TIBERIU TROIA

Cum era pe vremea când erau puţine motoare

Începutul anilor ’80. Puteai număra motocicletele japoneze pe degete. Eram puţini, dar ne respectam şi îi respectam şi pe ceilalţi, care aveau motoare vechi.

motoare ale anilor '80

Relu şi Honda CB400N

E greu să uiţi anii ’80, cea mai nenorocită perioadă, în care Mobrele aveau cotă de benzină de 3 litri pe lună, iar motocicletele 5 litri.

Ce dracu’ să faci cu 5 litri pe lună ? Şi cu toate astea, se mergea cu motocicletele, pentru că pe vremea aceea, motocicletă aveau numai cei cu adevărat pasionaţi, gata să facă sacrificii pentru motor, indiferent că era CZ, IJ, MZ, sau Simson. Nimeni nu-şi lua motor numai pentru că era la modă (pe atunci nu se spunea că “e cool”).

Am auzit de tot felul de soluţii folosite, reţete imposibile pe care băieţii le născociseră. Se mergea cu neofalină, cu plotox, cu diluant şi cu multe alte lichide de care nici nu auzisem şi nu ştiam la ce se folosesc, dar se găseau prin fabrici, de unde se putea lua orice, doar erau ale noastre, ale poporului.

Nu se putea alimenta oriunde, numai la nişte benzinării stabilite, care vindeau numai motocicletelor mici sau mari, iar dacă plecai prin ţară, riscai să stai la câte o benzinărie, aşteptând la coadă vreo două, trei zile.

Acea perioadă ne-a unit, pentru că stăteam la PECO cu orele, Mobre, amestecate cu motociclete de toate felurile. Dispăruse orice urmă de infatuare, chiar dacă cei care aveau motoare deosebite erau mândri de ele. Erai mândru, dar erai egal cu ceilalţi şi toată lumea suferea în aceeaşi măsură.

Motociclete japoneze mai mari de 125cc erau foarte puţine. Atât de puţine, încât ne cunoşteam.

Era un CB550 care stătea mai mult în casă, două Honda CX500 – Florin şi Răzvan, Alexei avea Honda CBX650, Doru Motoru’ o Honda XL500R, Grigore un Suzuki GT550, Zăhărel avea Kawasaki Z650, Reluţu, prietenul meu, Honda CB400N, iar eu Yamaha XS400.

Cu piesele era mai greu, dar, când se putea, improvizam şi ne descurcam pe plan local. Componente ale instalaţiei electrice era mai greu să construieşti, dar tot ce însemna metal sau tablă nu era o problemă, doar industria românească înflorea.

Una din lucrările cele mai reuşite a fost un set de tobe de eşapament pe care le-am produs la Yamaha mea. Adică eu n-am produs nimic, dar Relu, lucrând la 23 August, avea tot felul de meseriaşi, unul mai bun ca altul.

motoare

Cel mai tare era un nene surdo-mut, care era tinichigiu. Meseriaş cu o răbdare fără margini, omul bătea tabla cu ciocanul zile în şir. E adevărat că nici nu îl prea deranja zgomotul, aşa că bătea cu ciocanul până ieşea piesa exact ca originalul.

Suduri, piese construite din ţeavă, frezate din material brut, sau turnate la turnătoria de precizie, jante îndreptate, chiulase reparate, pistoane turnate, platane de vilbrochen prelucrate şi tratate, nimic din toate aste nu s-a inventat acum, se fac de decenii, poate chiar mai uşor decât acum, când marile uzine au dispărut.

Ne întâlneam des, ne plimbam împreună de câte ori puteam, s-au legat prietenii de-o viaţă, care au rezistat mult după ce motoarele nu au mai existat. Ne ajutam între noi, nimeni nu era disperat să facă bani din asta şi, chiar dacă mai apăreau discuţii, între noi exista o legătură trainică, ca în adevăratele prietenii dintre bărbaţi.

Au trecut mai bine de 30 de ani şi continuăm să ne vedem. Cei mai mulţi suntem în continuare pe motoare şi avem ce povesti încă mult timp.

Ne uităm în jur, vedem noile generaţii şi nu înţelegem multe lucruri.

Există şi acum pasionaţi de motoare, dar totul se desfăşoara altfel.

