acestui element aparent minor, decât atunci când ești pus în situația să-l folosești, dar atunci îl apreciezi.
Rezultatul tuturor acestor dotări ale motocicletei este o manevrabilitate incredibilă a motocicletei pentru dimensiunile ei și posibilitatea de a aborda virajele în cel mai agresiv stil de pilotaj posibil, palpatoarele scăritelor fiind sacrificate încă de la început.
Surpriza sezonului
Fiind una dintre cele mai impresionante motociclete Harley-Davidson dintre cele pe care am avut ocazia să le testez, poate cea care mi-a lăsat cea mai puternică impresie, aș fi crezut că va deveni una dintre cele mai longevive și vândute modele ale companiei.
La foarte scurt timp după ce am testat-o, a venit vestea care a uluit toată lumea și care a dat măsura progresului, cu costurile și sacrificiile incluse: după zeci de ani de existență, motocicletele din familia Dyna au fost scoase din producție.
Unele dintre modele au fost modificate și, preluând caracterul sportiv definitoriu pentru motocicletele Dyna, combinat cu avantajele modelelor Softail, în special prinderea elastică a motorului pe cadru și amortizorul central care înlocuiește amortizoarele laterale tradiționale, Harley-Davidson a anunțat apariția unei noi familii Softail.
Rege a murit, trăiască regele !
Low Rider S reprezintă o piatră de hotar în istoria firmei Harley-Davidson, este ultimul Dyna, ultimul membru al unei familii care a rezistat pe piață timp de 40 de ani fiind, cu siguranță, cel mai puternic și interesant Dyna, având toate șansele să se transforme într-o motocicletă de colecție.
.
Ce mi-a plăcut la Harley-Davidson Low Rider S:
Poziție comodă a pilotului, cuplu motor spectaculos
Ce nu mi-a plăcut la Harley-Davidson Low Rider S:
Informațiile de pe bord se citesc greu, datorită amplasării acestuia pe rezervor
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 10 (239) din octombrie 2017.
Motocicleta testată a fost pusă la dispoziție de Harley-Davidson București, unicul dealer autorizat în România.
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.