TIBERIU TROIA

O femeie, Laia Sanz, se luptă cu cei mai tari endurişti din lume

Pe toate posturile vedem ştiri de la Dakar, dar nimeni nu spune nimic despre cea mai curajoasă campioană de moto – Laia Sanz.

1450265258_434398_1450280044_noticia_grande

În fiecare zi la TV şi pe toate site-urile de ştiri, mai mult, sau mai puţin specializate, văd aceleaşi ştiri. Ce au mai făcut primii patru de la auto, câştigătorul etapei de moto şi rezultatul lui Mani Gyenes.

Peste tot aceleaşi date, ba chiar aceleaşi fraze, majoritatea postărilor sunt copy/paste din comunicatele pe care ni le trimite Renatta. Din comoditate, lene, sau din necunoaştere, toţi postează acelaşi tipare, fără să vadă ce se mai întâmplă în spatele luminilor.

Sunt obişnuit de la comentariile curselor de moto să încerc să povestesc ceea ce nu se vede. Ce se vede “pe sticlă” poate oricine să comenteze, treaba jurnalistului, sau a comentatorului este să furnizeze informaţii interesante, la care nu are toată lumea acces.

Laia Sanz

Mani Gyenes în etapa desfăşurată la peste 4000 metri altitudine

Măcar e lăudabil că toată lumea pomeneşte de Mani, care se luptă cu echipele de uzină venite cu milioanele la ei, după ce s-a chinuit luni de zile să găsească înţelegere şi suport financiar.

Finalul a fost încurajator, oficialităţile au scos ceva bani, două firme private au dat de 10 ori mai mult decât banii publici şi Mani luptă cu steagul României în mână.

Dar oare nu mai sunt fapte interesante de povestit ?

Nu mai sunt alte performanţe deosebite care ar merita amintite ?

În cel mai dur raliu din lume, în afară de bărbaţii căliţi, antrenaţi şi susţinuţi financiar de echipele fabricilor exista şi femei, care merg cot la cot cu bărbaţii pe acelaşi traseu, existând şi un clasament separat pentru femei, dar ele contând şi în clasamentul comun.

Aici vedeta incontestabilă este o domnișoară din Spania, Laia Sanz, născută în 1985.

Ştirea poate că nu ar avea mare importanţă, dacă Laia ar fi o sportivă cu experienţă în acest sport, super-antrenată şi pregatită.

Laia Sanz

Laia Sanz intr-o cursa de trial

Dar Laia Sanz are o cu totul altă specialitate, este campioană la trial. Pentru cei mai puţin cunoscători, trial este o ramură a motociclismului în care piloţii sar peste obstacole cu 5-10 km/h, folosind o tehnică specială, care se învaţă în mulţi ani de practică.

În orice caz, trialul nu are nici o legatură cu raliul, în special cu Dakar, singura asemănare fiind aceea că motocicletele folosite au tot două roţi.

Prima competiţie de enduro la care a participat Laia Sanz a fost campionatul mondial de enduro pentru femei din 2010, când a terminat pe podium, pe locul 3. Următorul an a ieşit vicecampioană, după care a învins în următoarele trei ediţii.

Laia Sanz

Laia Sanz într-o etapă la Dakar 2016

În 2011 a participat pentru prima oară la Dakar şi a câştigat la clasa femei, repetând performanţa în următorii doi ani.

Începând din 2014 a început să se lupte cu barbaţii, astfel încât a terminat competiţia pe locul 16 la general, iar în 2015 pe locul 9 la general, cea mai bună performanţa reuşită vreodată de o femeie.

În 2016, după etapa a 7-a, Laia Sanz se afla pe locul 16 în clasamentul general provizoriu, terminând pe locul 9 cea mai dificilă etapă, devansând astfel mulţi piloţi cunoscuţi, sau piloţi ai echipelor oficiale.

Laia Sanz

Laia Sanz

Palmaresul campioanei Laia Sanz

– 13 titluri de campioană mondială trial femei (2000-2006 şi 2008-2013)

– vicecampioană mondială în 2007 datorită unei accidentări

– 10 titluri consecutive de campioană europeană trial femei (2002-2011)

– de 6 ori învingătoare în Trofeul Naţiunilor trial femei

– 8 titluri consecutive de campioană a Spaniei trial femei (2003-2010)

Într-o lume considerată a bărbaţilor, Laia Sanz stabileşte mereu noi recorduri. Go Laia, Go !

laia sanz

Laia Sanz

Dacă nu aţi văzut toate testele şi cursele moto postate până acum pe blogul POVEŞTI CU MOTOARE şi pe pagina de Facebook, sau dacă vreţi să urmăriţi materialele pe care le voi posta, calea cea mai sigură este să vă abonaţi la canalul YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*