Povestea motoarelor V-Twin a început la Harley-Davidson în 1909, odată cu apariţia primei generaţii numită Atmospheric Twin şi a renăscut (pentru a câta oară ?) cu cea de-a noua generaţie, Milwaukee Eight, motor lansat în luna august 2016, instalat si pe modelul Street Glide Special.
În cei peste 100 de ani de istorie Harley-Davidson, care se confundă cu istoria motorului cu cilindri gemeni in V, motoarele au cunoscut îmbunătăţiri şi actualizări, diferitele modele purtând în general nume inspirate de arhitectura chiulaselor: F-Head, Flathead, Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Evolution şi Twin Cam.
Ultimul model, Twin Cam, a apărut în 1999 şi a fost perfecţionat an de an, Harley-Davidson lansând chiar în acest an nişte versiuni perfecţionate Twin Cam 110™ şi Twin Cam 103™, instalate pe cele mai noi modele Touring, rezultat al unei campanii dusă de producător, pentru a afla ce-şi doresc motocicliştii de la motocicletă, campanie numită Project Rushmore.
Oamenii de la Harley-Davidson au stat de vorbă cu mii de motociclişti din întreaga lume, au mers pe motociclete zeci de mii de kilometri împreună cu clienţii şi au aflat în acest fel ce îşi doresc folositorii de la motociclete.
Cele mai bune idei au fost puse în practică şi astfel au apărut motocicletele touring ale proiectului Rushmore, cu îmbunătăţirile aşteptate de clienţi.
Pentru prima dată, produsul final a ieşit aşa cum îl doreau folositorii, nu producătorii lui.
Şi ce îşi puteau dori clienţii, altceva decât şi-ar putea dori orice folositor de motocicletă pasionat de drumuri lungi ? Control mai bun şi siguranţă, motor mai puternic, acces la comunicaţie, comfort şi forme atrăgătoare.
Toate dorinţele amatorilor de plimbări cu motorul s-au transformat în realitate pe modelele noii game Touring create de Harley-Davidson.
Unul dintre modelele actualizate a fost Street Glide, devenit în acest fel Street Glide Special.
Modelul iniţial Street Glide, apărut în 2006, era o versiune “dezbrăcată” a vechiului Electra Glide, fiind identic din punct de vedere mecanic, cu un parbriz mai scurt, suspensie spate cu aer, mai joasă şi ajustabilă, fără genţi laterale şi spătar pentru pasager.
Nu cred că a fost cineva care să anticipeze, nici măcar fanii înfocaţi ai firmei, apariţia unor modificări atât de importante la Street Glide Special, la doar trei ani de la apariţie.
Şi cu toate astea, marea modificare a venit şi nu numai pentru Street Glide Special, ci pentru toate modelele din familia Touring: motorul Milwaukee Eight, a noua generaţie de motor cu cilindri în V de cilindree mare, înlocuind Twin Cam, după 17 ani de existenţă.
Pe lângă răcirea chiulaselor cu ulei, noutatea apărută la acest motor este soluţia tehnică aleasă: patru supape pe cilindru, în total opt pe motor, de unde şi numele Milwaukee-Eight. Mărirea numărului de supape asigură, potrivit producatorului, o mărire cu 50% a fluxului admisiei şi evacuării. Supapele nu au nevoie de mentenanţă, culbutorii fiind reglaţi hidraulic automat, iar singura axă cu came este acţionată prin lanţ, produce mai puţină fricţiune şi mai puţin zgomot, datorită unui design mai simplu.
Mai puţin zgomot produs de motor înseamnă mai mulţi decibeli rămaşi disponibili pentru sunetul tobelor de eşapament, spre bucuria băieţilor…
Aceste modificări, împreună cu majorarea capacităţii cilindrice, se reflectă în performanţe îmbunătăţite. Potrivit producătorului, acceleraţia de la 0-100 km/h a motorului Milwaukee-Eight 107 va fi cu 11% mai rapidă decât cea a existentului Twin Cam High Output 103, în timp ce Milwaukee-Eight 114 va fi cu 8-12% mai rapid decât Twin Cam 110.
Dar veştile bune nu se opresc aici. Harley-Davidson prezintă ambele motorizări ca fiind mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, ceea ce înseamnă, pe lângă acceleraţie superioară, o autonomie mărită.
O altă modificare apărută influenţează consumul redus de combustibil şi contribuie la scăderea temperaturii motorului: turaţia motorului la relanti.
De la vechea turaţie de 1000 rpm, Milwaukee Eight lucrează la 850 rpm, turaţie care a permis motorului să-şi recapete sunetul inconfundabil, sacadat, aşa numitul “potato-potato”, sunet care defineşte motoarele Harley-Davidson, posibil numai datorită vechilor carburatoare, înlocuite de nişte ani buni de injecţie.
