Yamaha Tracer 700 – Haine noi sau o motocicletă nouă ?
Fiind cea mai ușoară, cea mai puternică și, după părerea mea, cea mai frumoasă, Yamaha Tracer 700 conduce la categoria Sport Touring de capacitate cilindrică medie.
Lansat în 2013, modelul MT-07 a impresionat prin calităţile motorului crossplane cu doi cilindri gemeni, formulă folosită de Yamaha după mulţi ani de pauză.
Prima motocicletă construită de Yamaha folosind aceeași rețetă a fost TRX 850, 18 ani mai devreme, având motor de TDM 850 modificat, instalat pe un şasiu tubular tip grindă cu zăbrele, care semăna izbitor de tare cu Ducati 900SS, dar nereuşind să aibă acelaşi succes comercial.
Noul MT-07 a reprezentat o lovitură de piață încă de la apariție, moda naked câștigând teren în fața sportivelor, fiind urmat de XSR700, un model clasic, o bază de plecare pentru cei pasionați de customizări, curent revenit în atenția motocicliștilor, aflat în plină ascensiune.
Apariția modelului Yamaha Tracer 700, un Sport Touring, cea de-a treia variantă a motorului de 689 cmc crossplane, cu manetoanele defazate la 270 grade și timpi de aprindere diferiți, nu a surprins pe nimeni. Probabil că acest model era chiar așteptat, după lansarea primului Tracer 900, care s-a dovedit și el un succes, amatorii de excursii lungi fiind din ce în ce mai numeroşi.
Chiar dacă este echipat cu acelaşi motor şi cadru, Yamaha Tracer 700 este diferit de modelul MT-07, de la care s-a pornit, fiind construit în jurul motorului cu 2 cilindri, ale cărui performanţe sunt nemodificate. Păstrând aceleaşi principale caracteristici, DOHC, 8 supape, răcit cu lichid, motorul modelului Tracer beneficiază de sisteme de admisie şi evacuare modificate, fără a influenţa cei 75 CP pe care motorul îi produce, modificările apărute transformându-l într-o motocicletă adaptată perfect folosinţei touring.
Bascula este cu 50 mm mai lungă, ceea ce a făcut ampatamentul mai mare, prinderea basculei pe cadru a fost înălţată, ca şi subcadrul (partea din spate a cadrului, care susține șaua), astfel fiind modificată înălţimea şeii.
Amortizoarele au fost și ele modificate, cel din spate fiind lungit, iar arcurile au fost înlocuite cu unele mai rigide, adecvate mersului sportiv. Față de surata mai mare, Tracer 900, modelul de 700 este echipat cu niște amortizoare fără setări, probabil din dorința de a păstra un preț final scăzut.
Spre deosebire de MT-07, motocicletă naked pentru oraș, Tracer are o carenă mică, dar eficace, cu parbrizul reglabil, existând ca opțională o variantă de parbriz mai mare. Poziția parbrizul poate fi modificată destul de ușor, dar în nici un caz în timpul mersului și nu cu o singură mână, spre deosebire de alte motoare concurente, la care soluția tehnică aleasă este mult mai comodă și simplă.
Varianta opțională de parbriz, împreună cu celelalte repere oferite de Yamaha, formează o gamă de accesorii impresionantă, mult peste ceea ce exista până acum, pentru o motocicletă de clasă medie, de la şa încălzită, până la proiectoare suplimentare cu LED, genți laterale dure, din plastic, sau textile și eșapament sport Akrapovič.
Carena este completată de niște protecții pentru semnalizatoarele față amplasate în așa fel încât devin, în același timp, protecții pentru mâinile pilotului și contribuie mult la designul reușit al carenajului.
În afară de cadru și motor, care și-au păstrat forma și structura, doar frânele care echipează modelul Yamaha Tracer 700 sunt aceleași cu cele de pe vechiul MT-07, frâne tot atât de eficace și pe această motocicletă, având ABS în configurație standard.
Părerea mea este că la o astfel de motocicletă ușoară, construită pentru Touring, ABS-ul ar trebui să fie o dotare opțională, la alegerea utilizatorului, dar, din moment ce existența sistemului ABS este impusă de noua legislație în vigoare, opțiunea mea rămâne la stadiul de părere personală lipsită de valoare.
În afară de ABS, motocicleta nu are nici un fel de dotare specială, nici un sistem electronic, fără controlul tracțiunii, moduri de livrare a puterii, ride-by-wire, anti-wheelie, sau orice alt sistem existent pe motocicletele de ultimă oră.
