FJR 1300 este unul dintre modelele produse de Yamaha ani la rând fără modificări majore şi a fost mult timp lider al categoriei sport touring.
Iniţial intenţionam să postez o ştire scurtă, cu modificările apărute la noul model FJR 1300 2016, dar amintirile licitaţiilor murdare nu m-au lăsat şi am transformat totul într-o poveste.
Apărut prima dată în 2003, FJR 1300 s-a impus încă de la început, datorită calităţilor motocicletei şi ţinutei de drum excepţionale.
În foarte scurt timp a devenit modelul folosit de Poliţie în multe ţări.
Pe vremea aceea lucram la Yamaha şi, încă de la apariţie, am încercat să conving autorităţile că motocicleta nu are rival şi merită să fie folosită ca motocicletă de escortă, având răcire pe lichid, faţă de principalul concurent.
La una dintre licitaţiile organizate de SPP pentru achiziţia de motociclete am ajuns în finală, motocicleta era net superioară, preţul pe care reuşisem să-l obţin de la Yamaha Europe era cu 2500 DM (mărci germane) mai mic decât cealaltă motocicletă, iar în pachet erau incluse cască şi costum de protecţie pentru pilot.
Cu toate astea, nu a fost o surpriză prea mare faptul că ceilalţi au câştigat licitaţia, printr-o şmecherie veche de când licitaţiile. Caietul de sarcini era făcut cu dedicaţie şi singurele detalii tehnice care nu corespundeau specificaţiei din documentaţie erau şaua nereglabilă şi parbrizul fix.
În rest, nu conta faptul că motorul producea 150 CP, şasiul era net superior, ţinuta de drum superioară, frânele mai eficace şi răcirea mult mai bună pe lichid faţă de una pe aer, la o motocicletă care poate merge şi cu 30 km/h în misiuni de escortă, situaţie în care motorul cu aer nu se răceşte.
Lumea fiind mică, cel care reprezenta firma concurentă era unul dintre prietenii mei buni, care era destul de jenat de penibilul situaţiei şi care mi-a spus că nu trebuie să-mi fac iluzii, pentru că nu am nici o şansă.
Mai târziu am înţeles că are mare dreptate şi o singură firmă are voie să furnizeze astfel de motociclete în ţara noastră.
Dar să revenim la subiectul nostru, că de licitaţii trucate sunt sătul.
Noul model nu are nici o legătură cu ceea ce promovam eu în 2003.
Cutia de viteze are 6 trepte şi asta nu înseamnă că s-a mai adăugat una la cele 5 existente ca să fie şase, ci etajarea este total diferită.
Treapta 1-a şi a 2-a sunt mai lungi, în schimb, a 4-a şi a 5-a sunt mai scurte, astfel încât viteza a 6-a este pe deplin justificată şi utilă.
În rest, FJR 1300 model 2016 are toate atributele unei motociclete moderne: ABS, controlul tracţiunii, moduri de livrare a puterii, cruise control, ambreiaj cu asistare şi patinaj controlat, faruri LED adaptabile pe viraj, parbriz reglabil electronic, şa şi ghidon reglabile, manşoane încălzite, iar modelul ES are amortizoarele reglabile electronic, cu nu mai puţin de 84 de setări disponibile.
Cu toate îmbunătăţirile aduse, Yamaha FJR 1300 se menţine în topul modelelor sport touring moderne, ridicând confortul şi siguranţa la cele mai înalte standarde.