TIBERIU TROIA

Cagiva – succesul şi declinul unei firme legendare

Am scris acest articol pentru că se apropie EICMA şi grupul MV Agusta – Cagiva va prezenta noi modele spectaculoase.

Am fost fascinat încă de la începuturile vieţii mele de motociclist de MV Agusta, poate şi pentru că am prins perioada în care Giacomo Agostini pilota o astfel de motocicletă şi nu putea fi învins.

Între 1966 şi 1975, Giacomo a reuşit în fiecare an să cucerească titlul de Campion Mondial la cel puţin o clasă de concurs, în cinci din aceste sezoane fiind dublu Campion Mondial.

Performanţa a fost incredibilă şi pentru acea perioadă, dar acum este de neconceput, imposibil de egalat.

Cagiva si MV Agusta

Phil Read şi Giacomo Agostini la lansarea noului model MV Agusta F4

Începand din 1965, până la sfârşitul sezonului 1973, Giacomo a mers numai pe motociclete MV Agusta şi, alături de britanicul Phil Read, a devenit un simbol al acestei mărci.

În 2009, când am plecat de la Harley-Davidson Bucureşti, am ales să lucrez pentru importatorul MV Agusta în România, unul dintre motive fiind acela că speram să-l întâlnesc pe Agostini.

Şi l-am întâlnit.

Cagiva

Cu Giacomo Agostini în standul MV Agusta

Culmea este că am trăit o parte din istoria firmei Cagiva fiind direct implicat, pentru că lucram la Harley-Davidson atunci când compania a cumpărat MV Agusta şi, mai târziu, lucram la MV Agusta când Harley-Davidson a vândut MV Agusta. Pare un joc de cuvinte, dar asta a fost realitatea.

Am avut şansa să dau mâna cu Preşedintele firmei Harley-Davidson în anul în care H-D a cumpărat MV Agusta şi cu Preşedintele MV Agusta, Claudio Castiglioni, în anul în care acesta şi-a cumpărat firma înapoi de la H-D.

Ca angajat al firmei Harley-Davidson, eram în Statele Unite, în sala în care se ţinea conferinţa dealerilor H-D, când s-a anunţat cumpărarea firmei MV Agusta, iar peste un an şi jumătate, ca angajat al MV Agusta, eram în sala în care Claudio Castiglioni a anunţat că va cumpara din nou MV Agusta de la Harley-Davidson.

Nu pot să redau în cuvinte reacţia muncitorilor de la Cagiva prezenţi în sală, care, auzind ştirea, au început să ovaţioneze şi să-şi arate recunoştinta şi devotamentul necondiţionat faţă de Castiglioni, cel care le promitea ca le va păstra locurile de muncă, omul pe care îl iubeau la propriu.

Cagiva

Claudio Castiglioni la lansarea modelului MV Agusta F4, generaţia a 2-a

Dar să vă spun povestea firmei Cagiva.

Compania a fost înfiinţată în 1950 de Giovanni Castiglioni în Varese, de unde şi numele ales: CAstiglioni GIovanni VArese (CAGIVA).

La început firma producea mici piese metalice, până în 1978, când fiii fondatorului, Claudio şi Gianfranco Castiglioni au luat decizia să intre în lumea moto, cumpărând o fabrica în SchirannaVarese de la compania Aermacchi/AMF-Harley-Davidson şi începând producţia.

În acelaşi timp, Cagiva a intrat în competiţii cu doi piloţi, Gianfranco Bonera şi Marco Lucchinelli.

În 1979, al doilea an al existenţei companiei în lumea moto, producţia de motociclete a atins 40.000 de unităţi, gama de modele fiind compusă din opt modele cu motorizări între 125-350 cc, toate motoarele fiind în doi timpi, unele dintre acestea fiind vechile modele produse de Harley-Davidson, purtând acum numele de Cagiva.

Succesul financiar al tinerei firme a permis fraţilor Castiglioni să se extindă rapid. Începând din 1983, Cagiva a demarat producţia motoarelor în patru timpi, de la 350 cc, la 1000 cc.

Pasul următor, unul cu adevărat important pentru industria moto, a fost făcut în 1985, când Cagiva a cumpărat firma Ducati, continuând producţia în Bologna şi începând producţia modelelor Cagiva Alazzurra şi Elefant la fabrica din Varese, acestea având motoare Ducati.

Cagiva

Cagiva Elefant 650 căştigătoare de două ori la Paris-Dakar

Achiziţiile strategice au continuat, Cagiva cumpărând tot în anul 1985 Moto Morini, Husqvarna în 1987 şi MV Agusta în 1991.