Nici nu cred că ar fi avut nevoie de așa ceva, fiind un motor de 75 CP, gândit pentru o utilizare normală, chiar dacă este un Sport Touring și nu aș considera un minus lipsa dotărilor sofisticate.
Această rețetă simplă aleasă de producător a influențat mult prețul final foarte bun al motocicletei, care poate fi un argument serios în luarea deciziei de alegere a acestui model.
În categoria din care face parte Yamaha Tracer 700, Sport Touring de cilindree medie, sunt câțiva jucători foarte seriosi, cu vechi state de serviciu: Kawasaki Versys 650, Honda NC700X, Suzuki V-Strom 650 și BMW F700GS Rallye.
Dintre toate aceste modele, cu cei 75 CP, Tracer 700 are cel mai puternic motor, la egalitate cu BMW și prețul cel mai bun.
În ceea ce privește masa motocicletei, Yamaha Tracer 700 conduce detașat, cu 196 kg la plin, fiind cea mai ușoară motocicletă din cele enumerate mai sus, la diferență de 13 kg de următoarea poziție în acest clasament.
Dacă luam în considerare și aspectul exterior deosebit de reușit, Tracer 700 fiind, după părerea mea, cea mai frumoasă motocicletă Sport Touring de capacitate cilindrică medie, se pare că Yamaha a reușit cea mai bună ofertă, luând în calcul pachetul preț, calitate, performanțe.
Pentru cei care au avut șansa să testeze modelele anterioare din gama MT, începând cu fabulosul model MT-01, primul Tracer, cel de 900, fantastica motocicletă MT-10, recent lansată, toate niște super-motociclete, faptul că Yamaha a reușit din nou să puncteze, cu un nou membru al familiei MT, nu ar trebui să fie o surpriză.
Fiecare dintre aceste modele a reprezentat un mare succes, o lovitură comercială, un exemplu de design modern și un vârf al categoriei din care fac parte.
Era normal ca micul Tracer să aibă aceeași soartă și să ne aducă zâmbetul pe față.
Dacă MT-01 m-a impresionat prin cuplul extraordinar, care îți permitea să simți te împinge fiecare explozie a motorului, MT-10 m-a lăsat fără aer cu plecările ei fulgerătoare, Tracer 900 mi-a oferit plăcerile pilotajului sportiv pe o motocicletă de drum lung, micul Yamaha Tracer 700 m-a adus cu picioarele pe pământ și m-a făcut să-mi aduc aminte de tot ceea ce îmi doream cu mulți ani în urma, când plecam la câte un drum lung.
Am lăsat pentru finalul prezentării impresia pe care mi-a făcut-o motocicleta, ținuta ei de drum și modul în care răspunde comenzilor.
Pentru cei care au testat modelele echipate cu același motor, adică MT-07, sau XSR700, pot spune un singur lucru: nu au nici o legătură cu Yamaha Tracer 700.
Geometria diferită a bicicletei (ansamblul complet fără motor) o transformă într-o motocicletă complet diferită de celelalte, plăcută la drum lung, manevrabilă și ușor de controlat, perfectă pentru piloții mai scunzi, sau cu dimensiuni medii, doamne, începători, sau cei care vor o motocicletă de Touring ușoară, cu dimensiuni reduse, dar care păstrează AND-ul motoarelor sportive produse de Yamaha.
Ce mi-a plăcut la Yamaha Tracer 700:
Motorul elastic cu putere și cuplu foarte bune
Greutatea redusă
Poziția de pilotaj bună
Aspectul plăcut, design modern
Preț foarte bun pentru performanțe
Ce nu mi-a plăcut la Yamaha Tracer 700:
Amortizoarele fără reglaje
Poziția pasagerului
Lipsa cricului central
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 1 (230) din ianuarie 2017.
Prețul motocicletei Yamaha Tracer 700 este 8.200 EURO, toate taxele incluse și poate fi comandat la firma Motodynamics SRL, importatorul oficial pentru România al produselor Yamaha și din rețeaua dealerilor oficiali.
Povestea testului motocicletei Yamaha Tracer 700 nu ar fi avut culoare (a se citi valoare), fără fotografiile făcute de prietenul meu deja celebru, fotograful Radu Chindriș.
.
Dacă v-a plăcut prezentarea modelului Yamaha Tracer 700, puteți găsi mai jos teste făcute cu alte motociclete Yamaha, articole postate până acum.
Yamaha VMax 2016 model aniversar – Legendele nu mor – test și prezentare
Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.