Încă înainte de lansarea modelului 1299 Superleggera, prețul nu mai era un secret, zvonul circula pe piață de vreo două săptămâni: cam 80.000 euro.
E greu de înțeles de ce costă o motocicletă cât vreo patru mașini civilizate, sau cât o mașină de sport, dar, dacă afli mai multe amănunte despre cum a fost făcută, începi să ai răspunsuri la întrebările obișnuite.
Nu voi reuși să lămuresc problema în totalitate, dar voi încerca să explic câteva detalii legate de reperele produse din fibră de carbon armată cu rășină, material compozit folosit mai mult în competițiile de nivel înalt.
Prezentarea noului model 1299 Superleggera a început cu apariția pe scenă a unei motociclete dezbrăcate, pe care domnul Claudio Domenicali, CEO Ducati, ne-a arătat detaliile spectaculoase care o fac unică și, probabil, cea mai spectaculoasă motocicletă a momentului.
Este singura motocicletă de serie (e drept, serie mică), care are cele mai importante componente structurale din fibră de carbon: cadru, subcadru, basculă și roți.
Fiecare etapă a proiectării cadrului și a basculei au fost rezolvate de Ducati în cadrul firmei, fără a apela la specialiști din afară, folosind experiența departamentului Ducati Corse în ceea ce privește metodele calculelor matematice de rezistență, alegerea materialelor și metodele de testare.
În timpul proiectării reperelor, toate componentele au trecut teste foarte complexe pentru a asigura integritatea în orice fel de condiții posibile și fiecare piesă a fost supusă unui proces de control al calității similar celui folosit în MotoGP.
Calitatea structurii componentelor din fibră de carbon este asigurată prin trei metode diferite de inspecție non distructive, folosite în industria aerospațială.
1.Termografia tranzitorie activă este o metodă de vârf de inspecție non distructivă, des folosită în tehnologiile aerospațiale. Ea permite o inspecție continuă a unei zone prestabilite, asigurând verificarea integrală a respectivei zone și este folosită în special în situațiile în care există forme complexe, sau muchii.
2.Verificarea cu ultrasunete (Ultrasonic Phased Array) are la bază o tehnologie care are avantajul vizualizării bidimensionale, fiind mai amanunțită decât procedurile de testare standard, datorită sensibilității superioare și posibilității verificării unei zone mai mari.
3.Tomografia axială computerizată este cea mai sigură tehnică de inspecție non distructivă și constă în inspecția 3D cu raze X, care asigură analiza volumetrică 100%.
Toate aceste testări s-au făcut fiecărei piese în parte pentru verificarea calității.
Cadrul monococă, construit dintr-un material mixt din fibră de carbon și rășină sintetică rezistente la temperaturi înalte, are inserții din aliaj de aluminiu colaminate în structura materialului mixt. Această tehnologie a construcției a dus la o reducere cu 40% a masei, adică 1,7 kg mai puțin decât cadrul monococă a modelului 1299 Panigale.
Bascula monobraț, și ea construită din fibră de carbon, are la rândul ei inserții din aliaj de aluminiu colaminate, fiind cu 0,9 kg mai ușoară decât cea de la 1299 Panigale.
În puls, 1299 Superleggera are subcadrul (partea din spate pe care stă șaua) din fibră de carbon, similară cu cea de pe 1199 Superleggera, pe lângă carenajul complet, aripile de față, spate și protecția de la evacuare.
Roțile spectaculoase de pe 1299 Superleggera sunt produse tot din fibră de carbon, având butucii din aluminiu fixați cu șuruburi de structura materialului mixt. În comparație cu modelul realizat din aluminiu forjat, acestea ușurează motocicleta cu un total de 1,4 kg și oferă cu 26% mai puțină rezistență la rulare pe față și 44% mai puțină pe spate, fapt care îmbunătățește considerabil manevrabilitatea.
Nu știu dacă toate aceste detalii tehnice, poate prea tehnice pentru o lectură plăcută, au convins că motocicleta merită banii care se cer, dar nici nu îmi propusesem să conving pe cineva, ci doar să informez.
Doar piața (adică cererea și oferta), va hotărâ dacă prețul e mare, sau nu.
Dacă cele 500 de unități vor fi vândute repede și cred că așa se va întâmpla, înseamnă că prețul a fost corect și cererea a fost mai mare decât oferta.
Acest lucru se va afla destul de repede, dar, cred că pentru noi, altceva este mai interesant: dacă vreuna din cele 500 de Superleggera (era să zic super-motociclete), va fi cumpărată de cineva din România și, dacă da, să-i auzim și noi cântecul…
Cei puțini care își pot permite această motocicletă extraordinară, o pot comanda la magazinul firmei Metrotehnica Internațional, importatorul Ducati în România.
Dacă v-a plăcut articolul, puteți găsi mai jos alte materiale despre Ducati și noile modele lansate, articole postate până acum.
Noul Ducati Supersport – cum a fost prezentat la Intermot şi ce ştie să facă
Ducati 1299 Panigale S Anniversario – modelul aniversar de 90 ani
Dacă nu aţi văzut toate testele, cursele moto, sau interviurile postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.