Ducati a pregătit o variantă mai mică a celebrului model Multistrada 1200. Dar este Multistrada 950 mai mic decât 1200, sau mai mare ?
Povestea modelului Multistrada a început în 2003 și a devenit în anii trecuți de atunci un adevărat concept.
Creatorul modelului revoluționar este Pierre Terblanche, un designer de geniu, format în școala centrului de creație a grupului Cagiva. Sub coordonarea lui Massimo Tamburini, o adevărată legendă în lumea producătorilor de motociclete, Terblanche a desenat o model deosebit, Cagiva Gran Canyon, care avea să stea la baza viitoarei Multistrada.
În momentul în care Cagiva a hotărât să vândă Ducati, una dintre firmele proprietate a grupului din Varese, Pierre Terblanche a luat decizia să se desprindă de compania mamă și să-și continue cariera alături de Ducati.
La noul său loc de muncă avea să realizeze foarte multe proiecte care au trecut de la faza desenului pe planșetă, la motociclete de succes ale marelui producător din Bologna.
Prima variantă Multistrada a evoluat, a trecut prin mai multe faze și versiuni cu capacități cilindrice diferite și a ajuns la maturitate în 2010, când a fost prezentată publicului varianta actuală, de 1200 cc, cu un motor preluat de la modelul sportiv 1198, având un pachet electronic deosebit de complex, dar puțin mai greu de setat.
Chiar dacă Multistrada 1200 s-a bucurat de un succes răsunător încă de la început, au existat voci care au criticat complexitatea sistemelor electronice prezente pe motocicletă și prețul ridicat al produsului final.
Încercând să înlăture aceste neajunsuri rezultate din echiparea motocicletei cu tehnologii de vârf și sisteme performante, Ducati a prezentat în toamna anului 2016 o variantă mai mică și mai puțin complicată – Multistrada 950.
Pentru ca noul membru al familiei Multistrada să fie o motocicletă mai accesibilă, dar să păstreze aceleași caracteristici tehnice care fac Multistrada plurivalentă, producătorul a fost nevoit să facă niște concesii.
A dispărut unitatea inerțială de măsurare și odată cu ea, sistemul ABS activ pe viraj, amortizoarele nu mai sunt gestionate electronic, bascula s-a transformat din monobraț într-una dublă, tradițională, ambreiajul este acționat prin cablu, dar toate aceste sacrificii au adus la schimb un preț mult mai accesibil, performanțele noii motociclete fiind foarte apropiate de cele ale suratei mai mari.
Multistrada 950 este echipată în configurație standard cu DSP (Ducati Safety Pack), care include ABS și controlul tracțiunii (Ducati Traction Control – DTC), îmbunătățind performanțele, optimizând controlul și ridicând gradul de siguranță. Pachetul este gestionat prin intermediul celor patru moduri de livrare a puterii (Sport, Touring, Urban și Enduro), fiecare dintre acestea conferind motocicletei o personalitate distinctă datorită setărilor diferite ale ABS și DTC.
Sistemul de frânare are componente Brembo și sistem ABS cu unitate de control Bosch 9.1 MP, echipată cu senzor integrat de presiune care permite trei nivele de intervenție și poate fi dezactivat în oricare dintre modurile de putere, rămânând dezactivat până la urmatoarea pornire.
Faptul că sistemul ABS este interconectat cu modurile de livrare a puterii permite o adaptare perfectă, oferind stabilitate și scurtarea distanțelor de frânare în orice fel de condiții existente.
Nivelul 1 adaptează intervenția sistemului ABS la modul de folosință off-road, în care nu există intervenție asupra roții spate și nu acționeză sistemul de prevenire al desprinderii roții de spate (anti-lift). Nivelul 2 este caracterizat prin intervenție asupra ambelor roți, dar sistemul anti-lift rămâne dezactivat. În fine, nivelul 3 oferă intervenție maximă și previne ridicarea roții spate.
