Cea mai galonată motocicletă sportivă a ultimilor 15 ani, Suzuki GSX-R1000 este promovată de producător ca “Regele motoarelor sportive”. Așa să fie, sau e doar reclamă?
Apărută pentru prima oară în 2001, modelul GSX-R1000 a completat gama largă a modelelor GSX, echipate cu motoare cu patru cilindri în linie și patru supape pe cilindru, lansată de Suzuki în 1980.
Model sportiv, promovat la apariție ca fiind născut pe circuit, Suzuki GSX-R1000 a dovedit în cei 15 ani de existență că este o motocicletă sportivă cu lumini, așa cum a fost prezentată într-o altă campanie promoțională a producătorului.
Rezultatele impresionante obținute în această perioadă au consolidat imaginea creată, motocicleta dominând competițiile de anduranță.
12 titluri de Campioană Mondială WEC, 10 titluri de campioană în AMA Superbike, 8 victorii în cursa de 24 ore de la Le Mans și alte 11 la Bol d’Or reprezintă un nivel neatins până acum de nici o altă motocicletă sau producător, fiind greu de crezut că performanțele pot fi egalate.
Cu toate acestea, prestația modestă a echipei oficiale din MotoGP, competiția supremă a curselor de viteză pe circuit, a contat mult în ritmul dezvoltării motocicletei, fiind cunoscut faptul că acolo se fac pașii mari în față, lucru posibil numai cu ajutorul unui suport financiar pe măsură.
Modificat la fiecare doi ani, modelul Suzuki GSX-R1000 s-a oprit la stadiul în care a fost adus de constructor în anul 2008, fiind depășit de modelele produse de concurență. Nivelul actual existent pe motoarele sportive fiind deosebit de ridicat, în condițiile scăderii interesului publicului larg față de motoarele sportive, în paralel cu dezvoltarea tehnologică spectaculoasă înregistrată în ultimii ani, a impus apariția unui nou model Suzuki.
Apariția noii generații
Și acest model a apărut dupa mai mulți ani în care fanii firmei îl așteptau.
Nu numai că a produs o motocicletă competitivă, dar Suzuki a reușit să ofere publicului două versiuni ale aceleiași motociclete, una de stradă, Suzuki GSX-R1000, având în configurație standard un nivel ridicat al dotărilor și o a doua variantă, GSX-R1000R, gândită pentru pasionații circuitelor, pentru piloții cu mare experiență, având componente și dotări care îi permit utilizarea pe circuit.
În toamna anului 2016, la una dintre cele mai importante expoziții internaționale de motociclete, Intermot, organizată la Köln, Suzuki a prezentat publicului noul GSX-R1000R, adus pentru prima dată în fața jurnaliștilor de Kevin Schwantz, pilotul-legendă care a adus firmei titlul de Campion Mondial al clasei 500 cc în 1993.
Am participat la festivitate și mă întrebam când voi avea prilejul să testez motocicleta în condițiile în care vânzările de unități noi sunt foarte reduse în țara noastră, iar dealerii își asumă mari riscuri oferind spre testare în afara circuitului o motocicletă sportivă.
Așteptările mi-au fost întrecute de inițiativa producătorului Suzuki, care a organizat un eveniment pentru reprezentanții presei din nouă țări pe pista circuitului Hungaroring, din apropierea Budapestei.
Asigurând o organizare fără reproș, gazdele au adus o adevărată flotă de motociclete, formată din principalele modele care aveau ce arăta pe circuit. Cele două modele care au făcut obiectul evenimentului au fost noile Suzuki GSX-R1000 și GSX-S750, pe lângă care puteau fi testate spre comparație GSX-S1000 și Hayabusa.
Din păcate organizarea perfectă nu a putut controla și condițiile atmosferice, astfel încât testele noastre s-au desfășurat pe o pistă udă, cu aderență schimbătoare, ploaia nehotărâtă udând din când în când suprafața proaspăt revizuită a circuitului, altfel plană, ca o masă de biliard.
Motocicletele au fost echipate cu anvelopele standard, nici nu avea sens să fie altfel, pentru că trebuia să evaluăm posibilitățile unei motociclete standard, pentru folosința pe stradă, nu a uneia modificată pentru circuit.
Schimbare radicală
Teoretic știam că modelul 2017 a păstrat de la generația anterioară numai sigla de pe rezervor, în rest totul a fost modificat, dar eram curios să văd cum se reflectă asta în ținuta de drum a motocicletei.
Prima senzație a fost stranie, pentru că am recunoscut senzațiile pe care ți le oferea GSX-R așa cum le știam, dar totul într-un alt format, într-o altă dimensiune.
Pentru a face față modelelor concurente, noul Suzuki GSX-R1000 a trebui să fie mai mic, mai ușor și cu performanțe superioare ale motorului, dar controlabil.
Toate modificările au fost făcute pentru a reduce masa în general, în special masa pieselor în mișcare și pentru optimizarea performanțelor. Începând de la pistoane și supape, cu dimensiuni reduse, sau produse din materiale mai ușoare și terminând cu numeroasele schimbări făcute pentru a permite realizarea unui bloc motor mai îngust, toate au necesitat reproiectarea completă a motorului.
Două dintre noile sisteme foarte eficace implementate pe motor sunt surprinzătoare prin simplitatea lor.
Primul este SR-VVT (Suzuki Racing-Variable Valve Timing), un sistem mecanic de reglare a momentului deschiderii supapelor, atât de elegant și simplu, încât este de mirare că nu a fost inventat de mult.
Forța centrifugă împinge douăsprezece bile metalice, care modifică momentul deschiderii supapelor, acțiunea nefiind resimțită de pilot, modificarea puterii și a turației motorului fiind cât se poate de liniară.
