Freewheeler, ultimul model de triciclu produs de Harley-Davidson, este echipat cu motorul Milwaukee-Eight, cea de-a noua generație de motoare Big Twin.
Totul a început în 2008.
Eram la întrunirea dealerilor Harley-Davidson, organizată în Las Vegas, în iulie.
Pe vremea aceea, întrunirile în marea familie erau organizate numai în Statele Unite, în fiecare ianuarie şi iulie. De obicei, înainte de eveniment circulau zvonuri, scăpau informaţii legate de surprizele pregătite, de noile modele care urmau să fie prezentate dealerilor.
De data aceasta, poate secretul fusese păstrat mai bine, poate nu ajunsese nimic la noi, cert este faptul că, în salonul în care erau expuse motocicletele pregătite pentru sezonul următor, erau şi doua tricicluri Harley-Davidson, care au atras privirile tuturor.
Unul era prima variantă comercială a modelului Tri Glide, cel de-al doilea era un model concept realizat de Willie G. Davidson și colectivul coordonat de el.
Entuziasmul tuturor a atins cote maxime, pentru că produsul promitea un segment complet nou de potenţiali clienţi.
În toată povestea era însă şi o veste proastă, cel puţin pentru dealerii din Europa: triciclul nu putea fi omologat pe continentul nostru şi urma să fie comercializat numai în Statele Unite şi în celelalte părţi ale lumii în care reglementările referitoare la înmatricularea vehiculelor cu trei roţi nu erau atât de stricte.
Au trecut vreo şase ani până am putut vedea triciclul Harley-Davidson în Europa, devenit între timp Tri Glide Ultra, urmat în scurt timp de apariția altui model inspirat din conceptul creat de Willie G. – Freewheeler.
În timpul scurs de la prezentarea în SUA a noii generații de tricicluri și până la intrarea lor în Europa, eforturile departamentului de cercetare-dezvoltare de la Harley-Davidson au transformat în realitate solicitările publicului din cadrul proiectului Rushmore.
Oamenii de la Harley-Davidson au stat de vorbă cu mii de motociclişti din întreaga lume, au mers pe motociclete zeci de mii de kilometri împreună cu clienţii şi au aflat în acest fel ce îşi doresc folositorii de la motociclete.
Cele mai bune idei au fost puse în practică şi astfel au apărut motocicletele touring ale proiectului Rushmore, cu îmbunătăţirile aşteptate de clienţi.
Pentru prima dată, produsul final a ieşit aşa cum îl doreau folositorii, nu producătorii lui.
Şi ce îşi puteau dori clienţii, altceva decât şi-ar putea dori orice folositor de motocicletă pasionat de drumuri lungi ? Control mai bun şi siguranţă, motor mai puternic, acces la comunicaţie, comfort şi forme atrăgătoare.
Toate dorinţele amatorilor de touring s-au transformat în realitate pe toate modelele noii game create de Harley-Davidson, iar cele două modele de triciclu, Tri Glide Ultra și Freewheeler, fac parte dintre modelele îmbunătățite.
Conştienţi de faptul că forţele care acţionează în cazul unui vehicul cu trei roţi sunt diferite de cele întâlnite în cazul unei motociclete, inginerii de la Harley-Davidson au construit un şasiu nou, fără nici o legătura cu cele existente la motociclete.
Se poate afirma că în firmă exista o experienţă anterioară, datorită modelelor vechi de tricicluri pe care fabrica le realizase.
E adevărat că asta s-a întâmplat cu mulţi ani înainte şi triciclurile apărute atunci erau diferite. Este vorba de nişte unităţi produse pentru Poliţie, în perioada de după cel de-al doilea război mondial, care au fost adaptate şi pentru uz profesional, în diferite domenii de activitate.
Noul şasiu a fost gândit pentru nevoile moderne şi, mai ales, pentru motorul performant care a fost folosit. Partea din faţă, jugul în care este instalată furca de faţă, este mult mai solidă faţă de şasiurile de motocicletă, unghiurile furcii fiind diferite.
Şasiu mai rigid, special construit, amortizoare corespunzătoare, nu mai lipseau decât frânele pentru un vehicul cu o masă de peste 550 kg.
Şi ele au apărut, pe triciclu fiind instalat un sistem de frânare denumit de producător “Linked Brake System”.
Chiar dacă frâna de faţă este cea importantă, poate în mai mică măsură faţă de motociclete, pentru că masele sunt diferit distribuite, cu o masă importantă pe spate, frâna spate este tratată diferit faţă de cele de la două roţi.
În cazul în care se acţionează pedala de frână (frâna spate), instalaţia transmite comanda la etrierele celor două roţi spate şi parţial la etrierele de faţă, doar la două dintre cele şase pistonaşe, astfel încât triciclul frânează cu toate roţile. Chiar se simte cum masivul vehicul se aşează cu burta pe pământ.
Ca şi în cazul frânărilor pe motocicletă, frânarea recomandată este cea cu amândouă frânele faţă/spate, situaţie în care perioada de frânare este surprinzător de scurtă pentru masa şi volumul deplasate.
Pentru un plus de siguranţă, triciclul este echipat şi cu o frână de parcare, comanda aflându-se în dreptul piciorului stâng al pilotului, foarte uşor de controlat.
Un șasiu complet nou, adaptat solicitărilor la care este supus vehicolul de peste 500 kg, cu jugul ranforsat și niște amortizoare revizuite, sistem de frânare “Linked Brake System” și noul motor Milwaukee Eight, toate componentele triciclului reprezintă ultimele noutăți tehnice prezentate publicului de Harley-Davidson.
Prețul noului model de triciclu Freewheeler este între 30.400 – 31.950 EURO, în funcție de culoare și poate fi văzut și comandat la magazinul Harley-Davidson București.
.
Dacă v-a plăcut articolul și vă interesează detalii ale altor motociclete produse de Harley-Davidson, mai jos sunt teste și prezentări postate până acum.
Harley-Davidson Night Rod Special 2016 – prezentare în variantă video
Dacă nu aţi văzut toate prezentările de motociclete, testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.