Controlul tracțiunii instalat pe Multistrada 950 beneficiază de ultima variantă de software pusă la punct de Ducati, optimizată pentru a asigura un răspuns gradat, cursiv, datorită acționării atât asupra momentului aprinderii, cât și a clapetelor de accelerație.
Sistemul permite pilotului să aleagă între 8 nivele de intervenție, calibrate pentru grade diferite de aderență a roții spate, potrivit nivelului de pregătire al pilotului și abilităților sale.
Nivelul 1 oferă intervenție minimă și, împreună cu nivelul 2, sunt cele recomandate pentru folosința off-road.
Nivelul 8 asigură intervenția maximă, fiind ideal pentru folosința pe suprafață udă.
Nivelele controlului tracțiunii sunt setate de producător pentru fiecare dintre cele patru moduri de livrare a puterii, dar pot fi personalizate de pilot în funcție de dorință, iar setarea rezultată poate fi salvată în meniul de setări. Ca și ABS-ul, controlul tracțiunii poate fi dezactivat în oricare dintre modurile de livrare a puterii și va rămâne așa până la următoarea pornire.
Ducati a introdus pentru prima dată moduri de livrare a puterii pe Multistrada 1200, în anul 2010, oferind pilotului posibilitatea să aleagă modurile pre-setate care optimizează comportamentul motocicletei potrivit stilului personal de pilotaj și condițiilor de drum existente.
Multistrada 950 are patru moduri de pilotaj, Sport, Touring, Urban și Enduro, fiecare fiind influențate de sistemul Ride-by-Wire și nivelele ABS și DTC. Modurile de pilotaj (de livrare a puterii) pot fi schimbate și în mers, în timp ce setările sistemelor ABS și DTC trebuie făcute stând pe loc, cu accelerația închisă.
Modul Touring livrează 113 CP cu răspuns progresiv al accelerației Ride-by-Wire, nivelul tracțiunii controlului este presetat la 5 și ABS-ul la 3, maximizând atât stabilitatea în timpul frânărilor, cât și prevenirea ridicării roții spate.
Prin selectarea modului Sport, Multistrada 950 se transformă într-o motocicletă nervoasă de 113 CP. Acest mod de pilotaj este caracterizat printr-un răspuns direct al accelerației și nivele mai scăzute de intervenție ale DTC (nivel 4) și ABS (nivel 2), fără prevenirea ridicării roții spate.
Modul Urban livrează o putere maximă de 75 CP, cu răspuns progresiv al accelerației, DTC fiind setat la un nivel superior, la 6, iar ABS la nivelul 3, asigurând eficiența sistemelor în regim de utilizare urbană, inclusiv prevenirea ridicării roții spate.
Modul Enduro livrează aceeași putere controlată de 75 CP și răspunsul progresiv al accelerației, cu nivele reduse de intervenție al sistemelor de siguranță, recomandate folosinței off-road, DTC 2 și ABS 1, prevenirea ridicării roții spate fiind dezactivată.
Amatorii de articole romanțate despre viața moto vor considera ca am intrat prea mult în detalii, dar înțelegerea modului de funcționare a pachetului electronic existent pe Multistrada este foarte importantă pentru cunoscători, iar aceste detalii tehnice sunt menționate în cartea proprietarului și mai puțin în articolele din media.
O astfel de motocicletă, cu un asemenea pachet electronic se testează numai după ce te pregătești teoretic, ca să poți stăpâni comenzile și opțiunile disponibile. Dar, în cazul noului Multistrada 950, surpriza vine după ce pornești la drum, pentru că varianta mini a familiei se dovedește a fi mai mare decât modelul de 1200.
Roata față de 19”, care înlocuiește pe cea de 17” existentă pe toate modelele de 1200 și unghiul mai deschis al furcii față fac ca Multistrada 950 să fie mai lungă cu câțiva centimetri și mai potrivită folosinței off-road, iar cele cinci kilograme mai puțin chiar se simt.
