La etapa MotoGP desfăşurată la Mugello, ambii piloţi ai echipei oficiale Yamaha au spart motoarele, Valentino Rossi fiind nevoit să abandoneze.
Dacă pentru Jorge Lorenzo, incidentul tehnic survenit în timpul sesiunii de warm-up nu a fost foarte supărător, pentru colegul său de echipă, Valentino Rossi, problema tehnica apărută după câteva ture a reprezentat un adevărat dezastru.
Zeci de mii de oameni, veniţi special pentru a-şi susţine idolul, au asistat înmărmuriţi la momentul în care cel mai iubit pilot din istoria competiţiei a fost nevoit să se retragă neputincios din cursă.
Şeful proiectului YZR-M1, inginerul Kouji Tsuya a dat o declaraţie explicând cauza defecţiunii celor două motoare.
“După problemele tehnice de la Mugello, cele două motoare afectate au fost trimise la YMC pentru investigaţii. Ca urmare a cercetării amănunţite a motoarelor, a datelor telemetrice şi a sistemelor implicate am descoperit cauza defecţiunilor.
Problemele au fost create de comanda electronică a limitatorului de turaţie, care a dus la distrugerea pistoanelor şi a supapelor. Cauza pentru motoarele ambilor piloţi a fost aceeaşi. Ca să fie clar, nu a fost o defecţiune a vreunuei componente ale motoarelor, sau o defecţiune structurală, a fost o problemă a controlului electronic.
Defecţiunea motorului lui Valentino a fost cauzată de o supraturare accidentală a motorului apărută în momentul ridicării roţii de spate, la o denivelare de la capătul liniei drepte, în momentul în care acceleraţia era la maximum. Defecţiunea nu a fost datorată în nici un fel vreunei eventuale greşeli a lui Valentino din virajul San Donato, din turul anterior.
Nu am folosit setări diferite ale mapării motoarelor pentru cursa de la Mugello. Am folosit aceleaşi mapări precise, ca de fiecare dată. Acum am retras motorul din lotul alocat acestui sezon.
Avem o istorie solidă a fiabilităţii motoarelor şi acest fapt nu se modifică după acest incident. Motoarele nu au probleme, dar nu am realizat comportarea diferită a softului standard obligatoriu, care a făcut limitatorul de turaţie să lucreze într-un mod diferit, faţă de cum lucra anul trecut cu softul nostru.
Am setat limitatorul de turaţie folosind datele exact aşa cum am făcut anul trecut, dar nu am avut cum să observăm că softul lucrează diferit.
Motorul lui Valentino a fost cel mai puţin folosit din cele trei pe care le-am sigilat până acum din motoarele alocate şi de aceea, după defecţiunea motorului lui Jorge din Warm Up, nu am avut motiv să-l înlocuim. Mai mult, nu am găsit nici o problemă electronică la motorul lui Jorge, într-o perioadă de timp atât de scurtă.
Mugello este unul dintre circuitele dificile, datorită acelei sărituri peste o denivelare aflată la capătul liniei drepte, cu acceleraţia la maximum, când turaţia motorului creşte brusc. Am învăţat asta de la acest incident şi am modificat setările limitatorului de turaţie, aşa că va fi OK în Catalunya.
Ca o măsură de precauţie, celelalte motoare folosite de Valentino şi Jorge la Mugello vor fi folosite numai în sesiunile de antrenamente, până la finalul ciclului lor de viaţă.
Am înţeles că defecţiunile de la Mugello au fost datorate unei probleme electronice, astfel că nu trebuie să intervenim la restul de motoare care nu sunt sigilate. Mai avem suficiente motoare pentru cursele rămase în actualul sezon. Am luat deja măsurile necesare, astfel încât suntem încrezători ca defecţiunile apărute la Mugello nu se vor repeta.”
Dacă nu aţi văzut toate prezentările de motociclete, testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.