Cu acest portofoliu de firme, grupul Cagiva devine al 5-lea producător mondial de motociclete.

În paralel cu succesele economice, datorită lui Claudio Castiglioni, un geniu financiar, dar şi un mare pasionat de motociclism, firma cunoaşte primele mari succese în sport.

Randy Mamola, considerat de mulţi cel mai mare pilot dintre cei care nu au fost Campioni Mondiali, obţine primul podium de GP şi îl aduce în echipă pe Eddie Lawson, fostul Campion Mondial, care reuşeşte în 1992 prima victorie cu o Cagiva la clasa 500 cc. Un alt Campion Mondial, John Kocinski, obţine încă o victorie şi alte 6 locuri pe podium în 1994, sezon în care termină Campionatul Mondial la clasa 500 cc pe locul 3.

Sub conducerea lui Claudio Castiglioni şi la iniţiativa acestuia, fabricile grupului produc modele spectaculoase, care rămân în istoria motociclismului ca exemple de reuşită tehnică şi modele de design pentru generaţiile viitoare.

Cagiva

Carl Fogarty cu Ducati 916 în 1995 câştigând al doilea titlu de Campion WSBK

Cagiva Elefant 650 a câştigat de două ori Paris-Dakar, Ducati 851 şi 916, dezvoltate la cererea lui Castiglioni, au dominat ani de zile Campionatul Mondial de Superbike, Ducati 951 şi MV Agusta F4 au fost incluse într-o expoziţie permanentă din cadrul Muzeului Guggenheim, motocicleta naked Ducati Monster s-a născut şi a devenit un simbol în întreaga lume, iar distribuţia desmodromică, implementată de inginerul şef Massimo Bordi pe modelele Desmoquattro la cererea lui Castiglioni, a adus motocicletele Ducati din nou în fruntea curselor de viteză.

Din păcate, din cauza unor probleme financiare datorate unor departamente ale grupului, Claudio Castiglioni este nevoit să vândă în 1996 Ducati şi Moto Morini grupului american Texas Pacific Group.

După această tranzacţie, compania se restructurează şi MV Agusta Motor devine marca principală, având ca mărci secundare ale grupului Cagiva şi Husqvarna, iar Claudio Castiglioni se concentrează pe motoarele MV Agusta.

La cererea sa, designerul şef al companiei, Massimo Tamburini, coordonează echipa de creaţie, pentru ca, în 1997, să apară cea mai cunoscută motocicletă a firmei, F4, într-o primă variantă de 750 cc, având un motor dezvoltat în colaborare cu Ferrari.

Cagiva

MV Agusta F4 – prima generaţie

Problemele financiare par să nu părăsescă firma şi, în 2004, Claudio Castiglioni este nevoit să vândă MV Agusta cu 70 milioane de euro, unei companii din Malaezia, Proton Holdings, deţinută de un mare pasionat de motociclete şi, trei ani mai târziu, Husqvarna grupului BMW.

Ingineriile financiare şi problemele economice prin care a trecut lumea în ultimele decenii sunt greu de înţeles de oricine. Tot aşa de greu de înţeles mi se par tranzacţiile financiare care au hotărât soarta firmei MV Agusta, care este vândută unui fond de investiţii italian contra sumei de un euro, de la care compania este cumpărată de Harley-Davidson. După numai un an şi jumătate, Harley-Davidson vinde firma MV Agusta înapoi domnului Claudio Castglioni, care, la scurt timp, pleacă spre o lume mai bună, lăsându-l pe fiul său, Giovani Castiglioni, la cârma grupului MV Agusta – Cagiva.

Cagiva MV Agusta

Giovanni Castiglioni şi tatăl său Claudio Castiglioni

Au trecut câţiva ani şi AMG a cumpărat o parte din acţiunile MV Agusta, din nou sunt probleme financiare, recent s-a solicitat insolvenţa firmei, dar grupul va prezenta peste câteva zile, la expoziţia de la Milano, noi modele.

Se pare că povestea MV Agusta – Cagiva continuă…

Dacă v-a plăcut povestea, puteţi găsi mai jos alte articole postate până acum despre grupul MV Agusta – Cagiva şi motocicletele lor minunate.

Standul MV Agusta de la EICMA 2015, cu Giacomo Agostini prezent la eveniment

Prezenţa firmelor Ducati şi MV Agusta la EICMA 2015

Test MV Agusta Brutale Dragster 800 RR – varianta video

MV Agusta F4 RC (Reparto Corse) – test şi prezentare – varianta video

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*