Nume mai puţin cunoscut pentru mulţi dintre noi, Michael Czysz este considerat cel mai important designer de motociclete din SUA.
Născut într-o familie de împătimiţi ai motocicletelor şi curselor de viteză, tânărul Michael nu putea să aleagă altă cale, decât cea pe care evoluaseră înaintea sa trei generaţii ale familiei.
Absolvent al şcolii de design Parsons din New York, Michael Czysz a înfiinţat compania Architropolis, fiind etichetat ca “Master al maximalismului”, un stil evoluat din minimalism, pe care el l-a dezvoltat.
Prin firma de arhitectură, el a fost autor al unor proiecte importante, cazinouri, magazine, reşedinte ale unor personalităţi importante şi persoane publice (Cindy Crawford, Lenny Kravitz).
Fiind el însuşi un pilot competitiv, Michael a început să proiecteze nu numai părţi componente ale unor motociclete de curse, ci chiar propriul său motor, considerat de mulţi specialist ca fiind revoluţionar, incluzând nu mai puţin de 30 de invenţii. Rezultatul final a fost catalogat drept un motor cu combustie internă nemaivăzut până atunci.
Motorul a făcut valuri în lumea tehnică, a fost subiectul unui film documentar de 2 ore, a fost prezentat în sute de publicaţii, dar nu a făcut carieră în MotoGP, competiţie pentru care fusese proiectat, datorită repetatelor schimbări de regulament, care nu i-au mai făcut posibilă participarea.
Încercând să se impună în lumea curselor pe circuit, unde chiar el evolua cu succes, Michael Czysz a înfiinţat firma MotoCzysz, în care a dezvoltat proiectul MotoCzysz C1 MotoGP.
Confruntându-se cu prevederile regulamentului care impuneau alte soluţii tehnice decât cele alese de el, Michael a hotărât să aleagă o altă cale şi s-a orientat către motocicletele cu motor electric, pe care a declarat că le urăşte.
Şi astfel a luat naştere noul proiect MotoCzysz E1pc, născut pentru a lua cu asalt cursa motoarelor electrice din cadrul legendarei competiţii Tourist Trophy, desfăşurată pe Insula Man.
Rezultatul a fost extraordinar, echipa câştigând primele patru ediţii, începând cu cea inaugurală, din 2010, până în 2014, pur şi simplu pulverizând concurenţa, datorită soluţiilor tehnice de geniu prezente pe motociclete şi a pilotului Michael Rutter.
Undeva, la jumătatea acestei aventuri, în anul 2012, aflându-se în vârful carierei, în plină glorie, Michael Czysz a primit o veste cum nu se poate mai proastă: suferea de o formă foarte rară de cancer, descoperită într-un stadiu foarte avansat, fără nici un fel de şanse de vindecare.
Michael a primit vestea cu seninătate, a făcut-o publică şi şi-a continuat neabătut drumul, atât în dezvoltarea motocicletei cu motor electric, cât şi prin prezenţa sa permanentă pe circuitele de viteză.
R.i.p odihnească-se în pace