Nu știu dacă am ajuns la un astfel de rafinament al simțurilor, sau pur și simplu creierul mi-a dictat că motocicleta cu cilindree mai mică trebuie să fie mai ușoară, dar eu am simțit acele cinci kilograme și parcă am mers mai relaxat cu 950-ul, decât o făcusem cu modelul 1200 S.
Comparată cu toate celelalte motociclete ale familiei Multistrada, modelul de 950 îți dă senzația de control total și probabil că la asta ajută cadrul identic cu al celorlalte, aceleași dimensiuni ale amortizoarelor și frânelor, mult mai eficace asistând o motocicletă de 113 CP, în loc de 160 CP.
Pentru a coborâ cât se poate de mult prețul final, Ducati a instalat o șa fixă și, ca să permită mai multor piloți să folosească motocicleta în condiții de siguranță, există alte două variante ale șeii, una mai înaltă, cealaltă mai mică, înlocuind șaua reglabilă instalată pe modelele de 1200.
Gama accesoriilor disponibile este impresionantă, așa cum ne-a obișnuit Ducati și, preluând moda de la auto, Multistrada 950 este oferită în câteva variante, în funcție de nivelul accesorizării.
În ceea ce privește plurivalența mediatizată a motocicletei, sigur că poate fi recunoscută ca fiind 4 în 1, dar în anumite condiții. Capabilitățile Touring nu pot fi contrazise de nimeni și cred că Multistrada 950 va fi una dintre cele mai căutate motociclete pentru excursiile lungi.
Pentru celelalte trei folosințe ale motocicletei încep comentariile.
Sport ar însemna un stil de pilotaj mai agresiv, abordarea unor viraje mai rapid datorită stabilității ansamblului și poate niște perioade de frânare mai scurte; Urban se poate folosi, dar nu în urbea București, cel puțin dacă mergi cu gențile laterale te poti bucura de libertatea în trafic a unui Tico, nu mai mult, iar la Enduro nu te poți aștepta ca un om normal, fără experiență de profesionist în off-road, să parcurgă mai mult de un drum forestier, adică un enduro ușor, civilizat, fără extreme.
Dacă cele descrise mai sus satisfac cerințele folositorului de rând, atunci da, Multistrada 950 este 4 în 1.
Indiferent de cât de potrivită este pentru sport sau enduro, Ducati Multistrada 950 reprezintă o nouă reușită a producătorului italian, părerea mea este va îmbunătăți recordurile de vânzări înregistrate de modelul de 1200 cc, în primul rând datorită prețului mult mai accesibil și, de ce nu, al nivelului performanțelor oferite, iar celor pasionați de excursii lungi le recomand călduros să considere acest model ca una dintre opțiunile posibile.
Ce mi-a plăcut la Ducati Multistrada 950:
Roata față de 19” utilă în off-road, sistemele electronice ușor de setat, parbriz ușor de reglat, preț rezonabil.
Ce nu mi-a plăcut la Ducati Multistrada 950:
Unele simboluri foarte mici pe bord, greu de citit
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 4 (233) din aprilie 2017.
Prețul motocicletei Ducati Multistrada 950 este între 13.080 – 14.290 (în funcție de culoare și nivel de accesorizare), toate taxele incluse și poate fi comandat la firma Metrotehnica International SRL, importatorul oficial pentru România al produselor Ducati.
Povestea testului motocicletei Ducati Multistrada 950 a fost pusă în valoare de fotografiile făcute de prietenul meu deja celebru, maestrul fotograf Radu Chindriș.
.
Dacă v-a plăcut prezentarea modelului Ducati Multistrada 950, puteți găsi mai jos teste făcute cu alte motociclete Ducati, articole postate până acum.
Ducati Multistrada 1200 S model 2016 – test şi prezentare – varianta video
Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.