Se pare că Suzuki a testat și folosit acest sistem pe motocicletele din MotoGP începând din 2008, dovedindu-se încă o dată că experiența acumulată în competițiile de nivel înalt duce în final la implementarea tehnologiilor inovatoare în viața de zi cu zi.
Nimic nou sub soare
Al doilea sistem spectaculos, mai greu de observat, este sistemul injectoarelor duble, fiecare cilindru având două rânduri de injectoare, amplasate în locuri diferite.
Primul injector se află în locul obișnuit, în airbox, cel de-al doilea fiind mai jos, la baza tunelului de admisie a aerului, scurtând traseul jetului de benzină pulverizată.
În prima fază, motorul este alimentat de injectoarele de sus, după care, la o anumită turație intră în funcțiune injectoarele de jos, amestecul carburant intrând mai repede în chiulasă datorită traseului mai scurt, dând un plus de putere motorului la turații înalte.
Principiul este vechi, aplicat în diferite forme de alți producători. Printre motoarele care au astfel de sisteme cu același efect sunt Yamaha R1 generația 2006 și VMax, sistemul numindu-se YCCI (Yamaha Chip Control Intake), sistem prin care se scurtează traseul aerului care intră în admisie.
Prima motocicletă la care a fost aplicat un astfel de sistem a fost o MV Agusta F4 Tamburini, la care genialul constructor și designer Massimo Tamburini a intordus cu mulți ani în urmă sistemul inventat și denumit de el Torque Shift System.
Totul a fost instalat pe un cadru mai scurt din aluminiu proporțiile șasiului fiind și ele modificate. Față de generația anterioară, distanța de la axul roții față până la axul basculei este cu 20 mm mai scurtă, fiind lungită cu 40 mm partea din spate, de la axul basculei, până la axul roții spate. A rezultat un șasiu mai lung, cu un ampatament de 1420 mm, având avantajul oferit de bascula lungă, dar rigidă, care conferă stabilitate.
Transmiterea puterii la roată este asigurată de amortizoare Showa, model foarte performant, asemănător cu cel întâlnit pe Kawasaki ZX-10R Ninja, iar elemenetele componente ale sistemului de frânare sunt Brembo.
Pachetul electronic este similar cu cel întâlnit pe majoritatea motocicletelor sportive ale momentului, având moduri de livrare a puterii (Suzuki Drive Mode Selector), controlul tracțiunii cu zece nivele de intervenție, coordonate de o unitate de măsurare inerțială (IMU) datorită existenței sistemului drive-by-wire, launch control și Motion Track Brake System, care controlează pierderea aderenței roții spate și optimizează presiunea sistemului de frânare atunci când motocicleta este înclinată.
Toate aceste sisteme transformă motocicleta într-un instrument de precizie, sentimentul pe care îl ai în șa fiind acela de control și siguranță.
Chiar dacă am testat motoarele pe suprafață udă, având parte în cele câteva ore de condiții de aderență diferită, de la pistă aproape uscată, până la ploaie puternică, prin setarea controlului tracțiunii am putut utiliza motocicleta mai agresiv decât poate fi folosită pe stradă, fără să am parte de vreo surpriză neplăcută.
Este una dintre acele motociclete despre care poți spune că este prietenoasă, termen utilizat mai mult atunci când caracterizezi un program de calculator, dar foarte potrivit și în cazul nostru.
Aflând detaliile tehnice ale noii motociclete și, mai ales testând în condiții deosebite, am convingerea că Suzuki are șanse să-și îndeplinească visul, acela de a reveni în fruntea competițiilor pe care le-a dominat timp de 15 ani, iar modelul GSX-R1000 să devină din nou “Regele motocicletelor sportive”, așa cum sună campania promoțională de lansare a noului model.
Ce mi-a plăcut la Suzuki GSX-R1000:
Precizie în ținuta de drum a motocicletei
Posibilități multiple de setări datorită controlului tracțiunii cu 10 nivele de intervenție
Răspuns liniar al puterii motorului
Preț rezonabil
Ce nu mi-a plăcut la Suzuki GSX-R1000:
Poziție a pilotului comodă pe stradă, dar prea „stradală” pentru circuit
Fișa tehnică
Motor: 999,8 cmc, 4 timpi, 4 cilindri în linie, 4 supape/cilindru, DOHC, răcire cu lichid, injecţie electronică şi sistem Ride-by-Wire.
Transmisie: cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei, lanţ X-Ring
Alezaj x cursă (mm): 76 x 55,1
Putere maximă: 149 kW (199 CP)/13.200 rpm
Cuplu maxim: 117,5 Nm/10.800 rpm
Sistem de rulare: cadru și bascula turnate din aluminiu, furcă faţă telescopică inversată Showa BPF 43 mm, spate – monoamortizor Showa, frână faţă dublu disc 320 mm, etriere radiale Brembo cu 4 pistonaşe, frână spate disc 220 mm, etrier Nissin cu 2 pistonaşe, ASB în configurație standard, controlul tracţiunii cu 10 nivele de intervenție, roţi 17” turnate din aliaj cu șase spițe.
Caracteristici: înălţime la şa: 825 mm, ampatament: 1420 mm, gardă la sol 130 mm, capacitate rezervor: 16 litri, masă la plin: 202 kg.
Prețul modelului Suzuki GSX-R1000 în România este 14.990 Euro și poate fi achiziționat de la magazinul firmei Motor Team din București, dealer oficial Suzuki.
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 6 (235) din iunie 2017.
Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre evenimentul în care a fost prezentat noul Suzuki GSX-R1000, mai jos sunt articole postate până acum.
Prezentarea noilor modele Suzuki la Intermot – spectacol de gală cu mari vedete
Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.