Unde sunt duminicile în care ieşeai în faţa casei să speli motocicleta timp de câteva ore, însoţit de prieteni şi o navetă de bere ?

Unde sunt cei care curăţau cromul motoretei o jumătate de zi, cu pastă de curăţat cromul, soluţie pentru aluminiu, polish pentru vopsea şi şampon pentru jante ?

În 30 de ani s-a schimbat modul în care îţi arăţi dragostea pentru motorul tău ?

Am văzut motociclete îngropate în zăpadă. Pe ele nu le iubeşte nimeni ?

Toate lumea e în criză de timp, dar asta nu ar trebui să te facă să îţi uiţi motorul. Iubiţi-le aşa cum le iubeam noi cu 30 de ani în urmă.

Şi cum continuăm să le iubim şi acum.

motoare

Yamaha mea – XS400

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

10 thoughts on “Cum era pe vremea când erau puţine motoare

  1. Gina

    Asa este tata avea Mz (și eu am mers cu el) dar stând într-o zona cu sonde de petrol era mai ușor să procuri “hrana” motorului și azi mai sint cei de o vârstă cu noi care își “bibilesc” motoarele, restul….. . să bubuie că în rest nu mai contează!

  2. George

    Cel mai frumos articol pe care l-am citit pe tiberiutroia.ro
    Scris cu suflet si pasiune !
    Inspiratie pentru noi cititorii !

  3. edy

    Imi amintesc povestile spuse de tatal meu ( D-zeu sa-l ierte ) pe cand era el tanar si va dau dreptate , putini motociclisti sunt cei care sunt motociclisti cu adevarat . Tatal meu a facut motocross de performanta la fel si fratele meu mai mare . Ne-am nascut virusati de motociclete. . . multumesc tata pentru asta , acolo sus unde esti !

  4. Scrieru Nicusor

    I-mi plac relatarile,povestile tale,mi-aduc aminte de mine.In 1994 in Calarasi eram 4 motociclisti dupa cei batrani.Dar nici acum nu ma dau pe unul de 20 ne ani

  5. Ciprian

    Imi amintesc de tatal meu care a avut mobra apoi minunatul hoinar. In fiecare Duminica il demonta,spala piesa cu piesa si l minta inapoi. Atunci am simtit pentru prima data mirosul de benzina in amestec cu ulei,e un miros special pe care nici acum dupa mai bine de 30 de anu l am uitat. Tata l meu a olecat dintre noi pe cand eram mic dar dupa aproape 15 ani am simtit din nou acel miros special care a trezit ceva in mine, am simtit copilaria,zilele de Duminica si parca l am vazut pe tata, cum stataea in fata blocului , cu Gigi nebunu si inca vreo doi si mestereau la mobra aia si din acea zi m am apucat de scutere apoi motoare iar acum am un magazin de piese si service ptr aceste minunatii. Tata mi a transmis ceva fara sa vrea si i multumesc pentru asta, iar daca ma vede cred ca e mandru de mine.

  6. Tiberiu Troia Post author

    Cu acea Yamaha XS400 din fotografiile din articol faceam naveta la Calarasi, unde, intre 1982-1984 am facut stagiul.

  7. Mihai

    Cred ca acel “CB550 care stătea mai mult în casă” a ajuns la mine! Am aflat mare parte din istoria sa, dealer-ul care a vandut-o din America (New York), despre domnul Nicky care a mers cu ea prin anii 80…unii dintre motoveterani (cred ca chiar Doru Motoru) a recunoscut-o!

    Mi-ar placea sa gasesc ceva fotografii din anii anii 80 cu CB-ul.

  8. Dan

    Frumos articol, frumoase vremuri ați avut voi…. eu am trăit în anii 80 ca și copil dar îmi aduc aminte cum era cu reparațiile în fără blocului. Și treaba asta a continuat și în anii 90 când deja eram adolescent și mereu reparam ceva pe la vreo mașina. Azi abia dacă mai timp sa mai curăț lanțul și sa îl gresez și regret ca nu aloc mai mult timp motocicletei. Astea sunt vremurile…

  9. Adrian

    Eu stau aproape de Salajean unde inca reparam motocicletele in spatele blocului pe strada. Si da inca ne intalnim ca sa vorbim si sa bem o bere in timp ce reparam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*