TIBERIU TROIA

Bimota la IOM TT, dar cine e cel care a dezvoltat motocicleta ? Sau cum l-am intalnit pe Ruben Xaus…

Stirea e relativ noua: Bimota la IOM TT, iar unul dintre piloti este americanul de origine romana Brandon Cretu. Toata lumea a preluat informatia, dar nimeni nu a subliniat cui i se datoreaza reusita.

De fiecare data cand se anunta ceva interesant, sau macar iesit din comun, toata lumea se grabeste sa preia stirea, ca sa para ca ei sunt primii care au lansat noutatea.
In cazul nostru, “Bimota la IOM TT”.
De multe ori, de fapt de cele mai multe ori, totul se rezuma la preluarea stirii intr-un mod sec, fara ca vreunul dintre “gazetari” sa cunoasca detalii, sau ce a a fost in spatele evenimentului.

bimota la iom tt_big

Motocicletele Bimota in WSBK

La inceputul anului 2014, Bimota a participat la Campionatul Mondial de Superbike, in speranta ca uzina va putea fabrica numarul de unitati cerute de conditiile de omologare a regulamentelor in vigoare.

Din pacate, cererea pentru acest model s-a dovedit a fi insuficienta pentru a putea sustine productia flotei cerute. Omologarea nu a mai avut loc, iar participarea echipei Bimota in WSBK s-a incheiat.

Urmatoarea competitie ca valoare si importanta nu putea fi alta decat Tourist Trophy, cursa centenara organizata pe Insula Man chiar de Guvernul insulei.

ruben_bimota la iom tt

Ruben Xaus pe Bimota

Si astfel a ajuns Bimota la IOM TT.

Dar drumul pana aici a fost lung, iar producatorul Bimota se pregateste de vreo 3 ani pentru intrarea in marile competitii.

Pentru acest pas, proprietarii firmei au apelat la unul dintre cei mai carismatici piloti cu experienta in cursele internationale: Ruben Xaus.

Vice Campion Mondial in 2003, sezon in care a reusit 7 victorii si 15 clasari pe podium, Xaus a testat motocicleta Bimota pentru WSBK in ultimii ani, fara multa publicitate.

Mergand de unul singur pe marile circuite, in zile de antrenamente, sau track days (curse de amatori organizate), insotit de un singur mecanic, cu masina proprie si rulota, Ruben Xaus a petrecut zile intregi aducandu-si aportul la dezvoltarea viitoarei motociclete de curse, lucrand la setarile ei.

Barcelona, Circuit de Catalunya

Barcelona, Circuit de Catalunya

Asa l-am intalnit in 2011 la Barcelona, pe Catalunya, la una din competitiile organizate de unul dintre veteranii motociclismului de viteza din Austria, Edgar Wagner, organizator de track days prin firma sa Pezibaer.

Impreuna cu un grup de prieteni care participau la cursa, eram gazduiti, ca de cele mai multe ori, chiar in boxa organizatorului, a lui Edgar, alaturi de alti cativa piloti din Austria.

rsz_Bimota la IOM TT

Circuit de Catalunya – boxele

Fiind un eveniment important, la care participau peste 250 piloti la mai multe clase de concurs, bineinteles ca toate boxele erau ocupate. Cand treceai prin fata boxelor, puteai sa auzi discutiile din boxa purtate in diferite limbi, tonul folosit fiind potrivit nationalitatii ocupantilor.

In boxele italienilor era galagie mare, in cele ocupate de rusi era veselie si sampanie, in cele ale spaniolilor era agitatie, dar nu atat de galagioasa ca in cele ale italienilor.

In cele mai multe boxe erau echipe din Austria si Germania, unde era liniste deplina, dar se muncea pe rupte.

O singura boxa se bucura de multa atentie si reprezentanti ai tuturor echipelor cascau gura in fata acestei boxe. In acea boxa se afla Ruben Xaus, care consilia o echipa de italieni, trecuti toti de 40 ani, cu cateva motociclete Ducati, cele mai exclusiviste modele.

Ruben Xaus cu elevii pe Circuit de Catalunya

Ruben Xaus cu elevii pe Circuit de Catalunya

In prima zi Ruben a venit cu un Ducati si echipat corespunzator, pregatind gasca de piloti trecuti de prima tinerete, la inceput teoretic, dupa care practic, pe circuit.

Evident ca toti cei de pe margine, care asistau diversele echipe, erau la marginea pistei, cu cronometrele pornite, sa vada ce stie Ruben Xaus. Nu s-a intamplat nimic deosebit, ceea ce era de asteptat, omul si-a vazut de treaba si nu s-a dat in spectacol, ocupandu-se foarte serios de pilotii italieni.

Cele mai interesante momente erau cele de la intoarcerea de pe pista, cand Ruben le explica italienilor ce gresisera, sau ce facusera bine si ce anume trebuia corectat, dupa ce ii studiase, mergand in fata, sau in spatele lor pe circuit.

A doua zi peisajul s-a schimbat radical.

Ruben Xaus cu Bimota pe Circuit de Catalunya

Ruben Xaus cu Bimota pe Circuit de Catalunya

Xaus a venit echipat din cap pana in picioare Bimota, avand motocicleta corespunzatoare si, de data asta, nu a mai sfatuit pe nimeni, nu a mai scos la ture de instruire pe nimeni, s-a ocupat exclusiv de Bimota cu care venise, cu ture de proba pentru diverse setari, ca un adevarat profesionist ce e.

La sfarsitul zilei de pregatire, dupa ce fusese lasat in pace de toata lumea, ca sa poata omul sa-si faca treaba, dupa ce a scos echipamentul de piele, a inceput sa stea de vorba cu toti cei care erau curiosi sa-l intrebe cate ceva.

Cu Ruben Xaus si Vidutu la Circuit de Catalunya

Cu Ruben Xaus si Vidutu la Circuit de Catalunya

Bineinteles ca nu am scapat ocazia si ne-am dus si noi la el, daca nu altceva, macar sa facem o poza. Foarte dragut si atent, a stat de vorba cu noi cateva minute, fiind curios cum de am ajuns noi acolo, veniti tocmai din Romania.

Nu a avut nici o ezitare si, la intrebarea noastra, ne-a spus ca se ocupa de dezvoltarea motocicletei Bimota, echipata cu motor BMW, pentru ca ultimul sau contract fusese semnat cu BMW, pentru sezonul WSBK 2009, an in care a terminat pe locul 17.

rsz_bimota la iom tt.1rsz_xaus_la_bmw

Ruben Xaus la echipa BMW

Se intampla ca omul datorita caruia o motocicleta reuseste rezultate deosebite sa nu se bucure de atentia publicului, ci numai cel care o piloteaza si care, de cele mai multe ori, primeste totul de-a gata. Asadar, Bimota la IOM TT, dar datorita cui ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*