După aproape 80 de ani de absență, Brough Superior, pasărea Phoenix a vremurilor noastre, revine în primele rânduri ale pieței moto internaționale.
Povestea firmei britanice Brough Superior este fascinantă, motocicletele produse în cei 21 de ani de existență născând pasiuni care au rezistat peste ani.
În anul 1919, tânărul George Brough, pilot de curse, designer și actor, înființează o mică firmă producătoare de motociclete, Brough Superior, ducând mai departe moștenirea tatălui sau, William E. Brough, pasiunea și caracterul sportiv al familiei.
Numele companiei sublinia superioritatea motocicletelor pe care George intenționa să le producă și pasul tehnologic făcut față de motocicletele construite de tatăl sau, Brough Motorcycles.
Motocicletele erau finisate cu grijă, aproape de perfecțiune, motoarele folosite, JAP și Matchless, erau preparate minuțios, motocicletele fiind testate riguros chiar de George Brough.
Prima motocicletă a fost produsă în 1920, fiind și singura unitate ieșită pe porțile fabricii în acel an, în 1921 fiind produse alte trei motociclete.
Imediat au început să apară și rezultatele în diferitele competiții moto ale acelor ani, George reușind prima victorie în 1922, când a încheiat un tur pe circuitul Brooklands, cu o medie orară de 160 km/h.
Pe lângă motocicletele solo construite, au apărut și motociclete cu ataș și, mai târziu mașini, chiar dacă pe șasiurile Hudson erau instalate motoare ale aceluiași producător, iar mașinile realizate nu au purtat niciodată emblema Brough Superior.
Până în 1940, când producția a fost oprită, pe poarta uzinei ieșiseră puțin peste 3000 de motociclete, din care 1000 sunt în stare de funcționare și azi, 80 de ani mai târziu, datorită pasionaților care au îndrăgit povestea firmei Brough Superior și motocicletele realizate.
Timp de multe decenii, Brough Superior a rămas doar o amintire pentru pasionații de motociclete, poate și datorită poveștilor care circulau, sau renumelui multora dintre cei care erau fascinați de motocicletele firmei, unul dintre ei fiind dramaturgul George Bernard Shaw.
Totul până în 2008, atunci când o companie, al cărei CEO este domnul Mark Upham, un mare pasionat de motociclete clasice, a cumpărat drepturile numelui Brough Superior și a început să caute un partener pentru relansarea firmei.
După ani de încercări, domnul Upham a început colaborarea cu designerul Thierry Henriette, de la firma franceză Boxer Design.
Noul motor instalat pe modelul modern Brough Superior, o versiune actualizată a modelului de succes SS100, este un bicilindru de 990 cc în V la 88 de grade, răcit cu lichid, DOHC cu patru supape pe cilindru, proiectat și realizat de Boxer Design.
Motocicleta prezentată cu câțiva ani în urmă, intrată în producție în 2016, îşi propune să ofere publicului aceleași avantaje pe care le aveau primele generații, inovație, design deosebit și materiale exotice înglobate într-un produs final aflat la cele mai înalte standarde de calitate.
Am văzut motocicleta pentru prima oară anul trecut, la aceeași expoziție de la Milano și am regăsit standul companiei la ediția din acest an al evenimentului.
Nu se putea să scap ocazia și am cerut voie reprezentanților firmei să ne permită accesul în stand, ca să filmăm materialul de mai sus.
Am fost primiți cu multă amabilitate și am abuzat de asta, stând câteva ore în standul în care nu intra aproape nimeni.
După mai bine de două ore, în timp ce noi filmam, ne pregăteam să facem un material live și făceam poze, a venit la noi un domn, care, foarte politicos, ne-a întrebat dacă ne simțim bine în standul lor și dacă poate să ne ajute cu ceva.
Așa am aflat că domnul este proprietarul companiei, chiar Mark Upham, despre care vorbisem în filmul nostru, fără să știu că stăm lângă el.
După ce mi-a umplut brațele de documentație, mi-a oferit o carte minunată despre istoria și realizările firmei Brough Superior, carte pe care a acceptat să o semneze, rugându-mă să-i trimit personal toate materialele pe care le voi realiza, lucru pe care îl voi face.
Am aflat că fiica sa urmează să participe cu una din motocicletele Brough Superior la cursele organizate pe pista de sare de la Bonneville, în încercarea de a îmbunătăți recordul de viteză la una dintre categorii și ne-am promis unul altuia că ne vom revedea la ediția următoare EICMA, sau, de ce nu, la una din celelalte manifestări dedicate motocicletelor.
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.