Ca să poată funcţiona la această turaţie scăzută, a fost nevoie ca multe părţi componente să suporte modificări şi, în primul rând, a fost instalat un nou alternator, care furnizează 24-25 amperi la relanti, adică cu 50% mai mult decât cel vechi.
Noul motor Milwaukee Eight, chiar cu atâtea modificări implementate, a păstrat vibraţia cu care Harley-Davidson şi-a obişnuit fanii. S-ar putea crede că prinderile elastice cu care motorul este instalat pe şasiu nu sunt suficiente, sau arborele de echilibrare al motorului nu este eficace. Concluzia ar fi greşită, pentru că acest nivel existent al vibraţiilor a fost căutat şi dorit.
În ultimii ani, tehnicienii fabricii au realizat motoare care nu mai vibrau şi le-au oferit spre testare.
Reacţia motocicliştilor care au testat aceste motoare a surprins pe mulţi, pentru că împătimiţii firmei Harley-Davidson au respins astfel de motoare fără vibraţii, considerând că nu păstrează moştenirea companiei, tot aşa cum motoarele Revolution, de pe motocicletele gamei VRSC, la apariţie nu au fost recunoscute ca făcând parte din familie.
Singura noutate apărută pe motocicletele din gama Touring 2017, care a fost acceptată cu bucurie de toată lumea, au fost noile amortizoare produse de Showa.
Pe faţă a apărut noua furcă telescopică Dual Bending Valve de 49 mm, fără posibilităţi de setare, dar mult îmbunătăţită faţă de modelele anterioare, iar pe spate un model cu emulsie, care înlocuieşte pe cel cu aer, existent până în acest an.
Suspensiile revizuite şi frânele cu sistem ABS combinat conferă motocicletei foarte grele o ţinută de drum care ar putea fi invidiată de mulţi folositori de motociclete mult mai mici.
Uşurinţa cu care se pot aborda virajele de viteză este surprinzătoare şi motocicleta păstrează trasa aleasă de parcă ar fi pe şine. Unghiul de înclinare este mare, senzaţia de control şi siguranţă este permanentă, astfel încât doar tălpicile pilotului sunt cele care limitează înclinarea pe viraje.
Trebuie să recunosc că în timpul mersului am putut să mă concentrez asupra detaliilor mulţumită carenei şi a parbrizului cu formele lor studiate, ansamblul având un efect spectaculos în protecţia la vânt. Pur şi simplu nu simţi nimic până la o viteză destul de mare, dar asta nu reprezintă o noutate, pentru că formele motocicletei sunt similare cu cele ale modelului anterior.
Şi sistemul de comunicaţie, informaţie şi audio, numit de producător Infotainment, este acelaşi cu cel întâlnit până acum, dar la acest capitol era greu să apară îmbunătăţiri, dispozitivul fiind produs de Harman Kardon, una dintre firmele de referinţă in producţia de echipamente audio.
În rest, componentele motocicletei sunt cele cunoscute, dar noutăţile aduse, motor şi amortizoare, combinate cu dotările apărute ca urmare a proiectului Rushmore, au transformat Street Glide Special într-una din cele mai spectaculoase şi manevrabile motociclete Touring produse de Harley-Davidson.
Ce mi-a plăcut:
- Cuplu motor remarcabil pe o plajă largă de turaţie
- Amortizoare mult îmbunătăţite
- Sistemul audio, de informaţie şi comunicare excepţional
Ce nu mi-a plăcut:
- Masă mare
- Preţ mare
Articolul complet a apărut în revista Auto Motor şi Sport nr. 12 (229) din decembrie 2016.
Prețul motocicletei Harley-Davidson Street Glide Special este între 28.430 – 29.090 EURO, toate taxele incluse, în funcție de culoare și poate fi comandat la Harley-Davidson București, dealer oficial în România.
Povestea testului motocicletei Harley-Davidson Street Glide Special nu ar fi avut valoare fără fotografiile făcute de prietenul meu, fotograful Radu Chindriș.
Dacă v-a plăcut prezentarea modelului Harley-Davidson Street Glide Special, puteți găsi mai jos teste făcute cu alte motociclete Yamaha, articole postate până acum.
Harley-Davidson Night Rod Special 2016 – prezentare în variantă video
Tri Glide Ultra – Harley-Davidson la superlativ – test şi prezentare
Harley-Davidson Roadster, un Sportster mai sportiv – primul test
Harley-Davidson Tri Glide Ultra – test şi prezentare – varianta video
Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.